"Outdoors" Rakapparat - Designprojekt

Päls

och skägg har optimala relativt korta längder. Har ni sovit på biologilektionerna? (Eler är det ämnet också fimpat?)
//J
 
Någon av den gamla stora polarfararna, minns ej vem, troligen Amundsen, skrev att han alltid hade med sig en handdriven klippmaskin för att ansa expeditionsmedlemmarnas skägg.
En iranskättad frisör jag lärde känna, reste Kina runt under ett halvår och fick mat och husrum genom att klippa människor. Han hade ett par saxar och en handdriven snagg-maskin (som ett trimmerhuvud fast handdriven) eftersom elförsörjningen varierade. Han klippte mig väldigt snyggt (det här var på den tiden jag faktiskt HADE hår) på ungefär en kvart med den utrustningen, så har man bara rätta snärten i handen så... Apparaten var helt i stål och lättrengjord. Garanterat stötsäker, kan nog användas både under vatten och på månen. Klå det med en elektrisk, någon!
 
Det såg onekligen lite mörkt ut i början men nu verkar det visa sig att det kan finnas en målgrupp ändå =) Med tanke på att ni medlemmar på utsidans forum är friluftsentusiaster i större grad än normalbefolkningen vågar jag påstå att ni antagligen också är svårare att övertala till att raka sig i det fria än gemene man. Så jag ser det som en framgång =)

Som jag har tidigare nämnt uppskattar jag verkligen all hjälp. Det har gett insikt och kommer fungera utmärkt som bakgrundmaterial.

Jag har nu börjat få en mer fokuserad bild av hur produkten ska funka, nu ska vi bara sätta ihop allt till en funktionsduglig sak.

Egenskaper/funktioner just nu:
Batteridriven, laddningsbar(om möjligt olika varianter), liten/smidig, stöttålig, resistant(vatten/sand mm.) bra grepp, trimmerfunktion(inställningsbar för ansning).

Andra laddningsmetoder så som bränsleceller är en god ide, men det tar tyvärr för stor plats, för stor för endast rakapparat med tanke på att det är en funktion som inte alla kommer använda. Det kan dock ses som ett koncept bredvid själva rakapparaten där en "station" kan användas. Om man kan få till en smidig sak som en elcentral för mindre elprylar tror jag det är en riktigt bra ide

Jag fortsätter projektet, och ni får gärna fortsätta att skicka in åsikter.

Tack!

/Joel
 
Första inlägget:
Min ide var att göra en rakapparat som ska vara slitstark och tåla utomhusmiljöer. En enkel form är något jag vill inrikta mig på. Rakapparaten bör även kunna gå på batteri, något som underlättar både resor utomlands och turer till miljöer utan vägguttag..

Vad tycker ni? Finns det någon efterfråga på en slitstark rakapparat? Och vad skulle ni vilja ha för funktioner/egenskaper på den?
Senaste inlägget:
Jag har nu börjat få en mer fokuserad bild av hur produkten ska funka, nu ska vi bara sätta ihop allt till en funktionsduglig sak.

Egenskaper/funktioner just nu:
Batteridriven, laddningsbar(om möjligt olika varianter), liten/smidig, stöttålig, resistant(vatten/sand mm.) bra grepp, trimmerfunktion(inställningsbar för ansning).
Med all respekt, men jag tycker inte det ser ut som att du fått så mycket input som ändrat ditt ursprungskoncept.

Men jag har heller aldrig begripit mig på produktutveckling/marknadsföring/marknadsundersökningar.
 
Jag anmäler som volontär inför beta-field-testet

n1015073843_13756_1690.jpg

"den som ándâ hade haft en solcellsdriven pocket-rakapparat med trimmer nu.."
 
Första inlägget:

Senaste inlägget:

Med all respekt, men jag tycker inte det ser ut som att du fått så mycket input som ändrat ditt ursprungskoncept.

Men jag har heller aldrig begripit mig på produktutveckling/marknadsföring/marknadsundersökningar.

Det måhända att vissa funktioner redan var någotsånär uttänkta redan innan men det är viktigt att lägga en grund med bakgrundsinformation och input från möjliga användare.

Vissa saker har jag nu fått konstaterat av er vilket gör projektet mer användarbaserat, och inte bara grundat på intuition och egna erfarenheter. Jag har dessutom sett att det finns ett visst intresse och har lyckats staka fram en viss målgrupp.

Kanske inte låter så viktigt men det är det verkligen. Man kan inte sälja ett koncept utan viss fakta/info att luta sig på. Det här inlägget har hjälpt mig massor!
 
Här är en som fungerar utmärkt på djuret människa.3 och 5 mm´s distanser,utan blir det slätt.Fungerar både på svålen och i fejan.

Jag har köpt en sån där nu och måste säga att jag är överraskad av hur bra den var. Fast jag köpte min på Jula, där kostade den 199.

Den låter rätt mycket, men det kan man ju stå ut med. Knappen sitter lite oskyddad så jag tror inte jag vågar packa ner den med batteriet i (då riskerar man att köra slut batteriet). Batteriluckan känns lite klen också, men resten av apparaten verkar rejäl fast den är så liten.

Helt slätt blir det inte utan distanskammarna, men det duger om man är ute (jag har visserligen inte varit ute i skogen med den ännu, men ändå:).

Återstår att se hur många rakningar batteriet räcker och hur länge det dröjer innan saxen blir för slö.

Upptäckte just att den bytt nummer hos Clas O.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54297799
 
Jag kom på att jag glömde det viktiga: vikt utan batteri, cirka 65 gram (batterier väger ju lite olika, det som följde med väger ungefär 24 g,så totalvikten hamnar på knappt 70 gram med batteri). Det är vikten inklusive en distanskam, jag orkade inte väga distanskammarna separat:)
 
Jo, men en rakhyvel ersätter ju inte på nåt sätt en trimmer.


peter
Precis, har du nånsin försökt trimma näs- eller öronhåren med en rakhyvel? Då ser man väl ut som Freddie Krueger i fjäset efter ett par försök. Och trimma näs- och öronhår, DET är verkligen något som många (äldre) utemän(niskor) skulle behöva göra oftare!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.