Paddelpasset

Funderar på paddelpasset och om det är något att satsa på. Vad tror ni om dess plats i paddelsverige? Kommer det att bli välspritt, och hur kommer det att användas?
 
Om det tar fart så kan jag tänka mig att uthyrare kommer att kräva det vid uthyrning framöver men det är år bort innan det skulle kunna bli så.
Jag har sett paddelpasset, friluftsfrämjandets och NILs utbildningar och jag tycker NIL verkar mest krävande, t ex formell examination och detaljerad lista på krav.

Det som är bra med paddelpasset är att det är en kvalificerad deltagar-utbildning medan FF och NIL snabbt övergår i ledarutbildningar.

Sen beror det väl som alltid lite på vem som examinerar men det är väl aldrig fel på att ha formellt papper på sina kunskaper och färdigheter även om det man kan och det finns många duktiga paddlare och turledare helt utan certifieringar.

/Patrik, kajakledare i FF och har någon färg på paddelpass(havskajak) som jag inte minns - fick aldrig något papper på det
 
kanotutbildningar generellt och kompetensbevis

Vad det nu är, NIL, Paddelpass eller något annat.

Jag känner fortfarande att någon form av kompetens och lämplighet kan krävas av en färd-/gruppledare. Deltagarna, i det läge de betalar för denna tjänst, har väl rätt att kräva en viss kvalité på utförandet av densamma. Ett kompetensbevis är väl någon form av kvalitetssäkring.

Kompetensbevis för att få hyra kajak tror jag vi har långt kvar till. Vad jag ska med ett kompetensbevis till vet jag inte, jag är ingen färd-/gruppledare. Möjligen skulle avancerade gruppäventyr kunna arrangeras där sådant bevis krävs för att få delta.

Kompetens och kunskap är en annan sak (än formella licenser) och behov av kurser tror jag ökar med ökat paddlande. Jämför med segling. Ett otal kurser finns, allt från navigation till kappseglingsregler. Kravet på utbildarna borde vara att de behärskar det de lär ut.

mvh thomas
 
BCU - att utvecklas och utmana sig själv

Är väl lite spretigt ännu och få som går kurser men inser själv att det blir roliga att paddla om man utmanar sig själv och lär sig nytt.

Jag har paddlat 20+ år. Tog i somras en BCU kurs med Mark Tozer se http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2250862

9440208823_167942157c.jpg


Kort video där Mark instruerar och sätter igång oss på att paddla intervaller https://www.youtube.com/watch?v=kSasIeZrXzI

Har bara positivt att säga om kursen mycket nyttig, en hel del utmaningar t.ex. att gå iland på en liten "klippa" i havet med 7 kajaker etc. , paddla med en halvpaddel, manövrera i trånga passager etc...., övade att ta hand om olika situationer map olycksfall, att leda grupp etc,

Tror många med mig inte utvecklar sitt paddlande utan man stannar upp...
 
Bra med utveckling och kunskap men formen för spridningen är jag som tidigare nämnt lite tveksam till.

Brysselbyrokraten som bestämt hur krokig en banan skall vara kan få för sig att bestämma hur krokig en banan-kajak får vara, för att undvika prata om äpplen och päron.

Men lugn bara lugn! Våra nordiska bananbåtar kan säkert NIL förhandla ett undantag för, så att vi får en fin bananasplitt.

Eget tänkande, sunt förnuft och eget ansvarstagande kan ju naturligtvis inte accepteras då stackars människor kan drunkna och förolyckas på det mest grymma sätt. Finansieringen kan lösas medels trängselskatt i Gränsökanal och bananskalen kan användas för att göra skalbolagsaffärer där överskottet av kapital investeras i skatteparadis.

/Jan Banan
 
Tack för intressanta synpunkter. Själv ser jag mycket paddelpasset som ett sätt att locka folk att utveckla sig inom sin paddling. Däremot är jag rädd att kraven för de högre nivåerna blir så höga att det är få som kommer att kunna nå upp till dem, vilket inte riktigt passar för det syftet.

Och jag är inte riktigt med på vad som K-Anka har för invändningar mot just paddelpasset, eftersom det finns en separat gren för nordisk havskajak? Men det verkar som jag har missat en större diskussion där.
 
Alltid bra att lära sig nya färdigheter

Kommer t ex ihåg hur intressant det var att paddla tillsammans med Nigel Foster när vi bägge deltog i en padddelhelg vid Svärdsklova för typ 23 år sedan.

Finns mycket kunskap i paddelsverige men det är inte formaliserat i en och samma organisation utan pågår lokalt i stor utsträckning.

Bassängträning och räddningsövningar under sommarhalvåret förekommer i en hel del klubbar. Nyttigt för mig ha varit bl a att lära mig forspaddling och kamraträddning av Lasse Sjöholm i Brunnsviken. Han började paddla fors i typ 60-årsåldern och paddlade kajak mellan Lidingö och Danderyds sjukhus när han fick cellgiftsbehandling för leukemi. Dog 15 år senare knappt 90 år gammal förra året.

Det skridskoåkningen vunnit på är att man har en naturlig samarbetskontakt i och med israpportering vilket varit en grund till att ha samma säkerhetstänk för att kunna byta isinfo på samma villkor.

