Sära skrivningar?

Hej!

Varför präglas rubrikerna i inläggen i diskussionsforumen så ofta av särskrivningar? Nästan varje dag dyker det upp ett nytt inlägg av typen "Sko fråga" eller "skridsko rapport". För min egen del måste jag säga att det hugger i språkpolisnerven varje gång jag ser en sådan, men väldigt sällan tillför det ju något att klaga på svenskan i inlägget i fråga. Därför klagar jag här :) Särskrivningar existerar ju även på forumsnamnen med "Foto motiv"...

Det märkliga är ju att mycket av det här med särskrivningar skylls på stavningsfunktionen i Word, men inte finns det någon stavningsfunktion där man skriver sina inlägg.

För alla sära skrivare, http://www.skrivihop.nu

/Martin
 
plast; sa:
Hej!

Varför präglas rubrikerna i inläggen i diskussionsforumen så ofta av särskrivningar? Nästan varje dag dyker det upp ett nytt inlägg av typen "Sko fråga" eller "skridsko rapport". För min egen del måste jag säga att det hugger i språkpolisnerven varje gång jag ser en sådan, men väldigt sällan tillför det ju något att klaga på svenskan i inlägget i fråga. Därför klagar jag här :) Särskrivningar existerar ju även på forumsnamnen med "Foto motiv"...

Det märkliga är ju att mycket av det här med särskrivningar skylls på stavningsfunktionen i Word, men inte finns det någon stavningsfunktion där man skriver sina inlägg.

För alla sära skrivare, http://www.skrivihop.nu

/Martin
Jag håller med dig om att det ibland ser bedrövligt ut, men jag tror att det är engelskan som spökar. Om man diskuterar det med folk så säger de ofta att de inte vet hur det skall vara, men det är ju bara att läsa det högt så hör man ju direkt när det är fel. Ett annat problem är liten bokstav efter punkt, det ser bedrövligt ut och gör det svårläst för mottagaren och drar dessutom ned tilltron till innehållet i texten.
Så där kan man kanske skriva när man chattar men inte annars. Det finns förstås de som har svårt för det här med att skriva, av olika orsaker, och då är det naturligt bättre att göra det efter sin förmåga än att låta bli.
Fortsätt kämpa!

Hans
 
Illa

Ja, det ser verkligen illa ut, de som konstant särskriver påstår lite "viktigt" att: "det spelar ju ingen roll du fattar ju ändå vad jag menar". En dålig ursäkt tycker jag, sen skyller vissa på att de tar efter engelskan där man särskriver många ord. Jag undrar dock hur korrekt det är, många ord i engelskan är ju hopskrivna. Jag undrar om inte de också gör fel hela tiden. Jag ser t.ex. en karong med CD´s på skrivbordet, det står att de är "multispeed", ett hopskrivet engelskt ord.

Språket har ju vissa regler och det är viktigt att följa dem, annars blir det lätt missförstånd och förr eller senare leder särskrivningar till allvarliga tillbud eller påföljder. Helt enkelt därför att någon totalt missuppfattar vad det står.

Dessutom är det ju enkelt att skriva korrekt, hur många särskriver ordet glasögon till exempel, eller bildäck eller snöskyffel? Eller ännu hellre sjukhus, samma regler som gäller för de orden gäller ju även för karbinhake, replängd eller multisport.

Notering, titta under textrutan här, där står det "Email bevakning". man kan alltså både få email och bevakning via den kryssrutan. Direktkopplad till Securitas kanske!?
 
Särskrivningar

"E-mail bevakning" direktkopplad till åsiktsregistreringen, men inga kort på e-medel....
Givetvis borde det heta "bevaka svaren på ditt inlägg" för det är ju det knappen leder till.

God Tur I språkpoliser

Johan K
 
Re: Illa

XPAT; sa:
Ja, det ser verkligen illa ut, de som konstant särskriver påstår lite "viktigt" att: "det spelar ju ingen roll du fattar ju ändå vad jag menar".

Kan så vara men det är dock en viss skillnad på 'hackad kycklinglever' och 'hackad kyckling lever'.
Det 'sist nämnda' vore tämligen sensationellt antar jag.

Resonemanget med engelskan håller inte heller 'efter som' de har helt andra regler än vi tex vad gäller 'ord följd', 'plural ändelser' etc.

Kalla mig gärna 'språk polis' om ni vill men jag begriper inte varför man försöker 'in föra' något nytt när vi redan har fungerande regler som gör att texter enligt exemplen ovan inte kan 'miss förstås'.


