Nackar och Sadel

Ursäkta...

en förvirrad nybörjare?

Metz, Whiting, Hoffman???

Jag trodde att Hoffman, var en äldre kvalitetsbenämning och att Metz å Whiting, var namnet på inarbetade företag, som föder upp & säljer dessa hönsavelsfjädrar.

Alltså, kan någon förklara detta.
Och vad är det för skillnad på nacke och sadle?

/Björn
 
Hoffman!!!

Jag har gått ifrån Metz och bara använt Hoffman saddles de, tja vet inte men kanske, senaste 7 åren.

Före det använde jag Metz men de ligger mest och skräpar i lådan numera.

Det som jag gillar allra mest är de långa hackelstammarna vilket gör att man kan hålla i fjädern utan hackeltång. En hackeltång utgör en stor risk för att dra av hacklet.
Om det är en för stor kostnad, jag vet inte vad de kostar idag för det var några år sedan jag köpte en nacke, så försök köpa delade nackar, låga kvaliteter(se till att de innehåller fjädrar i alla storlekar) och satsa på en brun och en ljus(cree e.dyl.) nacke. Det räcker långt. Kanske satsa på en svart nacke lite senare.

Dessutom har jag sett att vissa säljer Hoffman saddlefjädrar i påsar med 5-6 stycken. För de färger som man inte använder mycket så kan det vara ett bra alternativ. Tänk på att man får kanske 5 flugor per saddelfjäder.

Jag har aldrig behövt ersätta någon färg ännu för att den tagit slut, även om min ljusbruna Hoffman saddle 3:a börjar tunna ut.

Svaret på frågan om Nacke/Saddle är att saddleskinnen kommer från nedre nacken/ryggen medan nackskinnen kommer från, just det, nacken. På "icke genetiska" skinn så är saddelskinnen för det mesta oanvändbara för torrflugor medan på Hoffman är de i mitt tycke minst lika bra som nackarna.

För att få mer information av en person som har mer erfarenhet och genomslagskraft bland flugfiskare se:
http://www.algonet.se/~sjostran/1054.htm
[Ändrat av TekWiz 2002-08-29 kl 10:50]
 
Re: Ursäkta...

Graip; sa:
en förvirrad nybörjare?

Metz, Whiting, Hoffman???

Jag trodde att Hoffman, var en äldre kvalitetsbenämning och att Metz å Whiting, var namnet på inarbetade företag, som föder upp & säljer dessa hönsavelsfjädrar.

Alltså, kan någon förklara detta.
Och vad är det för skillnad på nacke och sadle?

/Björn

Nu skall vi se om jag har fått det hela rätt för mig. Metz är ett företag som föder upp och säljer tuppfjädrar. Hoffman var ett likadant företag som om jag inte har helt fel för mig köptes upp av en gensnubbe som heter Whiting, så gamla Hoffman heter numera Whiting.

Sadeln är en del av nacken, köper man en nacke så har man ett större spann av fjädrar av olika storlekar att välja på medans om man väljer sadlen så för man de där tunna fina långa fjädrarna.. Men väljer lite efter behov och plånbok.

Rätta mig gärna om jag e ute å cyklar!!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.