Finsk Lapphund

Hej,
Är det någon som har erfarenheter av Finsk Lapphund som familjehund med intresse för friluftsliv träning mm.
Vi har "fastnat" för rasen då den passar vårt liv i övrigt, exempelvis skall våra halvstora barn kunna sköta den. Av denna anledningen går mer krävande raser bort.

Det verkar vara en "stor" hund i litet format.

Har du någon erfarenhet?

/ Fredrik
 
Lite info om en lappis

Hej Fredrik,

vad kul att höra att du/ni har bestämt er för en finsk lappis! Eftersom jag själv som friluftsintresserad gjorde samma val förra året tänkte jag ta och sammanfatta mina erfarenheter så här ca 1 år efter hundköpet. Min erfarenhet baseras således på min egen lilla tik men då jag har kontakt med andra lappisägare vågar jag påstå att det mesta av hennes "egenheter" också är förekommande hos många individer inom rasen.

Jag kan på alla sätt rekommendera denna fina ras för dem som vill ha en lugn och snäll familjehund som följer med på det flesta upptågen. Mämmi som min hund heter är otroligt lugn (trots åldern) och lättsam att ha med sig, på skidturen eller vandringen, på det kollektiva färdmedlet eller bara ute på gården. Hon smiter sällan iväg utan går ofta lös i närheten (kännetecknar vallhundarna) och vill ha koll på var jag är. Jag och min sambo har haft henne lös så mycket som möjligt och tränat mycket inkallning och lydnadsövningar för att också kunna ha henne frispringande då det är möjligt. Kanske inget som ägare till huskyraserna skulle överväga!

Den finska lapphunden är otroligt lättlärd och smart men också mjuk i sinnet. Det gäller att vara bestämd men aldrig på ett tufft sätt. De reagerar snabbt på tillsägelser...Jag vet ju inte hur pass långt du/ni har kommit i erat val av hund men generellt sägs det att tikarna är något mjukare och försiktigare än hanarna. Jag valde en tik av den enkla anledningen att jag har mest erfarenhet av dem samt att många i min familj och bekantskapskrets också har tikar. Det blir på så vis lättare med löpperioder m.m

Mämmi älskar barn och människor och har aldrig någonsin visat aggressivitet gentemot någon(förutom en annan tik som flög på henne en gång, då svarade hon faktiskt upp). Det är snarare så att jag får hålla tillbaka henne så att hon inte går fram och hälsar på alla obekanta som passerar! Detsamma gäller andra hundar. Lappisarna är kända för att vara mycket sociala hundar och vill vara med, helst hela tiden...och hon kräver ofta någon form av mental aktivitet, annars ligger hon och blänger anklagande på mig som om hon menar "är det där verkligen viktigare än mig?" (som nu till exempel:))

Som du skriver är lappisen en liten behändig hund som hittar vägar för att ta sig fram på fjället, i skogen, i snö och kyla och bland snår och buskar. Jag har henne med mig på toppturer och har introducerat lite drag med skate förra våren men mest på skoj, det är ju ingen vorsteh eller husky som sagt:) Nu i höst har vi varit på mtb-tur i Norge och tjejen hängde med där med, lappisarna är kanske inte den fysiskt sett bäst utrustade rasen men man får ta det i lagom tempo bara, det finns mer krut i de benen än man kanske tror! Nästa projekt blir att lära upp henne för fågeljakten, ett område som rasen sägs kunna vara väl lämpad för (finns även de som jagar älg).

Hoppas att denna lilla sammanfattning ska vara till hjälp i er fortsatta planering inför hundköpet. Hör gärna av dig om du funderar vidare! Ni kommer inte att bli besvikna över denna ras...

hälsningar från Lappland

Linnéa
 
Tack för ditt svar Nea!
Jo vi har sedan någon vecka lagt handpenningen för en Finsk Lapphunds hane.
Det verkar som ditt svar är på pricken vad de flesta Lapphundsägare säger om sina hundar.
Vi får hem "Sigge" den 11 okt och allt känns bara bra.

Vi vet dock inte vem av hundarna på bilden som är sigge ännu. De är vid fototillfället 4 veckor gamla.

/ Fredrik
 

Bilagor

  • Kiwi_o_na...jpg
    Kiwi_o_na...jpg
    54.5 KB · Visningar: 9,019
Killen längst till vänster...

...är bergis Sigge! :) Han är ju ett björnhuvud större än syskonen så det måste vara en grabb. Får man vara nyfiken och fråga från vilken kennel ni tar honom? Lycka till!

Linnéa
 
Kenneln är

Black Blossom i Mora.

http://www.blackblossom.webb.se/

En oerhört seriös uppfödare som jag varmt kan rekomendera,

Vår kull består av 5 killar och en tik. Jag håller med dig Nea att den vänstra killen ser klart stolt ut!!
Vidare ser jag nu att Pandan sitter och sover....vet inte om man skall tolka det på något sätt

Jag uppdaterar sidan med information om vilken hund det blev......

/ F
 
Senast ändrad:
Hur går det för er så här en månad in i valpköpet? Han kommer nog att bli en riktigt liten pälsig nalle, er panda. De hundar från Black Blossom som jag har sett har alla haft en otrolig päls! Väntar på att min tik ska få sin riktiga vinterskrud, kan behövas här uppe i Lappland... Lycka till med denna härliga ras!
 
Sigge

Hej Nea och alla andra!
Jo Sigge växer och växer.
Intrycken så här efter en tid är att det är en fantastisk individ vi fått hem. Från de första stapplande stegen utforskningsstegen hemma har Sigge nu blivit en oerhört nyfiken kille som älskar att upptäcka allt och växer så det knakar.
Energin är på sätt och vis digital, antingen är allt igång eller så bara somnar han..... men det är ju normalt för alla valpar.

Det enda som är lite jobbigt är hur de vassa mjölktänderna ständigt kliar.
Men expertisen säger att det snart bör vara dags för byte av tänderna så det gäller väl att gilla läget och alltid se till att tuggben finns tillgängliga.

Hur som helt är jag otroligt glad för valet att skaffa hund igen!

// Fredrik
 

Bilagor

  • DSCF9173.jpg
    DSCF9173.jpg
    54.3 KB · Visningar: 5,787
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bjurtjärnsindianen Norrbottenspets/finsk spets Hundsport 13
Listigaräven Lapphund Hundsport 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.