Du hemska värld ...

... var precis inne på Youtube.com och tittade på Videos, Pets and animals med förhoppning om att se några roliga intressanta videos om djur. Den första videon som dök upp hette "U.S. SOLDIER THROWS PUPPY OFF CLIFF". Jag vågade inte titta på videon då den troligtvis visar hur en soldat kastar ut en valp från en klippa ....

Jag får ont i magen vid blotta tanken. Och jag vet även att det florerar en uppsjö med videos och bilder där man misshandlar både djur och människor på Youtube. Jag förfasas över att människor kan vara så onda och empatilösa. Moral, etik och empati verkar inte existera hos vissa människor.

Kanske fel forum att ta upp en sådan här grej, men jag blev så upprörd och ledsen över det så jag var tvungen att "skriva av" mig.

//Maria ARCTICA
 
det finns hur mycket som helst på nätet om den, det tvistas om den är fake eller äkta, jag tycker det ser fejkat ut..
 
Människor gör hemska saker mot varandra och mot andra, skillnaden är att nu tvingas vi se det. T o m de "oskyldiga" små barnen har i alla tider mobbat varandra, dragit katten i svansen och stuckit nålar i daggmaskar/bränt myror med brännglas. Somliga kallar det ondska (med stort O), somliga menar att det helt och hållet är beroende av den rådande samhällsmoralen, som varierar från tid till tid. Med historien som facit kan man nog ändå säga att vissa handlingar ansetts vidriga i de flesta tider och kulturer, samtidigt som Ondska kanske inte är ett begrepp som leder nånvart (ja, om man inte är president i nåt stort land och vill starta krig).

Hursomhelst så är det kanske inte så konstigt (även om det är sorgligt och något man bör bli förbannad på) att samma hjärna som kan älska, förlåta, sörja och hata, även kan vara sadistisk bara för själva sadismens skull.

Harry Martinson skrev en gång ungefär (kan saknas nåt ord) att "det finns skydd mot eld och kyla, ja allt vad tänkas kan. Men det finns inget skydd mot människan". Jag tror att han hade rätt.
 
Skönt att få lite respons på mitt inlägg. Jag behövde verkligen "ventilera" detta. Jag har också förstått att det debatteras om videon är äkta eller ej. Personligen kan jag egentligen inte yttra mig, eftersom jag inte ens tittat på den. Jag vet att jag skulle bli ändå mer illa berörd än jag redan är. Sann video eller ej.

(Intressanta reflektioner Strykarräven.)

//Maria ARCTICA
 
Krig innebär betydligt värre saker än att oskyldiga valpar dör.

Bara det att skyldiga människor dödas är ju mer värt att bli upprörd över. Se här till exempel: en amerikansk Apache-helikopter öppnar eld med 30-milimeters automatkanon mot en grupp fiender. Helt vanligt krig. Inget man mår särskilt bra av att se, även om man inte ser särskilt mycket. Får mig att må betydligt sämre än av att se en valp dö.

http://www.youtube.com/watch?v=Dm-pXWOahvo

Det finns en hel del svenskar som har varit i "rätt" ände av en sån här situation, och inte haft något annat val än att trycka av och skjuta andra människor i småbitar. Det är väldigt sällan vi frågar dem hur de mår. Det är något jag gärna ventilerar.
 
Krig innebär betydligt värre saker än att oskyldiga valpar dör.

Det finns en hel del svenskar som har varit i "rätt" ände av en sån här situation, och inte haft något annat val än att trycka av och skjuta andra människor i småbitar. Det är väldigt sällan vi frågar dem hur de mår. Det är något jag gärna ventilerar.

Har en kamrat som "varit i rätt ände". Inte med Försvarsmakten, utan med ett (ö)känt amerikanskt säkerhetsföretag. (När han sa att han skulle åka så blev jag förvånad för jag upplevde inte att han var "sån", en stridsp-tt som sökte efter knepiga situationer.) Han kom hem för att ta hand om en skottskada som han fått i samband med ett överfall på den bilkonvoj som han var med i. Han hade kommit fram till den enkla slutsatsen att just där och då så var det "jag eller dom" som skulle dö. Jag tror inte att han mådde bra men han verkade ha hittat sitt sätt att hantera det.

Tittar man längre tillbaka så är det de som var första rundan i Kongo som är de som mår sämst (vad jag har förstått). De var med om strider (kan rekomendera boken "Katanga" för den som är intresserad om FN-svenskar i strid i Afrika) och när de kom tillbaka till Sverige så skickade man bara hem dem. Vissa till en tom lägenhet, utan kamrater eller släkt. Tur att Försvarsmakten har blivit så otroligt mycket bättre på att ta hand om sina soldater som tjänstgjort utomlands.
 
Krig innebär betydligt värre saker än att oskyldiga valpar dör.

Bara det att skyldiga människor dödas är ju mer värt att bli upprörd över. Se här till exempel: en amerikansk Apache-helikopter öppnar eld med 30-milimeters automatkanon mot en grupp fiender. Helt vanligt krig. Inget man mår särskilt bra av att se, även om man inte ser särskilt mycket. Får mig att må betydligt sämre än av att se en valp dö.
Jag tänker förstås inte se någondera länk då jag upprörs, eller snarare resignerar, inför sådant. För mig är det knappast en fråga om att gradera ondskan. Den som upprörs över att se en människa dräpa en valp utan syfte lär göra detsamma när en människa dräper en människa. Omvänt så lär den människa som dräper valpen utan syfte knappast vara den förste att stå på barrikaderna för mänskliga rättigheter.
/tord
 
Människan kan vara fantastisk på många sätt. Dock finns det och har alltid funnits idioter som beter sig som ondskan själv.. nätet är kanon på mångt och mkt men ibland blir man så förbannat less på all rutten skit som existerar. Sen som någon sa, "i krig händer det värre saker än valpar som dör".. jo visst- allt är relativt.
empati, medkänsla för andra är en egenskap värd att respektera
 
nätet är kanon på mångt och mkt men ibland blir man så förbannat less på all rutten skit som existerar.

Man kan också se det som att det idag är svårare för oss som har det bra att blunda för den ruttna skiten, eftersom den snabbt kan hittas på webben. Vi kan inte längre gömma oss bakom "jag visste inte".

Samtidigt är det ju också mycket lättare att hitta det som är positivt i världen, och jag anser att det positiva överväger. Men även det positiva måste vi sluta blunda för.
 
Jag har jättesvårt att se sådana här bilder/videor. För min del handlar det inte om att jag vill "blunda inför fakta", utan mer att jag helt enkelt får ont i magen och "själen" av att se hur människor behandlar varandra och andra individer. Och främst hur andra människor hyllar dem och ger dem glada tillrop i deras handlingar.

Antagligen blir soldaterna så mentalt avtrubbade eller "trasiga" så att det är därför dom kan, och tydligen känner ett behov av att göra hemska saker mot både folk och fä. Men att allmänheten, som sedan sitter framför en dator och tar del av dessa makabra filmer/bilder kan tycka att det är coolt och häftigt - det är för mig en gåta.

//Maria ARCTICA