Allvarligt talat!

Jag förstår inte inte resonemanget angående billig kniv/yxa kontra dyr kvalitetskniv/yxa, det är ju som att säga: "Varför köper du dyra kängor när du ska fjällvandra, det finns ju billiga gummistövlar på ÖB och dom kan man ju gå med?"

En ordenlig kniv är det viktigaste man kan ha med sig ut i skogen! Visst klarar man sig med en morakniv men exempelvis en S1 (som jag själv använder) är starkare och håller skärpan bättre, det kan ingen förneka.
Så finns det ju kanske andra anledningar att man vill ha en vackrare, häftigare eller på annat sätt annorlunda kniv. Själv så äger jag flera knivar, bla en S1 (praktisk men ful), en Folding Hunter 110 (en riktigt bra fällkniv, men för stor att stoppa i fickan), en kniv som min far har tillverkat (vacker och bra till det mesta) och en Leatherman Wave (rena vertygslådan!) plus x antal moraknivar! Sjävlklart så bär jag inte med mig alla dom här knivarna samtidigt utan jag tar med mig den kniv som passar bäst till vad jag ska göra.

Sen så kan jag hålla med om att en överdrivet stor kniv är mer i vägen än den är till nytta, en liten yxa är bättre att hugga ved med än en jättelik kniv.
 

Guest

Gäst
Pengarna i sjön.

Känns det inte som att du har kastat pengarna
i sjön,pga alla dessa knivköp.Behövs det olika
knivar för olika aktiviteter i skogen,låter konstigt
i mina öron.Själv har jag Moran och yxan med mig
ute och det räcker mycket långt.Men smaken är
som baken.
MVH Nicklas.
 
therion; sa:
Jag förstår inte inte resonemanget angående billig kniv/yxa kontra dyr kvalitetskniv/yxa, det är ju som att säga: "Varför köper du dyra kängor när du ska fjällvandra, det finns ju billiga gummistövlar på ÖB och dom kan man ju gå med?"

Om man inte går på händerna så måste man använda fötterna när man vandrar i fjällen, då bör man naturligtvis ha bra (men inte nödvändigtvis dyra!) skodon. Man måste däremot inte skära eller hugga i allt man ser. Jag tror säkert att det går mycket lättare att skiva brödet med en S1, men i värsta fall så klarar man sig faktiskt med en morakniv. Däremot kan det bli avsevärt mycket mera tufft att vandra långt med dåliga skor.
 
Re: Pengarna i sjön.

Skåne-pågen; sa:
Känns det inte som att du har kastat pengarna
i sjön,pga alla dessa knivköp.Behövs det olika
knivar för olika aktiviteter i skogen,låter konstigt
i mina öron.Själv har jag Moran och yxan med mig
ute och det räcker mycket långt.Men smaken är
som baken.
MVH Nicklas.

Nej det kan jag inte påstå. Man använder olika knivar till olika ändamål. Ett exempel på det är samerna som ofta bär på flera olika knivar för olika ändamål. Det kan gälla även för andra sysslor i skogen än renskötsel. För jakt så kan det ju tex vara lämpligt att ha en flåkniv för att inte skada skinnet, en fällkniv är lämplig att ha om man inte vill ha en fullstor kniv i bältet osv. Jag kan räkna upp fler exempel.
Och vad gäller kostnaden så är det ju inte så att jag gick in i en butik och köpte tio knivar! En del har jag fått, andra har jag köpt vid olika tillfällen (mestadels när dom har varit billigare av någon anledning). Men visst, man kan tycka att jag har onödigt många, det kan jag hålla med om. Vad jag vill ha sagt är att det aldrig är fel att satsa på bra utrustning vare sig det gäller knivar, skor, tält eller vad du vill, det lönar sig i längden.

MVH Petter
 
KLAGER; sa:
Om man inte går på händerna så måste man använda fötterna när man vandrar i fjällen, då bör man naturligtvis ha bra (men inte nödvändigtvis dyra!) skodon. Man måste däremot inte skära eller hugga i allt man ser. Jag tror säkert att det går mycket lättare att skiva brödet med en S1, men i värsta fall så klarar man sig faktiskt med en morakniv. Däremot kan det bli avsevärt mycket mera tufft att vandra långt med dåliga skor.