Ha det gott i 'ny års kylan' alla 'sär skrivare' och andra önskar
p-a
[Ändrat av asp 2002-12-31 kl 14:39]
 
Oroande utveckling

Jag gör mig sällan, för att inte säga aldrig, skyldig till särskrivning. Däremot oroas jag av att språkpolisandet är en folkrörelse på så stark frammarsch som den är. Jag har varit glad över att Utsidan, till skillnad från många andra forum, präglats av ett starkt engagemang av blandat folk och i olika friluftsrelaterade frågor, UTAN förfall till språkpolisande och pseudoproblemältande. Vad är vi för ett folk egentligen nu när ingen längre verkar bry sig tillräckligt om riktiga problem för att orka debattera, skriva insändare eller gå ut och demonstrera, samtidigt som fler och fler tar det som sitt kall att korrigera andras stavfel och skrivfel? Det oroar mig helt enkelt att skrivihop.nu har betydligt fler medlemmar än t.ex. Utsidan.

Jag läser hellre ett grammatiskt fullkomligt felaktigt men innehållsmässigt intressant inlägg än hundra grammatiskt korrekta men innehållsmässigt fullkomligt tomma inlägg.

Var gärna era egna språkpoliser men skriv hellre något intressant inlägg om torsken, allemansrätten, en kul resa eller en dålig ryggsäck än att hacka på andra. Låt oss för guds skull slippa se Utsidan förvandlas till en bjäbbande gnällhörna för Horace Engdahls självutnämnda lärljungar...
 
Poänglösa innovationer irriterar alltid

markustaljedal; sa:
Jag läser hellre ett grammatiskt fullkomligt felaktigt men innehållsmässigt intressant inlägg än hundra grammatiskt korrekta men innehållsmässigt fullkomligt tomma inlägg.



Ja, det kan jag ju förstå, men läser du då också hellre hundra grammatiskt fullkomligt felaktiga men innehållsmässigt intressanta inlägg än ett grammatiskt korrekt men innehållsmässigt fullkomligt tomt inlägg?

Anledningen till att särskrivningen blir irriterande är ju att den 1/ försvårar läsningen av texten och 2/ gör detta helt i onödan (alltså utan någon vinst). Det är just dessa faktorer tillsammans som gör särskrivningseländet så tröttande, och för att påpeka detta behöver man väl inte bli kallad polis? Poängen med ett språk är ju ömsesidig förståelse. Språk utvecklas ständigt, men vill man införa särskrivning måste man nog ge bättre argument för ett sådant val än att det blir enklare (för slöa användare)om orden faller sönder i mindre byggbitar.
Den som då ändå envisas med att använda orden på ett annat sätt får ju finna sig i att bli betraktad med viss irritation, när han eller hon utnyttjar språket på ett felaktigt sätt och helt i onödan försvårar förståelsen.

Lars
 
Såg precis ett inlägg som också skapade oflyt i läsandet, ett meddelande med Capslock, dvs. bara stora bokstäver. Det är inte alls lika irriterande som särskrivning, men det förstör flytet i läsningen. Däremot tycker jag att man kan skriva texter helt utan stora bokstäver bara för det går yttepytte snabbare och yttepytte lättare :cool:. jag inser självklart att detta är fel och jag försöker undvika det i största möjliga mån :)
 
Re: Oroande utveckling

markustaljedal; sa:
Jag gör mig sällan, för att inte säga aldrig, skyldig till särskrivning. Däremot oroas jag av att språkpolisandet är en folkrörelse på så stark frammarsch som den är. Jag har varit glad över att Utsidan, till skillnad från många andra forum, präglats av ett starkt engagemang av blandat folk och i olika friluftsrelaterade frågor, UTAN förfall till språkpolisande och pseudoproblemältande. Vad är vi för ett folk egentligen nu när ingen längre verkar bry sig tillräckligt om riktiga problem för att orka debattera, skriva insändare eller gå ut och demonstrera, samtidigt som fler och fler tar det som sitt kall att korrigera andras stavfel och skrivfel? Det oroar mig helt enkelt att skrivihop.nu har betydligt fler medlemmar än t.ex. Utsidan.

Jag läser hellre ett grammatiskt fullkomligt felaktigt men innehållsmässigt intressant inlägg än hundra grammatiskt korrekta men innehållsmässigt fullkomligt tomma inlägg.

Var gärna era egna språkpoliser men skriv hellre något intressant inlägg om torsken, allemansrätten, en kul resa eller en dålig ryggsäck än att hacka på andra. Låt oss för guds skull slippa se Utsidan förvandlas till en bjäbbande gnällhörna för Horace Engdahls självutnämnda lärljungar...

Hej
omjaginteminnsfelhardethärpåUtsidanförekommitmeränengång,
attfolkblivitför bannadepåvarandrapgaoklartspråk,helt io nödan.

Gott Nytt År
önskar Hans
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.