"Outdoors" Rakapparat - Designprojekt

Och vad skulle ni vilja ha för funktioner/egenskaper på den?

Jag skulle säga följande:

1. Hellre en apparat som ger en mycket bra rakning än en bombsäker lösning som rakar si så där. Den behöver alltså raka minst lika bra som befintliga rese-rakapparater till någorlunda liknande vikt.

2. Undvik fällan med "expedition weight", dvs. att nå hög hållbarhet till priset av (för de flesta) onödig vikt. Man gör en produkt som är överdimensionerad, sett till den genomsnittlige användaren.

3. Den skulle drivas av AA/AAA batterier som man kan köpa efterhand när man är på resa.

Nog för att rakkniv ger den bästa rakningen men för resor föredrar jag en välfungerande rakapparat.
 
Om det är friluftsmarkanden du vill komma in på tror jag att en kombination av funktioner är viktigt, alltså, en pryl som kan utföra flera olika saker.

Exempel:
Rakapparat i sin enklaste form – den skall raka hyggligt och det får ta lite mer tid i anspråk att raka sig med den, gärna försedd med trimmer (som jag personligen aldrig använt i fjällen).
Kombinera denna med en generator som du vevar/skakar/propellerdriven som kan ladda ett batteri som driver rakapparaten – samt förse denna pryl med lysdioder som lyser på sådant sätt att den är lämplig både som tältbelysning samt ha i handen när man går = både riktat ljus och allmänljus.
OM du kan göra generatorn så ”stor” att man kan ladda mobiltelefonen, GPS osv med den – då har du din lycka klar redan.

Låt oss säga ett litet tillbehör som kan fästas på ryggsäcksramen, en hopfällbar propeller som snurrar i ”fartvinden” och som driver generatorn som laddar batterierna.

Jag kan utan vidare acceptera en lång laddningstid när det gäller att ladda GPS och mobilen – men inte när det gäller rakapparaten och lys-funktionen.

Det är inte negativt om du kan mäta vindstykor med samma propeller…

Tänk dig en sådan där handhållen fläkt med hopfällbar propeller. Utgå från den och bygg in fler funktioner - men försök att behålla storleken…(Hm, lycka till)…

Och så har jag detta bildförslag naturligtvis…

Thomas

razorknifewl8.jpg

Shot at 2007-11-18
 
Funderade lite mer…

Ett batteri med så hög kapacitet att man kan ladda en mobiltelefon, GPS, ficklampa, rakapparat + eventuellt många fler andra batteridrivna tillbehör.

Jag ser alltså ett batteri, kanske rörformat , 8 cm högt och ca 3 cm diameter.
Detta batteri skall vara så kopplat att jag kan ta ut olika strömstyrkor ur det. Det skall kunna driva lysdioder i en ficklampa, en rakapparat, glödtändare, radio, Ipod + andra apparater som kan skruvas på batteriet i dess ena ända, eller genom att ansluta kablar.

Till batteriet kan man alltså ansluta olika, valfria, tillbehör som skruvas på batteriet, (eller fästs på annat sätt om man inte vill ha skruvfäste).

En av de tillbehör som skall kunna skruvas på är olika laddningstillbehör. Laddningstillbehören skall vara flera olika. Man skall kunna ladda batteriet från elnätet, både 110 volt och 240 volt. Man skall kunna ladda med vindkraft i form av en propeller samt genom solenergi, alltså solceller.

Genom ett sådant batteri, med ett stort antal olika, valfria, tillbehör skapas ett system av tillbehör som samtliga drivs av ett och samma batteri som alltså är den del som är centrum i hela systemet.

Därför är det viktigt att batteriet är kraftigt och mycket väl genomtänkt med anslutningsmöjligheter av olika slag som gärna skall kunna kombineras, t.ex att ha en lampa lysande i ett tält och samtidigt kunna lyssna på radio / Ipod.
Anslutningskraven - samt möjligheten att ta ut just den strömstyrka jag behöver av batteriet ser jag som viktiga funktioner. Batteriet är ju själva hjärtat i hela systemet.

Jag tror att ett sådant batteri med alla sina olika tillbehör, kan bli en bra produkt inom många olika användningsområden. Tillbehören bestämmer ju användningsområdena ganska mycket – ju fler tillbehör, ju fler saker batteriet kan driva, ju fler användningsområden.

Thomas
 
Mitt "batteri" är inget batteri utan en batteripack.

Batteripack som tar upp till 12 (kan vara 10, lite osäker) R6-celler . Kan laddas med batterieliminator eller tillhörande (löstagbar) solcellspanel. Man kan ladda så lite som två celler om man vill, max antal celler funkar inte att ladda från solpanelen tyvärr, den ger bara 12 V. Batterieliminatorn som hör till ger 15 V eller nåt sånt och klarar allså fler celler.

Har cigarettändaruttag så man kan ansluta laddare för bilbruk. Jag har använt den till att ladda mobiltelefon och mediaspelare än så länge.

Minns inte vad den heter nu, SunPack, SolarPack eller nåt sånt har jag för mig

Clas O har sålt den förut, jag köpte grejerna på rea när de var utgående ur sortimentet. Ångrar såhär efteråt att jag inte köpt fler solpaneler (de kan kaskadkopplas enkelt för högre kapacitet, och så hade man ju haft några i reserv).

Numera finns det ju dock effektivare solceller och dessutom får man ju en högre energitäthet (och längre vikt) om man änvänder LiPo-celler (men de är känsligare att ladda).

Men det finns väl gamla trådar redan om såna grejer, de har ju inte direkt med rakapparat att göra. Har man en rakapparat som går på R6-celler så kan man ju ladda cellerna direkt i laddaren för att minska förlusterna (blir ju alltid lite extra förluster om man ska ladda batterier från andra batterier).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.