Stödmedlemsskap

Guest

Gäst
Hur blev det nu med chanserna, Christer? 99 kr= 1 lott; 198 kr= 2 lotter, eller? Annars har man ju klantat sig. Då hade det ju varit klokare att betala två halvårs stödmedlemskap! Dessutom finns ett antal betalande medlemmar som är delägare i Utsidan. Hur skulle det se ut om ni vann? Chanserna ökar! Kan jag beställa redan nu på Sportsnet, eller skall jag vänta på formaliteterna? Vad beträffar kartellbildning, så vill jag se vem som vinner. Då skall jag genast ingå kartell med vederbörande!
/Mattias
 
Passa dig Puide så du inte får Konkurrensverkets efter sig. De är på hugget just ny tydligen... Asfalt och bensin, snart också hårdare tag mot stödmedlemmar på Utsidan :)

http://www.kkv.se/emaindoc/acn_art020227.htm

Sen är det väl troligt att Lotteristyrelsen kommer att ha synpunkter på såhär låga odds?

Ang. värdet av ett stödmedlemskap så anser jag att det nu snarare är att betrakta som ett ideelt bidrag. Visst vore det kul om man fick något MER för sina pengar och kottar och allt vad det nu är.

Men självklart räcker inte pengarna till ALLT. De 198 kr hade exempelvis räckt till knappt 3 biobiljetter och då har man nog trevligare på Utsidan.se under ett helt år än 3 dåliga actionrullar på SF?

Rabatter i all ära men hellre en rejäl satsning på funktionalitet och artiklar av bra friluftskribenter, tipsguider uppdelade på område av den typ som redan finns och en mer levande sida i största allmänhet ser jag nog ännu hellre.
 
Re: Re: stödmedlemskap, kanske...

clindh; sa:
Men vi lovar att göra "kottarna" värdefulla igen - det är det belöningssystem vi har. Kottarna skulle tex kunna växlas in mot förlängt medlemsskap.

Tack! Det är ju helt i min linje.

Mvh Harald Eriksson
 
Re: Re: Re: stödmedlemskap, kanske...

clindh; sa:
Men vi lovar att göra "kottarna" värdefulla igen - det är det belöningssystem vi har. Kottarna skulle tex kunna växlas in mot förlängt medlemsskap.

Kanske man kan växla 10000 kottar mot en snygg blinkande blå stjärna och livslångt medlemskap :)

Skämt åsido, kottesystemet är en trevlig form och med sådåna erbjudanden som en gång fanns (rabatter i shopen etc) så är det självklart intressant igen. Men det får ju inte bli ett system som GÅR UT på att samla kottar utan på att folk hjälper varandra med bra inlägg, trevliga artiklar och annat. Sen känns det ju som en ära att ha ett fett kottekonto som är lika mycket värda som den tyska marken efter kriget... :)
 

clindh

Forumvärd
puide; sa:
Hur blev det nu med chanserna, Christer? 99 kr= 1 lott; 198 kr= 2 lotter, eller?
Japp, så måste det bli.

Vi kommer dra vinnaren i mitten på nästa vecka när vi fått in sista betalningarna bokförda av Postgirot i februari. Jag tar barnen till hjälp vid dragningen, det borde bli lagom slumpmässigt :)
 

clindh

Forumvärd
Buda; sa:
Rabatter i all ära men hellre en rejäl satsning på funktionalitet och artiklar av bra friluftskribenter, tipsguider uppdelade på område av den typ som redan finns och en mer levande sida i största allmänhet ser jag nog ännu hellre.
Det är just sådant vi vill kunna göra framöver, knäckfrågan är hur man får någon att betala för det på ett Internet där av tradition det mesta är gratis.
Av kommentarer man läser här verkar det som man helst vill ha någon extra fördel för betalningen (som om man inte redan fick det). Därav frågan.
 
Måste säga att jag gillar idén med stödmedlemskap. (att jag inte betalat ännu beror på trassel med csn, kommer snart). Valet mellan att betala 200 kr. per år och att eventuellt behöva sakna utsidan är i mina ögon inte så svårt, inte ens ur ett studentperspektiv. Att man sedan planerar att fortfarande hålla site:en öppen för alla är ju faktiskt en del av att det är stödmedlemskap - stödformuleringen hade som varit humbug annars, och det hela borde ha hetat medlemskap och utmynnat i ett mindre sällskap för inbördes beundran.

