allroundskor

Svårt

Alla har olika anatomi på sina fötter, starka svaga anklar... höga/låga valv, bredda/smala läster etc. etc. Det bästa tips jag kan ge är att inte ge något! Men om jag nu ska försöka så skulle jag prova mycket olika skor, sen att hitta ett par som funkar till allt är nog lite långsökt... satsa på 3-4 olika par till olika aktiviteter...

Ett trumf kort: prova div. arbets/yrkes skor, då dom är av mycket högre kvalité än sportbutikernas och dom är mer anatomisk och ergonomisk rätt gjorda för foten, ska vara sköna och bekväma för användaren under en hel dag etc.finns i div. utföranden och former, färger etc.

Kanske någon annan som kan fylla i... med bättre tips...

Mvh troswe
 
Jag köpte mig ett par Lundhags Syncro som allrondkängor , helt nyligen. Jag tycker de är kanonsköna att gå i. Okay, ut till postlådan är det lite omständigt med den myckna snörningen, man annars så........Jag önskar att jag kunde gå i dem i jobbet, men där krävs skor med stålhätta.
 
Lågskor och inte kängor alltså?

Alla har olika anatomi på sina fötter, starka svaga anklar... höga/låga valv, bredda/smala läster etc. etc. Det bästa tips jag kan ge är att inte ge något! Men om jag nu ska försöka så skulle jag prova mycket olika skor, sen att hitta ett par som funkar till allt är nog lite långsökt... satsa på 3-4 olika par till olika aktiviteter...

Ett trumf kort: prova div. arbets/yrkes skor, då dom är av mycket högre kvalité än sportbutikernas och dom är mer anatomisk och ergonomisk rätt gjorda för foten, ska vara sköna och bekväma för användaren under en hel dag etc.finns i div. utföranden och former, färger etc.

Kanske någon annan som kan fylla i... med bättre tips...

Mvh troswe

Har inte råd med flera olika par till olika aktiviter, det jag kan skilja på är kängor för expeditioner och allroundskor, d.v.s. 2 par. Arbetsskor gillar jag ej, mest p.g.a. att det är osköna.

Lågskor och inte kängor alltså?

Kängor är tyngre så jag skulle föredra lågskor.
 
Om jag skulle välja ut två par skor bland alla mina skor (det krävs många om de ska vara bra på nåt) skulle det nog vara mina kängor och mina för orientering lite stora orienteringsskor m gummidubb. Kängorna är ett par Lundhags nånting. De andra skorna är smidiga, lätta, man får väldigt bra fäste med de, de torkar snabbt, går bra att ha endast tunna strumpor i men funkar också hyfsat med ett par tjockare i, de är svala o sköna. Den enda nackdelen är att de inte verkar vara det mest slitstarka jag har sett. Men jag tror ändå att de kommer att hänga m ett par säsonger.

Jag har även en uppsjö gympadojor av olika modeller, bland ett par med gtx i, ingen höjdare tycker jag. Alldeles för klumpigt o torkar för långsamt när det runnit in vatten i skorna.
 
Har inte råd med flera olika par till olika aktiviter, det jag kan skilja på är kängor för expeditioner och allroundskor, d.v.s. 2 par. Arbetsskor gillar jag ej, mest p.g.a. att det är osköna.
,.........
.

Som sagt: Arbetsskor är "anatomisk och ergonomisk rätt gjorda för foten, ska vara sköna och bekväma för användaren under en hel dag "
 
Mja, jag har kört med "arbetsskor" typ stålhätta sen jag började jobba 1977, och sköna skor har nog lyst med sin frånvaro. Tunga o klumpiga är de, då är det stövelmodeller jag kört med, pga svetsningsjobb mm. Det kan ju finnas modeller som jag ej sett, men jag tvivlar starkt.
 
Det jag tycker ger mest problem med arbetsskorna är spiktrampskyddet som jag upplevt gör sulan rejält stel och osmidig. Speciellt sköna är inte de arbetsskor jag använt. Visst funkar det på golvet en hel dag utan problem men jag skulle inte välja dessa för att gå någon mer kuperad terräng.

De är bra för det de är till för - att arbeta i, med visst skydd.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.