Hur gör ni...(om att åka tåg med hund)

avslutad210712

Gäst
Höga Kusten; sa:
Jag har funderat på att skaffa hund och ser av denna diskussion att det är att föredra att färdas med bil om man har hunden med sig.

Lycka till /Anna

Ja om bilen har luftkonditionering men annars är det olidligt hett på sommaren i en bil om det är sol ute.

Ja om man skall börja och sluta sin vandring på samma ställe eller åtmionstone efter samma väg. Annars tillkommer böket med att hämta sin bil vilket i Norrbotten innebär att om man går mellan de stora vägarna som går från Sverige till Norge så tar det troligen nästan en dag att hämta bilen om man lämnat den där man började sin vandring.
 
Tycker att det är lite

gnällig ton i vissa inlägg om att resa med hund på svenska tåg när jag läser tråden på nytt, (tyvärr har jag gnällt lite själv också).

Man kan se resan som ett äventyr bland många andra.

Bara att ta med sig hunden på en kort promenad i stadsnära miljö bland många andra hundägare ch deras djur kan ju innebära viss risk för konflikter.

Ett par liggvagnskupéer på Norrlandslinjerna reserverade för hundägare med t ex bokning av fyra personer med hund där man inte utnyttjar de lägsta britsarna utan fäller upp dessa mot väggen i sovläge och låter hundarna disponera varsitt hörn på golvet.

Vore inte det något att lobba för?

Thure
 
Eviless skrev:
eller Örebro-Linköping med gammalt skaktåg...en resa som visserligen endast tar drygt 2 timmar...men dessa kan vara nog så långa om det inkluderar 15 hundar (!!!!) i samma vagn... fanns väl drygt 30 platser i vagnen.

Jag förstår inte hur det är planerat. Ett fönster bord, sånt där där det kan sitta fyra personer...så kom vi med två fullvuxna dobermann....sen kom en kille med en golden...han skakade på huvudet och vände igen.


Dock ett tips!
Boka en extra barnbiljett, brukar kosta ca 20kr extra. då hamnar man oftast "bredvid varandra" och kan åtminstone utnyttja två platser.


Det är ett fult och i allra högsta grad omoraliskt tips, men en sommardag när det är 30grader varmt i tåget och du ska åka 6 timmar, det dubbla eller ännu längre så kommer du tycka att det är fullt tillräckligt att dela ditt minimala utrymme med endast din hund...istället för din hund och en resenär (alt en resenär + en hund) till.

Tack, det ska testas nästa gång. Hittills är mitt rekord i djuravdelningen följande:
12 sittplatser varav två tillfälliga (utvikbara säten) vilket fördelades på, 10 människor, 5 hundar, 3 katter, 2 marsvin och 1 papegoja. Samtliga personer i avdelningen höll tummarna varje gång tåget stannade och hoppades på att det inte skulle komma fler djur.
 
zanoii; sa:
Eviless skrev:
eller Örebro-Linköping med gammalt skaktåg...en resa som visserligen endast tar drygt 2 timmar...men dessa kan vara nog så långa om det inkluderar 15 hundar (!!!!) i samma vagn... fanns väl drygt 30 platser i vagnen.

Jag förstår inte hur det är planerat. Ett fönster bord, sånt där där det kan sitta fyra personer...så kom vi med två fullvuxna dobermann....sen kom en kille med en golden...han skakade på huvudet och vände igen.


Dock ett tips!
Boka en extra barnbiljett, brukar kosta ca 20kr extra. då hamnar man oftast "bredvid varandra" och kan åtminstone utnyttja två platser.


Det är ett fult och i allra högsta grad omoraliskt tips, men en sommardag när det är 30grader varmt i tåget och du ska åka 6 timmar, det dubbla eller ännu längre så kommer du tycka att det är fullt tillräckligt att dela ditt minimala utrymme med endast din hund...istället för din hund och en resenär (alt en resenär + en hund) till.

Tack, det ska testas nästa gång. Hittills är mitt rekord i djuravdelningen följande:
12 sittplatser varav två tillfälliga (utvikbara säten) vilket fördelades på, 10 människor, 5 hundar, 3 katter, 2 marsvin och 1 papegoja. Samtliga personer i avdelningen höll tummarna varje gång tåget stannade och hoppades på att det inte skulle komma fler djur.

Mitt rekord är nog 12 sittplatser, sex eller 7 hundar varav fem hanhundar och en katt, och fyra av dom hanhundarna gillade inte andra hanhundar...så fort en rörde en tass blev det gruff. Sen klockan tre på natten stannade tåget och in kom en berusad "dam" med en tax som genast flög på första bästa hund (min), fast just den sa inte klocka...med det gjorde resten. Hundarna vrålade, förvirrade ägare som sömndrucken försökte hala in sina jyckar och tanten som skrek....Jo, att resa tåg är sannerligen ett äventyr! *s*
 
Observera att SJ utan att göra något väsen om det har ändrat villkoren för att resa med djur på nattåg: Nu får man inte ens ha hund i kupé om man disponerar hela kupén och betalar städning. Är det inte en ledarhund så är enda alternativet sittplats.

Ännu en tumme ner till SJ från min sida.

Reser du i sittvagn kan du ta med ditt sällskapsdjur i avdelningen där djur är tillåtet.

På SJ Nattåg kan du ta med dig ditt sällskapsdjur i sittvagn i avdelningen där djur är tillåtet. Det är inte möjligt att medföra sällskapsdjur i någon annan avdelning. Du väljer djurtillåten avdelning i bokningsdialogen under fliken Boka plats.
Ledar- och servicehund

Du kan resa med ledar- eller servicehund på nattåget om du själv disponerar hela kupén, eller tillsammans med eventuellt ressällskap. En egen abonnerad kupé kan bokas i Enkelkupé, Dubbelkupé eller Säng. För att vi ska kunna städa extra noggrant efter ledarhunden ber vi dig köpa din resa via 0771-75 75 99, tonval 1.

Det kostar ingenting extra att med service- eller ledarhund.


Källa: sj.se/
 
Mitt rekord är nog 12 sittplatser, sex eller 7 hundar varav fem hanhundar och en katt, och fyra av dom hanhundarna gillade inte andra hanhundar...så fort en rörde en tass blev det gruff. Sen klockan tre på natten stannade tåget och in kom en berusad "dam" med en tax som genast flög på första bästa hund (min), fast just den sa inte klocka...med det gjorde resten. Hundarna vrålade, förvirrade ägare som sömndrucken försökte hala in sina jyckar och tanten som skrek....Jo, att resa tåg är sannerligen ett äventyr! *s*
Jo, sex sittplatser med lika många människor och utöver detta packning och fyra hundar (bl a 2 stora schäfrar som trots sitt lugn tog massor av plats rent fysiskt!), en fågelbur, en kattbur och en bur med rådisar. Snacka om fablernas värld. Det blev katten på råttan och råttan på repet: En valpig labradortik låg och retade min hanhund, som ville äta katten, som satt i fönstret och ömsom spanade på fågeln (SKRÄN!) och på råttburen. Schäfrarna sov. Vi djurägare fixade biffen med samarbete och en god portion (galg-)humor. Men säg som i ovanstående exempel att det varit nån tvärvigg, eller nån packad packa i kupén, då hade det havererat.

Så nog är systemet med djurkupéer under all kritik som det fungerar i nuläget. Trist m t p miljöaspekten med att åka tåg.