Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Det blir bra Paul.

Drog ihop en annan hög med knivar på köksgolvet för att fota :)
Vet inte så mycket om alla dessa men en del är äldre varianter. :) Blir för många knivar så det blir att börja sälja av en del .Det här är bara en del av dem och frugan börjar gnälla att de ligger litre överallt :-(
Hmm... Funderade ett tag o kom på att jag har ingen kniv jag själv gjort sparat hemma...

ett-176.jpg

tv-162.jpg

tre-124.jpg

fyra-102.jpg
 
Senast ändrad:
Det blir bra Paul.

Drog ihop en annan hög med knivar på köksgolvet för att fota :)
Vet inte så mycket om alla dessa men en del är äldre varianter. :) Blir för många knivar så det blir att börja sälja av en del .Det här är bara en del av dem och frugan börjar gnälla att de ligger litre överallt :-(
Hmm... Funderade ett tag o kom på att jag har ingen kniv jag själv gjort sparat hemma...
Det var ett "litet" gäng. Ser trevliga ut.

Det brukar vara så att det man själv tillverkar inte är lika intressant i ens egna ögon. Jag brukade binda flugor för sportfiskare på en halv-professionell nivå. Sålde och gav bort en del. Själv har jag nästan inga kvar.

~Paul~
 
Tackar. Då vet jag lite.

Har också en sån här tunn kniv eller barrel knife som de säger på andra ställen gjord av P. Holmberg i bra skick. Tror han var verksam mellan 1900- 1950 talet. En rolig sak :)

barrell4.jpg

barrell5.jpg

barrell.jpg

Enligt knivbibeln "Knivar från Eskilstuna" Startades Aktiebolaget Pontus Holmberg 1876 och upphörde ca 1960. Kniven kallades också "Emigrantkniv", säkerligen har andra också tillverkat denna modell i slutet av 1800- och början av 1900-talet.

En av knivsmederna i Rademaschersmedjorna i Eskilstuna sålde en nytillverkad modell med lite ändrad konstruktion. Detta då han sa att han inte lyckats klara ut om patentet gått ut eller om det fanns något annat skydd på designen. Det var under slutet av 1990 eller början av 2000-talet, vet att sista gången jag såg en kniv av den modellen var i Bryssel runt -05 och den var inte billig!

Satan att jag inte köpte en på Rademaschersmedjorna, han tog 800 pix bara, i Bryssel var det nästan en 0:a till med samma stål men lite exklusivare trä i skaftet.
 
Whittler / Wirkkala 2

Så gjorde jag en till Wirkkala på mitt vis, blad från Polar och skaft i ebenholts,aluminium med röda mellanlägg. Slida även på gång .
 

Bilagor

  • Wirkkala 2.jpg
    Wirkkala 2.jpg
    72.7 KB · Visningar: 1,458
Tack Jan-Erik! Ser ut att vara likt AISI 425M. Förmodligen förvillande likt i uppförande. Allting hänger som vanligt på värmebehandlingen.

~Paul~
 
re

Mycket fin kniv Puukare. Gillar designen skarpt. Polar bladena är bra.
Ser att du har snöat in dig i Wirkkala designen som jag lite över randall designen :) Bra jobbat som vanlkigt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.