Padjelantaleden

Jag har som mål att gå södra Padjelanta leden upp till Stalolokta och det kommer att bli tid över så varför inte fiska någon dag. Brukar inte fiska så mycket men äger ett flugspö som hanteras utan erfarenhet. Någon som har tips.

Ska man fiska på vägen till Stalo eller i Stalo ?
Är det fluga som gäller ?
 
Fiska på väg till.massor med fräna ställen,men inte längre så stora firrar.Drag och fluga går nog bra båda två.
Vill du färdas några mil till från Stalo så är det häftigt att fiska upp mot samt i Sårjosjaur
 
Jag har som mål att gå södra Padjelanta leden upp till Stalolokta och det kommer att bli tid över så varför inte fiska någon dag. Brukar inte fiska så mycket men äger ett flugspö som hanteras utan erfarenhet. Någon som har tips.

Ska man fiska på vägen till Stalo eller i Stalo ?
Är det fluga som gäller ?


Jag och min sambo vandrade södra delen av Padjelanta förra sommaren.
Vi stannade vid Touttarstugora som erbjuder ett riktigt bra fiske efter röding.
Kan rekommendera att ge det lite tid, eftersom rödingen är väldigt känslig vad det gäller väder.

Mvh Lukas
 
Hej Otto.
Jag vandrade i Padjelanta 1999, 2000, 2001 och som inbiten flugfiskare så lär jag säga att det var mycket bra. Rätt vatten och rätt tidpunkt så får du ett trivsamt fiske. Vandringen längs Padjelantaleden är mycket fin, har vandrat både södra och norra Padjelantaleden.

Padjelanta är min absoluta favorit i fjällen, men jag var där -01 sist och fisket kan ha backat. Jag kommer definitivt att åka dit igen. Som flugfiskare finns det inga alternativ, det är flugspö i alla väder, men jag vill rekommendera ett lättare haspel som backup. När rödingen inte är intresserad av flugorna så kan haspel vara det bästa.

Vad gäller fiskeplatser så prova hela sträckan, dvs längs Tarraälven, tjärnarna och sjöarna längs leden. I Stalo tycker jag att fisket är mindre intressant.....men lättältat :)
Mvh JP
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.