Ja visst, men min poäng var att det inte är fel att satsa på en bra utrustning oavsett vad det gäller. Exemplet med skor tog jag bara för att klargöra denna poäng. Jag trodde det skulle framgå att jag använde ett visst mått av sarkasm, men så var tydligen inte fallet. Däremot så är det tydligt att du är betydligt bättre på att använda dig av sådana (sarkasmer alltså)!
[Ändrat av therion 2001-12-13 kl 15:05]
 
Allvarligt talat...

Har inte velat ge mig in i debatten men nu gör jag det ändå... Det finns saker man måste göra även om man inte vill. Annars är man ingen människa utan bara en liten lort (fritt från Bröderna Lejonhjärta) Så nu samlar jag mod och frågar alla kniv entusiaster;

Vad i ett varmare ställe under jorden använder ni era fantastiska knivar till????

När jag var i fjällen 10 dagar i somras hade jag naturligtvis kniven med mig....självklart....men vad använde jag den till....tja jag kan inte minnas att jag gjorde annat än att öppna igenknutna plastpåsar med mat i med den..... Det klarar garanterat en mora lika bra! Eller för all del en fällkniv eller händerna.

Korvpinnar fixar moran också även om jag sällan grillar korv. Ska jag spänta med dunkar jag hellre på en 30 kronors kniv än en 1000:-. Kalla det resursslöseri men jag skulle vara för rädd om en tusenkronorskniv.
Den är säkert bättre, det tänker jag inte ens ifrågasätta för enkelhetens skull......

Men när BEHÖVER ni era fantastiska knivar? Skogsavverkning? Då finns bättre verktyg det lovar jag....glöm inte heller allemansrätten....

Eller är det vänta (och drömmen?) om att hamna i den där fantastiska överlevnadsituationen där kniven måste hålla skärpan i två år av dagligt bruk i den orörda vildmarken.......?

När känner ni under en vanlig fjällvandring att ni har bättre nytta av en dyr kniv än en billig? Är det inte så att det mest handlar om känsla? Det argumentet kan jag absolut ta.

Vad gäller jämförelsen med kängor håller jag med Kurt att den var dålig. Sarkasm eller ej.

/Andreas

Ps Själv har jag en kniv av amerikansk sort med gummiskaft och ett blad som säkert är sämre än på moraknivarna. Dock lite tuffare/töntigare/mer penisförlängare. Pris 200-300:-. Efter dessa knivdebatter funderar jag starkt på att byta till en morakniv!
 
Precis!

Den frågan har jag tänkt på ibland också!

Själv använder jag just en 30-kronors kniv, för den kan jag göra vad jag vill med, utan att vara rädd för att tappa bort den eller liknande.

Skärpan duger bra, även om den inte kan jämföras med Rambo-knivar som man ser här och var...
Användbarheten borde vara ännu bättre, då man faktiskt vågar använda den!
 
Ha,ha!
Ibland kan det vara roligt att följa de olika resonemangen som förs. Just nu har vi alltså frågan om dyr eller billig kniv. Själv har jag i många år använt mig av en enkel morakniv (med träskaft och vet ej dess namn, dvs betydelselöst). Den fungerar bra till att spänta ved, brödkniv, matkniv, täljkniv etc. Men jag tycker att de som är ute och jagar, fiskar och gör finare slöjdarbeten ska ha knivar som är anpassade för det ändamålet. Och vill man ha en dyr kniv, som för den skull inte i mina ögon inte är snyggare än en morakniv, ska man ju klart få ha det. Så gott folk, vad ni än har för kniv se till att skärpan är bra.
Seså, nu kan ni gå ut och tälja grillpinnar./Tony
 
Kanske för att många anser att det är den yttersta graden av prylbögeri medan andra anser att det handlar om överlevnad.

Självklart ska alla ha den kniven de själva vill. För de som nyttjar en kniv mycket är det naturligtvis viktigt att ha en endamålsenlig kniv tex jägare / fiskare / samer eller vad det nu kan vara. Men för oss vanliga dödliga fjällvandrare är det kanske inte NÖDVÄNDIGT menar jag. Men man kan ju ha en dyr kniv för att man VILL ha det. Det tycker jag är helt ok... Men jag ifrågasätter resonemangen att det är ett måste med en tusenkronorskniv...

/Andreas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.