• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kanotsafari Zambezi

Ja Aardwolf...
Alla måste väljer själv var någonstans i världen de skulle resa - och det är altid lätt att hitta någon typ av anledning om värför man skulle INTE resa till ett land...men allt för många folk verkligen tror att om de avakter från att resa till ett land som Zimbabwe de påverkar myndigheterna som sitter kvar.

Tror du verkligen att Mugabe eller någon av hans sidekicks kommer att saknar dig??

Det tror jag inte. MEN...om du resa till Zimbabwe, eller ett annat land som lider av samma situation, då kommer du att träffas mängder andra människor som ser du som en riktigt hjälte. Värför?? Därför att du ta in pengar till deras land. Du betalar lön till ett mängder människor som jobbar i turistbranschen och de får dricks av dig när de servera dina mat eller städer dina hotelrum. Om inte man är allt för snål med dricks...

Precis din synpunkt är kanske en av de farligaste åsikter och det kanske skadar mest de lokala människor tyvärr. Det finns många lander att man kan väljer mellan om man vill resa...och jag menar inte att man skulle väljer ut de lander som är mest i media att resa till, men jag menar att din ursäkt för att inte resa till Zimbabwe är helt fel. Mugabe kommer att ta pengar från vem som helst när som helst - och de människor som fortfarande jobbar hårt att hålla ihop grejer i Zimbabwe på rätt sätt verkligen behöver alla stöd att de kan få. Det är egentligen de att kommer att sköter landet till slut.

It is hard for me to say what I want to say in Swedish...but anybody who really is interested is more than welcome to contact me and I will try to explain correctly.

Hoppas att du förstår allt jag har skrivit här idag i alla fall!

mvh,
Andy
 
baboonbreeder; sa:
Ja Aardwolf...
Tror du verkligen att Mugabe eller någon av hans sidekicks kommer att saknar dig?

Personligen trodde i alla fall inte jag att de gjorde volter av lycka för att landets turistnäring (som väl i ganska stor utsträckning är statlig?) inte riktigt har samma skjuts som på 90-talet...

Men om man som jag vill att Zimbabwe ska vara ett fungerande land - vad ska man göra om det nu inte funkar att bojkotta turismen?
 
Hej!
Jag förstår värför folk vill boycott turism i landet - men i praktiken har jag redan sett att det helt enkelt funkar inte. Det är tyvärr så att det är djur, människor och vildmark som lider mest om man väljer att boycott Zimbabwe i vårt tid.

Du har säkert rätt att staten tjäner pengar av turism - den viktigaste saker att inte glömma bort tror jag är att det finns fortfarande ett stort antal människor i Zimbabwe som vill har ett fungerande system på plats.

Om ni vill verkligen göra något bra åt Zimbabwe att hjälper att stöder landet och människor jag skulle rekommenderar att ni resa dit och visa din stöd för de lokala människor - det är precis vad jag försöker att göra. Det kanske känns inte helt rätt men tyvärr i verklighet det är den bästa sätt att hjälper landet kommer på gång - tror jag.

Denna saken som är kanske mest viktigt är att inte glömmer bort det är bara annorlunda i Afrika - grejer funkar på ett annat sätt och det finns ingen reglar för många saker. Om ni aldrig bestämmer att resa dit - så skulle jag också rekommederar att ni boka något genom de små hoteller/safaricampar eller researrangörer. Det är oftast så att de stora företagare vet inte riktigt vem det är att de betalar pengar till - om du pratar med din researrangör och de vet precis hur din pengar kommer att hjälper med alla viltvård och andra grejer att lokala operatörerna stödjer så vet du att din pengar verkligen hjälper de människor på denna sätt att det skulle.

Med meddelande från er båda - Aardwolf och Nordesjö - var jag tvungen att tänker hårt om värför man skulle resa dit och hur kan man hjälper landet kommer igång och jag hoppas att du förstår mina åsikter här. Till slut - det är, i min synpunkt, en av de vackraste lander i hela Afrika, personligt tror jag att den ÄR den vackraste, med en IDIOT, och MÅNGA många bra människor....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.