"Outdoors" Rakapparat - Designprojekt

Min dotters ex använde hennes rakhyvlar, eftersom de hade någon skyddande gel inbyggd som gjorde att hans problem med känslig hud elemenirades.
Näe, hoppa på det här med rakapparater o designa något annat istället, kan bara inte komma på vad, då allt som finns verkar vara designat nu för tiden.
 
Jag har en kompis som rakade sig med lågan från en tändare!
Han gjorde det iofs bara EN gång!!

Eld har man ju ändå med sig tänkte jag?! :)

/Peter
 
Tack för alla svar!

Det verkar som om majoriteten här helt enkelt skulle använda rakhyvlar eftersom de tar liten plats och är lättutbytta. Om man då rakar sig överhuvudtaget!
Jag misstänkte att de flesta inte bryr sig så mycket om skäggväxt när man är ute(vilket jag har fått konstaterat) Men det kan nog finnas en grupp som kan tänka sig att slippa "skogshuggar" looken =).

Jag tror man får inrikta sig mer på längre vistelser ute, som t.ex. backpacking, cykelsemester mm. Även folk som kanske arbetar mer i fält som tex. militärer

Vad jag förstått så är vikt och storlek viktiga faktorer. Batteridrivet är till fördel(kanske laddningsbara) samt trimmerfunktion. En del sådana rakapparater finns men jag har inte hittat något som verkar lämpat för slitage och större påtryckningar. Har ni?

Finns det något material ni skulle föredra? Behöver man kunna förvara det på något speciellt sätt? Vilka scenarion skulle man kunna behöva en tålig rakapparat?

Har ni fler åsikter uppskattas det verkligen!

Joel
 
Problemet är ju att priset antagligen kommer att bli så stort att det knappast lönar sig att köpa den. Blir billigare att köpa en vanlig liten (batteridriven?) apparat och byta ut den om den går sönder.

Rakar sig gör man ju för det mesta under rätt kontrollerade former, så jag ser inte riktigt nån vinst med att ha en stryktålig rakapparat? Om den ska tåla att tappa i ett betonggolv utan att gå sönder är jag tveksamt till om den rakar särskilt bra.
 
Jag tror man får inrikta sig mer på längre vistelser ute, som t.ex. backpacking, cykelsemester mm. Även folk som kanske arbetar mer i fält som tex. militärer

Helt rätt tänkt, tror jag. Jag köpte min första fick-rakapparat när jag gjorde lumpen. I och för sig skulle man ha kunnat ha med sig en helt vanlig uppladdningsbar, men det är ju inte lika fältmässigt.
Räkna in helt vanliga charterturister och "finna mig själv i Indien"-turister också.
Vad gäller batteri bör man ha en dynamisk lösning, dvs laddningsbara batterier "från hyllan" som kan laddas i väggen, av solljuset eller usb (så att man kan ladda på internetcafé) eller ersättas med engångsbatterier.

Tålighet är viktigt. Inte bara för fältmässigheten utan också för att grunkor som man håller med blöta händer i kakelklädda rum bör tåla att tappas på hårda och blöta golv!

Vikt och storlek skall vara låg, inte på grund av lättpackande vandrare som ju maximalt kör med hyvel, utan för att en sån här lyxartikel helt enkelt inte får ta plats. Det är som med kameror - prylar som man inte gärna vill ta med sig är helt enkelt värdelösa.
 
Problemet är ju att priset antagligen kommer att bli så stort att det knappast lönar sig att köpa den.

För det första är priset på fiktiva produkter rätt irrelevant. Vision går före produktion.

För det andra tror jag att du har fel. :)
Folk betalar uppenbarligen gladeligen över 2000 spänn (dyraste apparaten på Pricerunner kostar 3695 kr!) för en rakapparat. Fickapparaten från Braun som jag har haft kostar under 200 spänn. Utan att göra en "för dyr" apparat kan du alltså lugnt lägga på 500 % kostnader för fältmässig konstruktion.
 
