Hur börja dra?

Hej på er. Jag är helt ny här.

Har en vit herdehundstik som är frisk stark o pigg o glad. 2,4 år.
Min tjej gillar att jobba och jag har lekt med tanken att prova drag med henne, förutom vardagslydnads träningen.

Nu har jag helt amatörmässigt provat att dra med henne på skidtur två ggr. Första rundan i djupsnö, slät mark o andra i elljusspåret med några backar. Hon tycker det är kul.
Hon hade sin vanliga spårsele som är stoppad längst fram och en spårlina som jag knöt fast i ett elastiskt bälte. Alltså jag har inga riktiga grejor ännu men jag ska skaffa så fort jag vet vad jag behöver.
Bokat en bok på biblan, ABC för drag o klövning.
Den får jag om en vecka men jag kan inte vänta så därför frågar jag er alla.Vi har ju snö nu i Dalarna!!
Vad är det viktigaste att tänka på för både hennes o min säkerhet o glädje.??
Det vart lite läskigt i backarna då hon inte kan kan mer än stanna. Stundvis ville linan åka under skidorna. Hur håller man sträckt lina. Hon är ojämn i hur snabbt hon springer men verkar gilla detta och jag är lite skraj men det var kul oxo. Vrt hittar jag mer info om utrustning o hur man gör??undrar Frejas matte.
 
Kul! Välkommen i draghundsvärlden!

Först lite om utrustning. Skaffa en nomesele som sitter bra. Kolla på björkis och draghundsportförbundets hemsidor så får du lite tips på vad du ska titta på när du provar ut en sele. Jag tycker det är viktigt att selen sitter ganska tight så att bogarna kan röra sig fritt. Dock är det viktigt att man kan känna "bröstbensknoppen" i "klykan" framtill så att hunden kan andas... Sen är det viktigt att selen är lagom lång så att babensrörelerna inte hämmas, och att den inte ligger an mot bröstkorgen, då det blir jobbigt att andas. Tänk dig själv att åka skidor med korsett...

Linan bör vara av expandertyp, med en meter stum lina närmast hunden så att den inte smäller till hunden i baken om du råkar tappa den. Inga hårda delar i din ände av linan. Det kan skada hunden. En expanderlina anpassar linlängden så att du inte får så mycket slaklina när du åker ikapp hunden. Dessutom utjämnar den ryck, och det brukar vara skönt för både hund och förare.

När det gäller bälte tycker jag att det har stora fördelar att ha ett bälte med en öppen krok så att man kan koppla loss hunden snabbt om det behövs. Det är ett bra sätt att undvika onödiga olyckor... Dessutom är det snabbt och enkelt att koppla in sig på linan igen. Man vill ju inte stå och bängla i onödan...

Om skidor och sånt kan man ju säga att ju bättre grejer, desto roligare, men det brukar ju stå i proportion till budget och satsning... Det viktigaste är att du inte har skidor med stålkant. Det går fort att kapa senor på en hund...

När det gäller ren hundkörningsteknik måste jag be att få återkomma. Har tyvärr inte riktigt tid att skriva just nu. Det finns ju mycket... Se bra till att du och hunden har riktigt kul!
 
Jag köpte just ett par Åsnes Vikafjell, skidor, som inte har fullång stålkant med tanke på just det. Hämtade precis hem dem efter jobbet idag faktiskt. Det var efter tips härifrån jag började tänka på det där med stålkant. Drag var inte alls prio men det blir att testa lite nu i jul i alla fall.

Det viktigaste är att du inte har skidor med stålkant. Det går fort att kapa senor på en hund...
 
Hundkörning

Det är helt naturligt att hunden håller ojämn fart. Det är ju en helt ny uppgift. Ge det tid, och uppmuntra hunden när den springer framför. Kör korta (200-300 meter första gångerna) sträckor i början så att hunden inte hinner bli less. Koppla lös hunden som belöning när den sprungit och varit duktig, innan motivationen hinner börja dala. Och variera med lite längre sträckor allt eftersom. Jag kör väldigt mycket med lös hund. Då kan hunden få bli trött och gå ner sig och komma igen utan att känna sig pressad.

Jag skulle föreslå att du börjar köra på leder eller glesbefolkade elljusspår, så att du har möjlighet att ha hunden lös emellanåt. Det kräver väldigt begåvade draghundar om man bara ska sela på hunden och köra och köra utan att hunden får något för det.

För att få riktig fart på hunden kan man arrangera lite situationer. En kul grej är att låta någon som hunden känner stå på något backkrön med en kul belöning åt hunden. När man kör in i uppförsbacken tjoar/ropar man så att den som står på krönet svarar. Det är alltså hundföraren som sätter igång "uppdragaren". Har man gjort det några gånger har man en bra gaspedal att ta till när hunden behöver det. Variera efter fantasi. Inget är fel om hunden gillar det och utvecklas till en bättre draghund.