Thure
 
Tror det är länge tills vi har ett system där uthyrare kräver en licens för att hyra ut kajaker. Däremot kan jag tänka mej ett rabattsystem kunde fungera för de som kan visa upp någon typ av papper. Detta för att folk som "kan reglerna" vid uthyrning ger mindre "huvudbry" och servicetimmar åt uthyraren.
 
Kommer t ex ihåg hur intressant det var att paddla tillsammans med Nigel Foster när vi bägge deltog i en padddelhelg vid Svärdsklova för typ 23 år sedan.
Håller med paddlade med Nigel nere vid Utö enormt kul och utvecklande samma med känsla jag fick med Mark Tozer som jag skrev om ovan och även Gordon Brown på Tjärö festivalen http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2300397. Just på Tjärö festivalen testade jag en timme med Sofia Paldanius men kändes tyvärr lite långt från min värld.... tror inspirationen kommer en hel del från den personlighet ledaren har...

Finns mycket kunskap i paddelsverige men det är inte formaliserat i en och samma organisation utan pågår lokalt i stor utsträckning.
...
..
Det skridskoåkningen vunnit på är att man har en naturlig samarbetskontakt i och med israpportering vilket varit en grund till att ha samma säkerhetstänk för att kunna byta isinfo på samma villkor.

Borde det inte finns plats för bättre kunskaps/informations utbyte i paddel Sverige?!?!? Känns som en brist att man inte enkelt hittar andras turberättelser/erfarenheter. Ofta är det utsidan.se jag hittar mest och lär mig av andras erfarenhet..... I somras planerade vi en tur till Åland via Märket och det krävs en hel del surfande för att hitta lite information om hur andra gjort det. Vore det enklare så skulle säkert flera inspireras att upptäcka nya områden. Siten Kajakplatser känns som en början

http://kajakplatser.se/
Exempel tur vid Gräsö http://kajakplatser.se/reports/view/272
FB https://www.facebook.com/kajakplatser

Annat område som känns lite eftersatt i paddlings Sverige är "spontan" turer dvs. Friluftsfrämjande och andra har gedigna tur program men de planeras månader i förväg vilket känns begränsande. I skridskovärlden lyses turerna ut kvällen innan.... eller för lite längre turer (typ åka vid Lofoten) samma vecka....
 
Hos Friluftsfrämjandet Västervik provar vi från denna säsong att inte boka så väldigt fullt i kalendern utan i stället provar vi likt skridskosektionen att med snabba mail och sms nå ut med kort varsel till våra medlemmar då det är knallväder på gång.

Detta efter att några av ledarna upplevt att man bokat upp sig för paddling ett halvår innan vilket inneburit att man varit tvungen att försaka andra saker och bjudningar. Allt för att senare stå inför paddelturen där inga, eller få deltagare kommit.

Detta innebär att de snabbt annonserade turerna blir relativt enkla med paddling från A till B men som inte heller är att förakta som tur. Dessa turer är ofta välbesökta och allt som krävs här är vatten, kajak och trevligt sällskap för att det ska bli lyckat.

För att sedan ta sig tillbaka till paddelpasset och utbildning generellt tror jag det är viktigt att i diskussionen komma ihåg att vi alla är olika och massor av paddlare troligen varken speciellt intresserade av kurser eller utbildningar. De vill bara bekymmerslöst kunna paddla som de själva vill. Jag är inte säker på att vi andra är i majoritet m.a.o.

/Håkan
 
För att sedan ta sig tillbaka till paddelpasset och utbildning generellt tror jag det är viktigt att i diskussionen komma ihåg att vi alla är olika och massor av paddlare troligen varken speciellt intresserade av kurser eller utbildningar. De vill bara bekymmerslöst kunna paddla som de själva vill.
/Håkan

Det var ju klokt sagt. Får väl erkänna att jag också är en sådan som bara vill paddla bekymmerslöst till egen belåtenhet.
För att det verkligen ska bli bekymmerslöst har jag ändå räknat ut att vissa saker kanske är bra att kunna, vare sig man lär sig detta själv eller går en kurs. Så det är ju bra om det finns ett kursutbud för de som vill lära sig lite mer.

Frågan är om just ett paddelpass är rätt för oss. Så känns det inte riktigt för mig när jag tittar på vad de olika nivåerna innehåller. Själv passet som kompetensbevis har jag inget som helst intresse av.

mvh thomas
 
Det var ju klokt sagt. Får väl erkänna att jag också är en sådan som bara vill paddla bekymmerslöst till egen belåtenhet.
För att det verkligen ska bli bekymmerslöst har jag ändå räknat ut att vissa saker kanske är bra att kunna, vare sig man lär sig detta själv eller går en kurs. Så det är ju bra om det finns ett kursutbud för de som vill lära sig lite mer.

Frågan är om just ett paddelpass är rätt för oss. Så känns det inte riktigt för mig när jag tittar på vad de olika nivåerna innehåller. Själv passet som kompetensbevis har jag inget som helst intresse av.

mvh thomas

Tummen upp. Vi pratar väl inte om licenser på vapen eller snackar om Karate. Som kursledare värdesätter jag mer så kallad social kompetens och sunt förnuft än svart bälte i roll.
/K
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.