Förteckning över riksrösen?

Huff ja. Bohuslän hadde jeg glemt. I følge mine historiske kilder "fikk" vi ikke tilbake Trøndelag, men erobret det tilbake to år etter at dere fikk det i 1658.

I svenska ögon var det nog snarare att det var för besvärligt att behålla Tröndelag (och Bornholm) när man redan hade vunnit så mycket territorie genom freden i Roskilde. Den svenska armén avtågade med vapen i behåll hemåt efter att ha kapitulerat.

Tröndelag och Bornholm var bara medel att köpslå med dansken, quid pro quo så att säga.
Det funkade ju rätt bra. Annars bytte väl Sverige och Norge Idre-Särna mot Kautokeino och Karasjok. En annan kohandel.

Sverige frånsa sig krav på Troms och Finnmark först vid freden i Knäred 1613, där var det nära att du blev svensk Otto ;)

Annars hamnade det svenska nybyggare på norsk sida om riksgränsen i en del fall, tror det var så i bl a Gaundalen som gick i "Der ingen skule tru..." för nåt år sen?

Gick rätt turligt för norrmännen, Norge kunde lika gärna varit svenskt från Tysfjord och uppåt.

PS. Jag hoppas du inser att mycket av jag skriver är med en humoristisk glimt i ögat. Jag tror att det mesta av gränsförändringarna är av godo, dock ej diskrimineringen av svenska samers rätt i Finnmark och att Storsylen ej delas mellan de två länderna. DS.
 
Hej,
Jag stötte också på ett röse under min vandring från Kilipisjärvi till Kautokeino. Det röset ligger vid den finskt - norksa gränsen när man passerat den finska ödemarken, mellan den finska ödestugan Kobmajoki och den norska stugan Somashytta.
Veni
 

Bilagor

  • 100902, Nordkalottleden 139.jpg
    100902, Nordkalottleden 139.jpg
    58.9 KB · Visningar: 2,346
  • 100902, Nordkalottleden 141.jpg
    100902, Nordkalottleden 141.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,624
Kollade lite vad som finns i Riksarkivet. Vet inte hur/om man får tillgång till detta men här borde ju uppgifterna du söker finnas. Kolla länken och klicka på "Visa detaljer":
http://nad.ra.se/archive_index.aspx?id=a0973ec3-9ab7-11d5-a700-0002440207bb&s=Balder

Särskilt Band III-VI Gränsmärkesbeskrivningar borde innehålla allt man behöver veta... :-/

Nu börjar det ta sig.
Undrar hur man kommer ât dom där dokumenten. Kan man lâna via sitt bibliotek kanske?

Färdigställt 1987, det är ju "gränsfall" att dom kan ha lagt det i en databas ocksâ.
 
At grensen er "gillad" i Sverige er vel klart, men tror dere vi normenn har glemt at dere stakk av med Jämtland og Härjedalen ? Ånei du! :)

Fick på en FMs kartkurser lära mig att det då fanns två ömsesidigt gillade och lagligt stadfästa nationella gränser. Sverige-Norge och USA-Canada. Inte undra på att de finns så många andra konflikter.
Vid utgåendet för gränsen mellan Irak och Iran hann de inte ens 20 mil innan gränskommisonerna råkade i luven på varandra med skjutvapen.
Bolzones eller Areas of dispute som finns mellan många länder, beroende på vatten eller mineraltillgångar, blir mycket lättare att förstå i ljuset av detta.

Så Otto även om du inte gillar gränsens nuvarande sträckning så får du klaga hos rätt instans i Oslo och inte här på Utsidan.
 
Hittade en annan lösning som kanske kan hjälpa till på traven... I FMIS Fornsök finns många av de uppgifter som vi är ute efter. Koordinater, rösets utseende och namn mm mm

Med lite vinterkvällar och gemensamma krafter kan vi nog få ihop en lista över alla rösen, med koordinater osv...

Länken: http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html
Välj: Lämningstyp Gränsmärke
Län Dalarna
Kommun Malung

En snabb sökning gav då...
Röse 120 Östra Källgravsröset - N 61° 3' 40,61", E 12° 40' 57,37" (WGS84)
Röse 121 Borrväggsröset - N 61° 5' 49,74", E 12° 41' 36,62" (WGS84)
Röse 122A Gränsbo - N 61° 10' 19,68", E 12° 45' 6,25" (WGS84)
 
Jag vet inte riktigt varför det här med riksrösena har satt sig pâ hjärnan men jag finner en viss tröst i att jag tydligen inte är helt ensam :)
Om jag nâgon gâng fâr för lite att göra kanske det är en lagom syssla att samla pâ dom, i fotoform dâ sâ klart :)

Varma hälsningar till er högt värderade forumbröder och systrar.
 