När det gäller trasslande lina så är linlängden viktig. Omkring två meter brukar vara lagom. Absolut inte mer än tre meter. Ungefär halva linan är av expandertyp. Med mer rutin lär man sig att hålla reda på linan, och att synka farten med hunden så att det inte blir trassel.

Åk och titta på någon draghundstävling och prata med de tävlande. Där kan man lära sig mycket. Det finns en tävlingskalender på www.draghundsport.se

Lite mer om skidutrustningen: Inget ont om turskidor, men om man harvar sig fram med tunga skidor så brukar hundarna lära sig samma tempo. Det brukar vara svårt att få upp springglädjen hos hundarna om man inte kan hålla lite fart när man kör. Därav de korta dragsträckorna i början. Det är springglädjen och hundens arbetslust man lever på när man sedan kör längre sträckor. De allra flesta (alla som tävlar) kör med skateskidor. Ett litet förtydligande om stålkanter: På tävling är stålkanter bannlysta. Det är ingen slump. Det är väldigt lätt hänt att man skadar sin eller andras hundar, både på träning och tävling.

Hoppas att du fått lite att börja med, och fråga gärna mer allt eftersom frågorna dyker upp. Det brukar komma fler frågetecken när man kommer igång lite mer. Det absolut viktigaste, och det elitsatsande och glada amatörer har gemensamt: Ha kul i spåren! Se till att hunden gillar jobbet så kommer du att få en lojal och arbetsvillig dragkompis som aldrig backar för ett träningspass.
 
Tack! Det har smält:(

Hej Tarra.
Vad kul att få höra mer av nån som har erfarenhet! Tack! Nu har snön smält här i Södra Dalarna.
Nu önskar jag att jag bodde i Kiruna som under min uppväxt ;)

Skall åka till stora hundaffären på Söndag o då köpa sele o lina. Sen tänker jag mig att skaffa nån sorts cykel till våren, en kickbike eller trehjuling.Det är nödvändigt här med fattiga vintrar..

Men nu medans det är barmark så ska jag passa på att träna stanna o sakta och jag undrar hur jag tränar - gå hö o vä?

Fick reda på att det finns en kvinna här i trakten som kör mycket slädhund o tävlar. Ska ringa henne oxo.

Ska kolla efter nån tävling i närheten. Minns för 13-14 år sesan var vi på en draghundstävling i Luleå, himmel vad det gick undan. Jag är ingen höjdare på skidor trots norrbottens generna men tar mig fram hysat på mina löparskiodr som är snabba o hala, utan stålkanter.
Min tjej är tyvärr galen i att jaga rådjur så jag har alltid henne på långlina släpandes efter henne. Hon är hur följsam som helst på träning på bhk men hopplös med att vilja jaga.
Tar tacksamt emot alla tips. Frejas matte
 
Nu vet jag inte hur stor din hund är men det är lite tungt att köra trehjuling med en hund.
Kör med din vanliga cykel istället så har du en anledning mindre att inte komma igång. ;)
Du har fått bra råd här innan så jag bara instämmer i att ta det lugnt i början så att hunden tycker det är roligt. Undvik att köra på henne med skidorna! Det kan förstöra lusten helt.
När hon blir lycklig av att du tar fram selen så vet du...
Träna Hö-Vä gör du på din vanliga promenad eller genom att zick-zacka inne bland träden.
Det brukar inte ta lång tid innan de fattar.
 
Hej o tack, nu har vi snö igen hurra!!

:) Tack för alla era svar. Roligt att få höra av er som kan.

Nu har vi snö igen så vi har tränat några gånger. Inte köpt grejorna ännu, hundaffären i Falun hade inte Nome selen.

Jag är less på trassel nu med vanlig spårlina så jag undrar om du har nåt tips på nätet där man kan köpa expanderlina ?
Ska ta med Freja till affären o prova så det blir bra.

Har kört med spark nu på isen. Polstrat sparken framtill med dubbla lager latexmadrass, ser lite kul ut med det funkar. Vi har 2 cm frost på isen så det går inte fort. Jag växlar mellan att hon får vara lös o sen en stund dra.Hon blev riktigt lycklig igår när sårselen åkte fram. Så kuul att ha en sån arbetsvillig tjej!!

Svårt på isen att få henne att gå rakt , det finns ju ingen stig eller spår så detta att det är stort utrymme åt alla håll verkar förvirra henne. Men vi har kuul i vår träning på samarbete.Intilligensen lyser ur hennes ögon när hon försöker förstå vad jag vill. Så blir hon så ivrig att hon vrålskäller på mig när hon inte förstår.. Gott nytt år på er förresten! / Frejas matte
 
Hurra jag är så glad!!

