Stödmedlemsskap

Enkelt och billigt

Självklart finns det en vinst i att göra siten bättre med betalande/sjödjande medlemmar. MEN det kan också avskräcka välidgt många. Som någon ovan har sagt, det får inte ta emot att bli medlem. Jag tror också att en magisk gräns går vid ca 100:-/år om man inte får några speceilla, riktigt konkreta förmåner (bilder på sina annonser, tillåt mig småle :)). Då måste det vara billigt och enkelt att bli stödmedel. VISA kort via nätet kostar ju bara pengar och för en svensk site är det nästan onödigt. Nästan alla som använder nätet har ju också PG-betalningar via nätet, enkelt. Man kunde kanske genom att trycka på en knapp på sin profil att man vill bli stödmeldem, få ett individuellt OCR/referens- samt PG-nummer hemskickat via mail och betala det sedan via vanliga gireringsfunktioner, antigen via nätet eller "the old way".

Min åsikt är alltså, enkelt och billigt annars blir det inte många som vill betala för att dela med sig av sina kunskaper.

/Micke
 
Re: Enkelt och billigt

brandmansmicke; sa:
Man kunde kanske genom att trycka på en knapp på sin profil att man vill bli stödmeldem, få ett individuellt OCR/referens- samt PG-nummer hemskickat via mail och betala det sedan via vanliga gireringsfunktioner, antigen via nätet eller "the old way".

Lindh och Co tänker på allt :)

Följ länken: http://www.utsidan.se/medlem/stodmedlem/postgiro.html

för en personlig och snygg avi att printa ut eller klara och bra instruktioner för nätbetalningar. Den som söker skall finna (om han verkligen letar)

:cool:

/ac
 
Har...

funderat klart nu.

Medlemsavgift, eller stödmedlemskap är något som jag har tagit ställning till nu.

Jag tycker att Internetsurfande och besökandet av webbsidor skall vara gratis i allmänhet, men i och med att detta är en frivillig avgift när det gäller Utsidan (som erbjuder så pass mycket Diskussioner, prylannonser, recensioner, m.m) så har jag inte något emot att ge ett ekonomiskt bidrag/bli stödmedlem.

/Anders B
 
Oops, my misstake!

Nej, visst jag hade inte letat alls. Men då är vi ju överens på en av punkterna, det är enkelt att bli stödmedlem. Gör nu något åt "priset" också så kommer det nog att bli många stödmedlemmar. Den där ideen om att, på något sätt, delvis nyttja kottarna till stödmedlemskapet är nog inte så dum. De som delar med sig av sina erfarenheter och kunskaper skall naturligtvis har credit för det, tex genom ett billigare stödmedlemskap. Många glada hellre än få sura!
 
Jepp...

Jag skulle tro att jag håller med Herr Brandman.
Skulle priset sänkas till 100 kr / år skulle det säkert tjänas in på det ökande antalet medlemmar, inte för att 200 kr / år är en ansenlig summa, men moroten för att betala 200 kr (jämfört med att inte göra det) finns inte ännu.
 
Dilemma

Jag tror på internets grundide, att allt skall vara fritt, gratis och oberoende. Alla skall kunna tycka, tänka, dela med sig, ta åt sig, informera osv.
Vad utvecklingen blivit är dock ett mer reklambundet medium. Vad som dock inte slagit igenom ännu är reklamstyrt dito(vilket vissa delar av internet redan är då handel och utbyte långt utanför sakliga behov redan finns där). När det går så långt är det dags att stänga av datorn och söka sig nya fria media.
Vad jag menar är att det är en stor synd och skamm att reklam behöver finnas på en site som denna. Då kan tyckas att vi besökare/medlemmar skall stå för fiolerna för kostnaden av sidan. Nä då faller man i en annan grop, där det krävs pengar för att ha ett utbyte av ideer.
Vad som tidigare skrivits om utemagasinets vara eller icke vara om alla läste tidningen på biblioteket, kan utvecklas lite. Se biblioteket som ett 'verkligt' internet, alla kan komma dit och läsa/låna för att det är en medborgerlig rättighet (nu tog jag i...) någanstans dit vill jag att internet skall utvecklas, eller rent av komma tilbaka till. Detta kanske är en ren utopi, men jag tror man skall vara j-ligt försiktig och tänka sig noga för innan man hoppar på 'the money train'

