paraplyhackel

Hejhopp

Jag har lite problem med att få mina paraplyhackel att bli stabila, dom brukar aldrig hålla mer än en fiskeomgång. Eftersom jag tycker att dom e pilliga att göra med min väl begränsade finmotorik så undrar jag om någon av er har något bra "jägar" tips om hur man binder ett stabilt och hållbart paraplyhackel.. Gärna någon visuelbeskrivning om det finns att tillgå..

Har letat mig blodig på nätet utan att finna något.

/Skitfiske på er!!
[Ändrat av FJS90/91 2002-05-30 kl 10:38]
 
När...

du gör dina paraplyflugor (paraply=parachute=fallskärm?) använder du då någon slags vinge ?

Om så är fallet, till exempel när du skall göra en Klinkhammer, så skulle jag rekommendera dig att:

- Använd materialet Poly-yarn till vinge, och inget annat

- Linda hacklet en "snett" varv uppåt och alla andra varv under det innanliggande, dvs linda neråt..

- Klipp inte av vingen förrens flugan är klar, då kan man försiktigt trycka ned hacklet innan man klipper

Om du inte använder någon slags vinge som "stöd" för hacklet så är det svårt att få fallskärms hacklet att bli hållbart...vare sig man är jägare eller malaj;)

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-05-30 kl 10:53]
 
två tips till:
-Använd spiderweb (supertunn bindtråd) till att fästa hacklet. Tillåter fler varv utan att bli klumpigt. Förvånansvärt stark med tanke på dimensionen.
-Säkra hacklet (i centrum, nära vingen) med en liten droppe lack av tunnflytande typ, utan att kladda ner fibrerna. Har även hört talas om att snabblim av cyanoakrylat används, men har inte lyckats bra själv. Limmet kryper lätt ut längs hackelfibrerna som blir till styva, hopklibbade "sänken". Kanske är det lim av gel-typ man bör använda?

http://www.algonet.se/~sjostran/1039.htm
 
Re: När...

brook; sa:
du gör dina paraplyflugor (paraply=parachute=fallskärm?) använder du då någon slags vinge ?

Om så är fallet, till exempel när du skall göra en Klinkhammer, så skulle jag rekommendera dig att:

- Använd materialet Poly-yarn till vinge, och inget annat

- Linda hacklet en "snett" varv uppåt och alla andra varv under det innanliggande, dvs linda neråt..

- Klipp inte av vingen förrens flugan är klar, då kan man försiktigt trycka ned hacklet innan man klipper

Om du inte använder någon slags vinge som "stöd" för hacklet så är det svårt att få fallskärms hacklet att bli hållbart...vare sig man är jägare eller malaj;)

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-05-30 kl 10:53]

Tackar allihop för snabba och vettiga svar!!

Jag har bara gjort fallskärmshackel med brända vingar, detta blir jäkligt ostabilt. Kommer att prova med polygarn istället...

Sedan är det den lilla detaljen med avslutningen på hacklet som förvirrar mig, hur får man till den på bästa sätt?
 
preppa poly-yarnet!

stoppa poly-yarnet i flytande (rinnande...)silikonmedel och låt torka innan du binder flugan. du kommer inte att behöva behandla flugan på annat sätt. Dessutom hänger den opreparerade häcken snyggt under vattenytan, hacklet i ytan och vingen ovanför. kanon!

preppat poly-yarn är för övrigt en utmärkt indikator vid nymffiske. använd typ rosafärgat.

tight lines!
[Ändrat av led zep 2002-05-30 kl 12:53]
 
infästning av hacklet...

...Det är här spiderweb kommer till sin rätt. Med denna, eller annan tunn bindtråd, är det (relativt) enkelt att fästa hacklet mellan själva paraplyet och kroppen med ett par knutar odh en gnutta lack. Med vanlig tråd blir både arbetet och resultatet klumpigare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.