Märkets Fyr, landstigningsförbud/skyddsområde

Jag har för mig att det inte är landstigningsförbud eller fågel- /sälskyddsområde vi Märkets Fyr. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Planerar sommarens paddling... ;-D
 
Det är fritt fram att landstiga på Märkets fyr. Bäst går det från syd där en vik skär in i ön. Kan ofta vara dyningar så dra upp kajaken ordentligt om ni stannar längre. Fyren börjar förfalla (synd) men det går att övernatta i ett öppet rum uppe till vänster när ni går upp för stegen. På platsen finns annars världens enda automatspolande toalett. Ni förstår vad jag menar när ni kommer dit. Var inne i huvudbyggnaden i somras och vill ni komma in kan ni försöka ringa Carlberg Roland tel 0405098674 som har nyckel samt ofta besöker platsen och gör smärre renoveringar.
koivu
 
1145; sa:
Jag har för mig att det inte är landstigningsförbud eller fågel- /sälskyddsområde vi Märkets Fyr. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Planerar sommarens paddling... ;-D

för att få reda på alla djurskyddsområden i det område där du skall paddla så bör du ringa lässtyrelsen.
de har säkert kartor de kan skicka dig.

Lycka till.
 
Märket är en höjdare

Som du kanske vet så finns det en gråsälskoloni i närheten av Märket. Är det någorlunda lugnt väder har du goda chanser att få se säl.

Understen hade tidigare landstigningsförbud på huvudön men inte på kobbarna norr om fyrön. Någon som vet om det är OK att gå iland på huvudön numera?

Thure
 
Understen

Frågan om landstigningsförbud på Understen var uppe i den här tråden:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=33249&pagenumber=1

Jag ringde och frågade Försvarsmakten, men glömde att posta svaret. Nåväl,

Enligt vakthavande befäl på AMF 1 så råder fortfarande landstigningsförbud på själva Understen, men inte på kobbarna och skären västnordväst om ön.
Han berättade också att lst-förbudet på Stora Roten är hävt. Dock används Roten fortfarande som övningsområde ibland, och då är större delen av ön avlyst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.