ps. Är det bara jag som betalar för mina egna surfkostnader utöver eventuella medlemskap ("kostnaden är bara 198:- per år") eller surfar alla gratis på jobbet, eller kanske surfar ni gratis på biblioteket när ni ändå är där och läser utemagasinet...
 

clindh

Forumvärd
Uj - det där är ämne för en helt separat diskussion tror jag. Kan bara notera att inget går att driva utan pengar - det är alltid någon som betalar. Ett bibliotek behöver pengar det också; det bekostas idag av dig och mig via skatten. För att uppnå din utopi får man väl skattefinansiera alla sajter på Internet då. Nja...
 
Inställning

Jag vet att det är en utopi, och jag är fullt medveten om pengars och skatters betydelse. Men säga att inget går att driva utan pengar, då är det min tur att säga nja... eller JO!
För att förtydliga var mitt inlägg mycket menat som en nödbroms och några rader till eftertanke. Jag vill själv att denna sida skall finnas kvar i all evighet, men vägen dit är inte given, i vart fall inte för mig.
 

clindh

Forumvärd
Har du lite mer konkreta idéer om hur man då skall kunna betala Internet-ledning, elström, datorservice etc?
 
Betala med kottar!

Två saker:
Det tjatas om kostnaden på under 200:- per år vilken också relateras till höga prylbudgetar. Jag vill bara påpeka att jag redan tjänat pengar genom tips jag fått av andra medlemmar på utsidan. Jag ska snarast betala in avgiften.

Jag fick visst stöd av någon för idéen med premiering för bidrag. Alltså; det borde väl gå att hitta ett system för växling av kottar mot avgift. Själva växlingskursen kan väl utvärderas efter hand liksom premieringsreglerna.
De som hjälper till med utsidan genom substantiella bidrag får reducerad medlemsavgift vilket medför att ni får mindre jobb med att skriva ertiklar etc.
Hur ser ni på redaktionen på detta?

Mvh Harald Eriksson
 
Resultat av fråga

Utsidan hade ju denna fråga som veckans fråga för ett tag sedan. Resultatet finns redovisat på http://www.utsidan.se/veckansfraga_arkiv.htm?skip=6 och det var ett rungande NEJ. Så jag har svårt att se att det skulle bli så många deltagare som överhuvudtaget skulle betala 198 kr/år

Jag tänker i alla fall INTE betala 198 kr för att kunna ge råd och bidra till andra. Däremot kan jag tänka mig att ta betalt för att ge råd till andra....

/Niklas
 
Jag tycker ni blandar ihop en massa olika frågor:

T.ex internetabonnemang och Utsidan. Det faktum att man har ett internetabonnemang ger ju inte Utsidan några pengar.

Utsidans fråga handlade om huruvida vi kunde acceptera annonser eller om vi hellre ville betala medlemsavgift. För att ge det svar du tolkar ut, borde frågan varit och kanske är: Är du villig att betala en avgift om alternativet är att Utsidan försvinner ur cyberspace.
Vi som tycker att Utsidan är viktig (t.ex vi som har friluftsliv som livsstil) är troligen villiga att betala. Det är väl ingen mening att rida på sina principer. Ungefär som en bilolycka "Nu är jag död, men det var ändå jag som hade företräde".
Jag har betalt min avgift nu! Hoppas min ikon snart blir guldfärgad.

Hoppas du Christer redovisar öppet hur många stödmedlemmar Utsidan har efter hand!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.