Utsidan är definitivt på rätt spår!

//Björn
 
Jo, sedan när stödmedlemskapet är på väg att gå ut så undrar jag om det går att få en påminnelse eller något sådant via mail typ ett par veckor innan den går ut så att man kommer ihåg att förnya det?

Det är ju ett framtida problem, men i alla fall...

/Martin
 
Dålig uppslutning?

Idag 4/3 bara ca 70 stödmedlemmar. Är inte det lite väl lågt, det ger ju ingen vidare effekt för att kunna anställa personal?

Kanske det kommer fler så småningom?

Jag tycker att det är lite trist att inte fler vill mer aktivt stödja en så uppenbarligen uppskattad sajt.

Jag har inga synpunkter på internet och cybertraditioner (traditionalister är lite lika, oavsett om tradionerna är 10 eller 300 år...). Men jag tycker det vore kul om Christer m.fl. hade tid att aktivt utveckla utsidan. Likt oss andra vill väl de utöva mer friluftsliv och mindre tid framför olika skärmar.

mvh Staffan
 
Re: Dålig uppslutning?

Stadan; sa:
Idag 4/3 bara ca 70 stödmedlemmar. Är inte det lite väl lågt, det ger ju ingen vidare effekt för att kunna anställa personal?

SOm ni ser har jag ingen stjärna efter namnet.

För mig ger ett medlemsskap för lite fördelar. Det är så enkelt.

De flesta arbetar sedan ideellt med något som de tror på. För Christer är det tydligen utsidan. För egen del har det varit ungdomsverksamhet inom Friluftsfrämjandet samt webbsidoan för fjällklubben. Vad man gör och i vilken omfattningn är ens eget val. Men jag stödjer inte utsidan bara för sakens egen skull.
 

clindh

Forumvärd
Men Christian, i ett annat forum skrev du faktiskt
Men jag går i taket då folk kommer med åsikten att 'allt jag gör skall vara billigt, någon annan kan betala'.
Det är ju faktiskt så det är nu - vi som äger Utsidan och våra stödmedlemmar betalar för att ni andra skall kunna använda sajten gratis. Men det är OK - varsågoda!
Förhoppningen är ju att det skall räcka med en frivillighetsavgift - går inte det får vi väl pröva andra sätt att finansiera verksamheten helt enkelt.

Vi jobbar förvisso ideelt idag men inte drivna av något större mål som att "förbättra folkhälsan", utan för att det är så kul. Vi stoppar också in av egna slantar i verksamheten.

Utsidan drivs som ett företag, som förhoppningsvis går med vinst någon dag så vi kan utveckla och förbättra utbudet också. Kanske är det då fel att använda ord som "stödmedlemsskap" då det inte är en förening det handlar om. Men det är bara ett ord, det kunde lika gärna få heta "frivillig prenumeration" eller "shareware-registrering".

(Notera att även föreningar måste ta ut en medlemsavgift för att täcka sina kostnader, oavsett om man inte betalar sina medarbetare eller inte. Arbetskraft är inte enda kostnaden. Friluftsfrämjandet kan pga sin storlek ha viss betald personal på kansliet, men mindre föreningar som SSSK har helt ideel personal och lägger istället pengarna på utfärder och tekniska lösningar för israpportering.)
 
clindh; sa:
Utsidan drivs som ett företag, som förhoppningsvis går med vinst någon dag så vi kan utveckla och förbättra utbudet också.

Och att driva något som ett företag medför en del saker anser jag. Utsidans innehåll är till stor del uppbyggt av dess läsare. På http://www.utsidan.se/ddb/reportage/alla/lasarberattelse/tysfjord/271.htm finns tex en artikel som jag skrivit, men inte tagit betalt för på något sätt. Det är ett av sätten som jag upplever att jag bidragit till utsidan.

Så kom tillbaka med ett stödmedlemsskap som ger klara fördelar (jag har ännu ej utnyttjat annonsforumet alls), och som ger fördelar för de som bidrar till Utsidanns innehåll. Då kan jag ta det hela under nytt övervägande. Men att som nu bidraga gratis till något som drivs som ett företag, och sen betala för ett medlemsskap som i mina ögon inte ger några fördelar, det gör jag inte.

mvh Christian
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.