Hej. Nu har jag köpt rätt grejor till våra äventyr ute på skidor , spark osv. En nomesele o björkis expanderlina o ett bra bälte.

Undras om jag köpt för lång lina, den är 3 m slak.??

Mannen i äffären sa att det var rätt o han körde mycket hund o hans fru var visst riksmästarinna på 6 hunds spann...

Önska oss lycka till , det kan vi behöva på premiär turen i morgon, får se om jag får med mannen som får agera lock råtta. hej/frejas matte
 
Lockbete är utmärkt för att träna upp musklerna och ett löpbeteende. Svårare och tråkigare är att träna hunden att dra själv. Det kan du träna genom att enbart låta hunden springa fort. När den börjar att trava så stannar du. Som Tarra säger så är det viktigt att börjar med korta sträckor för att senare förlänga dem.

Att träna med någon annan är också bra, framförallt om den andra hunden kan leda (dra snabbt självständig frammåt). Försök att hålla så långt avstånd som möjligt. Om du kör om ska din hund dra vidare. Din polare ska alltså hålla tillbaka sin hund och se till att du kan bygga upp avståndet. Att kompisköra brevid varandra och föra diskussioner över ditt och datt är visserligen trevligt men inte alltid effektiv träning. Då är det bättre att köra sitt eget lopp. Det finns många hundar som kan dra bra så länge det finns någon som håller upp tempot men som är helt 'värdelösa' när de själva liger först.

Jag vet inte hur herdehunden har det med vätska, mina Sibarian huskies brukar jag vattna minst en timma innan du tränar (vid längre sträckor). För att fåden att drika kan du blande lite upblött foder i vattnet. En 150g 'cesar' förpackining räcker till 6 - 8 hundar. Den ska helst inte ha ätit innan på dagen als. Jag brukar ge mina maten tidigast 1/2 timma efter träning.
 
sträckt lina

Jag brukar hålla upp expanderdelen på linan utför,vänster hand i den oelastiska linan slut,höger nära öglan.Då kan jag dels lättare haka på/av linan och vid behov kasta upp linan om jycken skulle tvärstanna där det är brant (det händer att just där ska behoven uträttas).
Bra hålla så även uppför om hunden sackar;lätt skejta och använda armarna utan att ha nån större risk att få linan mellan sko och skida.
 
Aha!!

Tack!!

Mannen har lovat hjälpa till o locka. jag ska oxo prata med en tjej hä i krokarna. Annika Carlsson som är en van malamute hundspanns förerska.Har jag riktigt tur kanske hon vill hjälpa mig igång.....vem vet....
Jag förstår detta med lockbete. Jag har ju testat själv några gånger o det har gått sådär. På skidspår då ville hon trava på snabbt o hon drog bra med några stunder av galopp o då var det skitkul.
På isen där det är brett o stort var det svårare, hon sprang hit o dit o allt bara trasslade. Men vid ett par tillfällen provade mannen min att springa före o lockade då vart det skit kul igen.

Idag har vi -22 ute så jag tror inte det är bra för hennes muskler att dra idag??

Ska träna lite hö/vä istället bland träden. Tack för tipsen o bra att veta hur man ska hålla linan vid nerför. Jag ska köra på platt mark först tror jag. hejhej frejas matte
 
Draghund

Hejsan alla.

Jag är också ny på forumet, och är lite nyfiken på åka skidor med hunden.

Jag har Finsk Lapphund och jag undrar först om man promt måste ha ett sele på??

Han är lite (inte så lite) löjlig när det gäller sele just. Jag spårar en hel del med honom ,och han har ALLTID varit skygg för spårselen! Han kryper ihop och ser ut som om han vore dödsdömd! Ändå så älskar han att spåra. Jag bytte till halsband i spåret, och se; det vart en helt annan glädje i spåret. Sen har vi i två ÅRS tid alltid haft reflexväst på när vi går ut i mörkret. Och det är precis likadant då. Han skyggar för västen och ser dödsdömd ut.
Vad skall man göra åt det. Jag är verkligen ENVIS med vissa saker men spåsele gav jag upp efter väldigt lång tid, trots att jag fick skällning av instruktören, och reflexvästen är snart i sopen.
Allstså: Om han "bara" skall springa med mig i skidspåret, så kanske inte det dras så mycket utan att det är okay med ett bredare halsband.
Han är 4 år och har alltid fjantat sig med just denna utrustning.
Jag går även stavgång med honom och det går utmärkt med att bara ha halsband.
Vad säger ni som vet? Vad gör man åt detta beteende när man så gärna vill göra lite skoj saker med vovva.

Anncha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson När får valpen börja dra? Hundsport 4
Frejas matte Är förvirrad, hur börja... Hundsport 4
StyrmanKarlsson Klövja/dra hur gammal? Hundsport 2

Liknande trådar