Hjälp!!

Hej!

Helt ny här på saijten så jag hoppas jag hamnat rätt.

Igår hände något fruktansvärt här hemma. Jag råkade lämna mina Siberian huskyn i samma rum som katterna av misstag. Såg nämligen inte när jag stängde dörren och åkte till stan för ärenden att katterna tagit sig in till hundarna.

I alla fall, när jag kom hem så hade vår nykomna tik på 5 år dödat en av de tre katterna. Hon har aldrig visat jaktinstink som jag kunnat tyda. Hon har visserligen skällt på katterna här hemma men vi har varit noga med att tillrättavisa henne. Vi trodde våra katter var säkra i alla våra hundars närvaro och nu skedde detta.

Vad mina frågor nu är då hon fått blodad tand: Kan man behålla en hund som redan dödat en
4-fotad familjemedlem? Kommer hon att ta tillfällt i akt och ta nästa katt? Går det att träna bort denna jaktinstinkt alls nu när hon gått över gränsen? Om så, hur?

Enligt tidigare ägare har tiken aldrig skadat en katt och därför tog vi in henne i familjen. Vi trodde hon var pålitlig. Är väldigt rådlös då detta aldrig någonsin skett med de andra hundarna. Hoppas någon av er kan ge mig något råd som kan hjälpa mig få klarhet.

Tack på förhand!
 
Först av allt, det som hänt dig är naturligtvis lessamt. Även om mitt svar kan verka krasst och cyniskt är de för mig självklart att du är uppriven.

Av mina fem huskies är jag helt säker på att tre av dem mer än gärna skulle äta upp grannens katter. De har försökt vid ett par tilfällen. Likaväl har jag bekannta med med över 10 huskies och en ännu levande katt.

I slutändan så är din hund en hund och den har visat att den kan ta katter.

Vi har naturligtvis behållt våra hundar. Att katterna överlevde berodde inte på hundarna uta på att jag lyckades ta bytet ifrån dem. Jag hoppas att mina hundar inte ska få tillfället att ta en katt igen men om de gör det hoppas jag att ingen ser och hör.

Katterna tar möss och 'leker' med dem länge till se dör: En katt som fångat av en husky lider betydligt mindre. 'Problemet' är ägarens emotionella bindning till katten.

Katten som våra hundar nästan tog kål på hade några månader tidigar rispat en av våra kaninbebisar till döds. När dett påtalades för ägaren så pratades de om kattens natur. Huskyns natur är att jag, precis somm kattens (Det bör påpekas att detta argument inte hör så gärna av en del kattägare). I närkampen med en katt kommer den inte nödvändigtvis på andra plats. Något som inte gäller för ett flertal andra hundraser.

Om ditt mål är att få din husky att leva i samförstånd med en katter kan du kanske lyckas. Hur du ska göra ska nog hellre disskuteras med en duktig hundtränare.

Men jag kan ändå inte låte bli att fråga; varför skaffade du dig en husky?
 
Som hund och katt

Först vill jag beklaga att ni förlorat en av era katter. Det är alltid hemskt när något sådant händer.

Men, en hund är en hund. Ett rovdjur. Det får man aldrig glömma. Många frågar mig om mina huskys är farliga för barn. Nej, inte under kontrollerade former, men om dom springer lösa i en flock, i till exempel en rastgård, så låter jag aldrig några mindre barn vara där själva. Hunden som delar din säng, soffa och ditt liv är i grund och botten ett rovdjur och olika hundar har olika lätt att "falla tillbaka till rovdjursinstinkterna". Jag har sett hundar som vuxit upp tillsammans, kullsyskon och föräldrar som nästan bitit ihjäl en av "de sina" för att den till exempel fastnat någonstans och börjat skrika/yla.

Min mor hade en bondkatt som växte upp tillsammans med hennes 4 taxar. Dom hade känt varandra hela livet, lekt och varit "kompisar". Så en dag när katten var gammal, så skulle han hoppa upp på fönsterbrädan och missade. Han skrek till när han föll i golvet och vips, så var hundarna där och skulle döda honom. Våra mänskliga värderingar gör det i det närmaste omöjligt att förstå detta beteende - dom kände ju varandra sedan dom var små! Dom var ju kompisar! Men hundar, katter och andra rovdjur gör inte detta för att dom är elaka. Dom handlar utifrån sin instinkt. Hur domesticerade man än gör dem, så har dom ändå ganska nära till sitt ursprung. Det får vi aldrig glömma.

I dom flesta fall där hundar hotat katter, så har katten med framgång försvarat sig. Många jyckar blir ganska svårt skadade (främst ögon).

Jag är övertygad om att man kan ha hundar och katter tillsammans. Har sett det och erfarit det, men aldrig utan människans översyn och närhet.

När det gäller jaktinstinkt hos huskys, så är den olika för olika individer. Men dom allra flesta har i grunden en utpräglad jaktinstingt. Vissa jagar "allt" och andra lyfter bara intresserat på huvudet.

Vet inte om jag svarat på din fråga, men jag hoppas det ordnar sig för dig.
//Maria ARCTICA
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kera Hjälp! Hundsport 2
Lisa Friberg Hjälp Hundsport 11

Liknande trådar