Jo men gränser är oftast spännande. Ett annat land eller en historia bakom där fantasin lätt skenar iväg. Vi kan som exempel ta Benhögen, en naturformation i västra Sälenfjällen.
Jag tar lite info från min hemsida; http://www.visf.com/sv_artiklar_benhogen.html

-->
Strax väster om Ängesåsen, till höger om vägen mot Gränsbo, ligger en märkligt formad kulle som benämns Benhögen. Platsen har belönats med en skylt av hembygdsföreningen i Rörbäcksnäs och har en spännande historia som inte alla känner till.

Benhögen är en markerad flygsanddyn som genom århundraden har hävdats vara ett riksråmärke (gränspunkt) mellan Sverige och Danmark/Norge. Namnet har inspirerat folk att leta efter skatter, även i modern tid. En sägen säger att en riddare har gömt en skatt här. En annan historia berättar om en man från Lima som hade rymt med en kvinna från samma by. De som sökte efter dem hade hittat dem sittande på kulle varpå man slog ihjäl honom. För att avskräcka andra lämnade man hans kropp att förmultna på platsen. Historien är dock inte sann.

Benhögen är som nämndes ovan en naturlig, av vinden skapad sanddyn som har byggts upp bland isälvsavlagringarna mellan Sittåns och Stora Tandåns dalgångar. Det stora hålet i kullen på baksidan tyder på att man har grävt här.
<--

Som komplettering jag jag lägga till att denna typ av flygsanddyn kallas för drumlin och just Benhögen är ungefär 45x40 meter. Skatten ska bestå av 70000 guldmynt och grävdes ner av en dansk prins.

På Schallroths karta från år 1662 finns Benhögen omnämnd om gränsmärke mellan dåvarande Danmark-Norge och Sverige. Idag är platsen något man passerar och anar i ögonvrån.

Så det här med gränser är vi nog många som är nyfikna på... ;)

benhogen_0308_500.jpg
 
Ååh va tråkigt.....

....det kan vara på jobbet ibland!

Roade mig med att titta lite i http://gis.lst.se/lanskartor/ och kollade riksrösen från Treriksröset och söderut förbi Riksgränsen (kul!).

Jag hittade 73st riksrösen varav det var möjligt att få fram koordinater på 61 av dom, övriga 8 hade ingen markerad prick.

Roade mig även med att lägga in koordinaterna i ett excelark.

Vad jag ska ha det till vet jag inte men det är i alla fall fullt möjligt att göra en förteckning över riksrösena utifrån olika sajter på nätet.

Däremot tar det ju lite tid men under mörka tråkiga vinterkvällar kan det ju vara ett nöje så gott som något annat.
 
Jo men gränser är oftast spännande. Ett annat land eller en historia bakom där fantasin lätt skenar iväg. Vi kan som exempel ta Benhögen, en naturformation i västra Sälenfjällen.

Ett annat tips som är lite roligt är Skändlaberget på Hisingen strax norr om Göteborg. Här gick riksgränsen från 1200-talet (då Tuve och Lundby socken blev svenska) till 1658. På berget finns fornborg, gravrösen och annat skoj. Det största gravröset från bronsåldern var då tidigare gränsröse. Men har de sista 350 åren haft sin ursprungliga funktion. Om man är i Göteborg och vill göra en dagsutflykt med lite kulturell touch kan jag rekommendera ett besök där!

http://codus.se/vandringar/hisingen/skaendlaberget.html

Mottag, högst ärade forummedlemmar, försäkran om min utmärkta högaktning!
 
Torbjörn Djuvfält har nästan hela listan

Fick ett mail som kanske kan intressera, det som saknas verkar vara rösena från Idefjorden till Värmland:

Hej Thure

Såg på Utsidan att ni diskuterar rösen längs riksgränsen. Här kommer en hyfsat komplett lista med koordinater för rösena som markerar norsksvenska gränsen.

Alla riksrösen är väl inmätta i samarbete med norska motsvarigheten till den svenska Riksgränskommisionen. Vi har t.o.m. en utpekad Riksgränskommissarie i Sverige som från vår sida leder den regelbundna översynen av gränsen. Med regelbunden menas att det sker kanske var 10:e år eller något liknande.

Gränsen ligger ju ganska still, så översynen går oftast ut på att röja gränsgatan och att kanske bygga något extra röse ibland. Ursprungligen fanns det c:a 300 rösen längs Norsk-Svenska gränsen. I stället för att numrera om hela serien då man byggde nya förtätningar i rösningen så hav man de nya rösena namn efter "föräldraröset" kompletterat med en bokstav som gav en unik identitet. Hur principen fungerar går kanske att lista ut genom att studera Identiteten för varje röse (finns i filen).

Gränsen mot Finland behöver ses oftare då gränsen definieras som djupfåran av de älvar som beskriver gränsen (Könkämä, Muonio och Torne älvar).

Hälsningar
Torbjörn
 

Bilagor

  • Rr.txt
    62.8 KB · Visningar: 350

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.