Förteckning över riksrösen?

Har börjat fibbla med en liten databas...
Någon som orkar plocka fram en lista på följande så skulle det underlätta enormt... :)

Röse Namn WGS84 lat WGS84 long
122A Gränsboröset N 61° 10' 19,68" E 12° 45' 6,25"

Sedan skulle ju bilder på de olika rösena vara trevligt, självfallet med angivande av fotograf, datum och ev hänvisning till hemsida....

Mottag, högt värderade forumsmedlemmar, min oerhörda tacksamhet redan på förhand enär jag högaktar er till fullo och betraktar er med den största vördnad! :)
 
Jag är lite seg i kolan idag, vad är det för lista du vill ha framplockad?
Över de som inte var med i Torbjörns lista eller namn pâ de som var i listan? Ellr nâgot helt annat?

Puss och kram!


Ja, dags o variera artigheterna lite, ta det inte bokstavligt :)
 
Det är ju en nätt liten uppgift att gå och plåta alla, men med så noggranna data som finns plus karta och kompass blir det ju bara ett bra projekt som bör vara länge.

nivåerna på artigheterna är så spridda numera så jag återgår till mitt

go tur
 
Inga problem...
Jo det jag skulle vilja ha är eventuellt namn på respektive röse samt latitud och longitud för WGS84-systemet.

Det andra har jag tillgång till från bland annat Torbjörns lista...

Om jag hinner så börjar jag själv med detta landskap för landskap med start i Dalarna men ifall någon kände sig manad så...

Sedan är ju frågan vad rösena innan Rr1 benämns som eller om de inte är officiella alls...
 
Första RrI ligger vid Flâghult sedan heter dom RrII, Rra osv upp till Rr KCf i lite varierande hopp. Sedan börhjar Rr1, Rr2 osv. Rr12, finns som 12, 12A, 12B, 12C, 12D

Att omvandla till WGS84 kan jag nog lâta datorn göra nästa vecka. Ska se hur jag kan importera till lämpligt program.
 
Kan ju bli kul med en sida där alla rösen finns listade med koordinater och sen får man lägga in bilder eftersom. Det blir ju ett nytt perspektiv på fjällvandrandet, att samla riksrösen.
 
Rr 149Ba

Det är inte säkert att alla koordinater stämmer. På en skidtur förra vintern längs gränsen norr om Rv84 tyckte jag att Rr149Ba var felritat på kartan (digitala terrängkartan över Jämtlands län). Det är ritat invid en myrkant lågt i terrängen, men ligger i själva verket ungefär 250 m längre norrut på en liten höjd (syns från landsvägen). Koordinaterna i Torbjörn Djuvfälts lista stämmer med den kartan såväl som tryckta kartor, både svenska och norska. Hade ingen GPS med mig så jag kan inte ange en exakt plats.
Det här kan väl vara ett lämpligt uppdrag för "Riksrösekontrollanterna" att kolla en extra gång. Skall göra det själv också när tillfälle ges.

/Hans
 

Bilagor

  • Rr149Ba.jpg
    Rr149Ba.jpg
    102.6 KB · Visningar: 632
  • bild rr149ba.jpg
    bild rr149ba.jpg
    133 KB · Visningar: 629
Det är inte säkert att alla koordinater stämmer. På en skidtur förra vintern längs gränsen norr om Rv84 tyckte jag att Rr149Ba var felritat på kartan (digitala terrängkartan över Jämtlands län). Det är ritat invid en myrkant lågt i terrängen, men ligger i själva verket ungefär 250 m längre norrut på en liten höjd (syns från landsvägen). Koordinaterna i Torbjörn Djuvfälts lista stämmer med den kartan såväl som tryckta kartor, både svenska och norska. Hade ingen GPS med mig så jag kan inte ange en exakt plats.
Det här kan väl vara ett lämpligt uppdrag för "Riksrösekontrollanterna" att kolla en extra gång. Skall göra det själv också när tillfälle ges.

/Hans

Nu är det ju faktiskt så att Lantmäteriet har ALDRIG fel. Om det inte stämmer med kartan så är det verkligheten som är fel.
:)
 
Sjöfartsverket............
Tur att jag inte jobbar där. Då hade jag kanske blivit omplacerad till röset.

/Hans
 
:)
Det vore något det... omplacerad som rösvaktare....

Nå, jag slängde ihop en liten databas till att börja med. Blir det något utav det hela tänkte jag fixa till layouten osv... Har börjat med att lägga in uppgifter från Dalarna eftersom jag har mest material därifrån. Kom gärna med synpunkter, dock inte vad gäller exaktheten i koordinaterna. Dessa har jag enbart kopierat...

http://www.visf.com/sv_rr.asp

Men som sagt, komplettera gärna med bilder, uppgifter om respektive röses namn samt WGS84-koordinaterna så vette tusan om vi inte skulle kunna bli klara till jul.... 2013... ;)
 
:)
Det vore något det... omplacerad som rösvaktare....

Nå, jag slängde ihop en liten databas till att börja med. Blir det något utav det hela tänkte jag fixa till layouten osv... Har börjat med att lägga in uppgifter från Dalarna eftersom jag har mest material därifrån. Kom gärna med synpunkter, dock inte vad gäller exaktheten i koordinaterna. Dessa har jag enbart kopierat...

http://www.visf.com/sv_rr.asp

Men som sagt, komplettera gärna med bilder, uppgifter om respektive röses namn samt WGS84-koordinaterna så vette tusan om vi inte skulle kunna bli klara till jul.... 2013... ;)

"Strâlande Sickan, strâlande!"

Man mâste ju imponeras av den dâdkraft som döljs under utsidanytan.
En liten frâga och plötsligt finns en databas och medlemmar planerar sina vandringar sâ de sammanfaller med vâra Rr. Nu fattas bara nâgon frân dykavdelningen som simmar längs finska gränsen :)
Ska detta bli den nya korspunktsjakten?

Med tillönskningar om ett maximalupplevelseveckoslut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.