Under några år

som MILOBS nyttjade jag en Braun batteridriven. Enkelt och okomplicerat. Mindre och lättare samt bättre batteritid hade den gärna fått ha. Bladet hade en tendens att komma snett när man borstade ur den. Dog efter besök på cementgolv. Studsande hållbar variant hade gillats.
//J
 
Ah, det verkar ändå som det kan finnas en marknad =)

Jag har fått många goda råd, känns som jag är på god väg.

Jag var inne på naturkompaniet och pratade med ett biträde där. Hans mening var att många uppskattar lätta och små produkter vilket jag fått konstaterat här med. Han sa dessutom att många som reser utomlands väljer att köpa just utomlands eftersom det oftast är billigare, för att sedan slänga och köpa nytt. En-veckas rakapparater alltså.

Då undrar jag, finns det inte en miljö aspekt här som man inte tänkt på? En rakapparat med god kvalitet borde väl vara bättre för miljön jämfört med engångsrakhyvlar som slängs efter ett begränsat antal användningar. Det är ju definitivt bättre än billiga rakapparater för kort bruk som dessutom antagligen slängs i närmsta papperskorg. Eller?
 
Marknader

Om du går till FNs sida kan du se hurpass många off som är ute, NATO ha ju oxså en dröse ute.
Av de som finns i landet är inte speciellt många i skogen samtidigt, men utslaget över åren borde alla vara det....
Resenärer och civiliserade friluftare torde vara målgrupper. Men med mördande reklam kan man t o m sälja konserverad gröt....
//J
 
Om man är ute en längre tid så kan det ju vara läge för en rakning då och då. Men som jag ser det har man då inget behov av ett "slät som en barnrumpa" resultat. Snarare nåt åt trimmerhållet som också går att köra på huvudet. Gör inget om det blir nån millimeter kvar alltså.

Så, min "drömpryl" i detta avseende. Hyggligt lätt och robust. Ingen traditionellt skärhuvud, snarare trimmer som trimmar riktigt tätt. Gå att använda på såväl huvud som i ansiktet.

/Rickard
 
Om man är ute en längre tid så kan det ju vara läge för en rakning då och då. Men som jag ser det har man då inget behov av ett "slät som en barnrumpa" resultat. Snarare nåt åt trimmerhållet som också går att köra på huvudet. Gör inget om det blir nån millimeter kvar alltså.
Jag håller då rakt inte med. Själv vill jag alltid vara glänsande kal på såväl skalle som haka (skägg passar ju egentligen bara på terrorister, backpackers, bandidosmedlemmar och sjökaptener), så jag skulle föredra ett återanvändbart vax-set, där man smälter och lägger på vaxet och sedan kan smälta det igen och filtrera bort hårstubben efter användningen...

Skämt åsido. Hyvlar räcker åt mig. Håller med Staffan på den punkten. Ett gilette-skärhuvud med tre blad räcker för mig i flera veckor, och det jag har sett av rakapparater får mig inte precis att tro att de är bättre ur miljöhänseende (dyra, plast+metall+laddn-bara batterier, går sönder fort, går inte att laga). Och vad gäller hudirritation så får jag mycket mer sån av rakapparater (som jag använde i flera år) jfr hyvlar (av god kvalitet, slöa engångshyvlar är ju rena döden).

Visst vore en mjökskummare (inte en sån där tönt-visp, utan en med komprimerad vattenånga) också jäkligt nice att ha ute, men jag klarar mig utan. Det är ju det UTeliv egentligen står för, dvs att klara sig UTan.
 
terrorister, backpackers, bandidosmedlemmar och sjökaptener),

Jag, efter ett par månader i skogen, är det nåt jävla fel eller ???

Väljer faktiskt att inte se ut som ett j...a k.khuvud......
 

Bilagor

  • skägg.jpg
    skägg.jpg
    4 KB · Visningar: 296

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.