Aga

Jag är absolut ingen expert men tror att om man biter hunden i kinden så behöver man inte ta i alls. Effekten av ett bett är mer psykologisk och är enligt mitt tycke mycket bättre än att slå över nosen etc. Fysisk smärta för en hund behöver inte betyda att den per automatik fattar att den gjort fel, men att med munnen markera (på samma sätt som tikarna gör med valpar..)gör att valpen förstår lättare.
 
Helt utan anledning blev matten helt hysterisk och skrek upprepade gånger åt mig "TA FAST HUNDEN!"

Tycker det var dåligt skött av dig att låta din hund springa fram och hällsa utan att först ha kollat med den andra hundägaren. Behöver hon sedan skrika på dig flera gånger så har väl varken du eller din hund avlägsnat er heller. Det kan mycket väl finnas skäl till att hon inte vill att andra hundar springer fram och hällsar, vilket du då bör respektera.

Vet tex en whippet som blir fullständigt vild vid möte med större hundar, detta pga av hon en gång blivit biten av en illasinnad boxer. Detta sitter i och det är jäv-gt irriterande när en herrelös hund kommer springande för att hällsa, whippeten blir vild och väntar sig en fajt för livet. Då hjälper varken lugnande tal, godis eller aga det är bara avstånd som gäller. Är då den andra hunden lös så är det ingen lätt uppgift.

Leif...
 
Jag var i Grekland på semester en sommar. Då var det en gubbe som daskade sin åsna lite lätt med en smal käpp för att den skulle orka upp för en backe. Gubben var en trashank och jag gissade att han inte hade så mycket pengar.

För två hundra spänn fick jag låna käppen och klippa till åsnan. Jag saftade i för allt jag var värd och gav den en rejäl golfsving. Käppen blev flis och åsnan ylade och skuttade upp för backen på ett ögonblick. Jisses vad jag skrattade!

Roligaste två hundra kronorna jag har haft på länge.
 
Det första inlägget i denna sträng är ju så dumt att man bara vill grina.

En vän sa till mig en gång att man ska fråga sin ICA-kassörska om hon någonsin i någon situation skulle kunna döda en annan människa. Om hon svarade "nej" skulle man köpa sina köttbullar och makaroner någon annanstans...

tsss...
 
-Patric-; sa:
Håkan K; sa:
Helgedahl; sa:
Jag var i Grekland/.../
Trolltider?

/Håkan

Gnäll inte Håkan.. VI har länge saknat ett litet troll!! Det här är ett snällt och ganska harmlöst troll som inte går till personangrepp eller så!
Jag glömde en smiley? Jag tror inte jag gnällde, var det intrycket du fick? F ö tycker jag att jag fick ett roligt svar (alltså inte ditt svar).

/Håkan
 
JAg vet ett bättre sätt

Jag har sett en liten tant som hade nån sån där liten fjanthund och hon använde en egen metod.

Om hunden nafsade, skällde på någaon annan så fick den en kaka eller godisbit så att den skulle bli lugn;-)
 
Det där trollsnacket tycker jag är märkligt. Menar ni verkligen att så snart någon inte tycker som ni eller tycker i linje med vad som är politiskt korrekt så är man en bluff eller åtminstone ute på hal is?

I så fall blir jag rädd. I mitt Sverige finns utrymme för åsiktsskiljaktighet och yttrandefrihet. Och även om många på detta forum tycker att mina åsikter är åt h-vete eftersom de inte alltid stämmer med mulleskolan så talar jag emellertid för de åsikter jag står för och berättar om mina erfarenheter. Som i denna sträng angående att slå djur och vad det ger en som människa att slå ett djur. Vilken sträng av glädje är det man slår an i en själv när man får jakthunden att lyda? Min bild är att det är samma sträng av glädje som när jag slog åsnan.

Jorden går nämligen inte under om vorstehn viker av tre meter extra åt höger. Men hundägaren irriteras vansinnigt och klipper till, känner sig tillfreds efteråt. Fick han större jaktbyte? Eller var han bara ute efter rosetten på jaktprovet?

Du slår hunden för att de ger dig en berusande känsla av kontroll. Precis av samma anledning betalade jag en fattig grek för att få slå hans åsna. Det viktiga för mig var inte att få slå djuret utan att kunna kontrollera en annan människa att låta mig slå hans djur. På samma vis är det viktiga för dig inte om vorstehn eller retrievern viker av tre meter fel utan det viktiga för dig är att du bestämmer över det.

Rätta mig om jag har fel men tänk efter först...
 
Vi har två hundar, varav en liten.

Hundar har olika personlighet och visserligen så förekommer vissa egenskaper oftare i vissa raser, men att döma ut alla små hundar som små fega larviga saker, är ett misstag. Det är inte fel på hundarna, när de beter sig så där, utan ägarna.

Och att behöva slå hunden, det tycker jag är bevis för att man misslyckats som ägare. (Då talar jag inte om när man beter sig på hundens eget vis, utan regelrätta slag.)
 
Ska kanske tillägga att den lilla hunden är envis som en röd gris och fullständigt obekymrad hur arg man än blir... som att hälla vatten på en gås. Men slå den? Nej.
 
Lolli; sa:
Vi har två hundar, varav en liten.

(Då talar jag inte om när man beter sig på hundens eget vis, utan regelrätta slag.)

Det e en jädrans myt det där om att man skall krypa omkring på golvet och bita sin hund.. Annars så tycker jag precis som du att ett slag är ett misslyckande, men int fan tänker jag krypa om kring som ett fån.. Nääää, ett välriktat nyp i örat precis på kanten brukar funka, OM ledarskapet är befäst.. Sedan så finns det IDIOT hundar som ska ha en jävla vinge!!! Men vad gör du om en 45kg schäfer tänker bita huvet av dig? kryper på golvet? Näää, då smäller det(men BARA i extrema situationer)..

[Sedan så tycker jag att Karl Helgedahl´s inlägg e uppfriskande och roliga utan att på något sätt vara otrevligt eller så!]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.