Annan koppling av karbinhaken för att kunna kom loss?

Med anledning av rapporten från ridöolyckan har jag funderat på vår användning av karbinhaken. Normalt fungerar ju skridsoåkarnas koppling bra, men det blir också svårt att göra sig fri från sin egen livlina om det önskas. Min bror som paddlat lite fors hävdar bestämt att man inte ska vara fastbunden i linan. Kanske han har rätt?

Att hantera en kniv för att skära sig loss känns lite olustigt, dessutom blir det en extra pryl att hantera.

En lösning kan vara en annan koppling av karbinhaken tror jag. Idag är ju karbinen fast på förlängningsbandet som är fast kopplad till livlinan. Istället kan man sätta karbinen mellan förlängningsband och livlina. Fortfarande med karbinen på axeln, livlina i ryggan och förlängingsbandet ner till mijebältet. Ändringen är alltså att kopplingen mellan egen lina och förlängningsbandet endast sker mha karbinen. Är man då inte alltför valhänt så är det ju möjligt att koppla bort valfri linände från karbinen. Samtidigt bibehåller man möjlighet att koppla fast annan lina, skarva ihop sig till längre linkombination mm.

Är jag ute och cyklar nu? I så fall varför?
 
Har resonerat precis som du gör av samma anledning och alltid gjort så. Har som tur är aldrig haft anledning att testa hur det fungerar med mig själv i en vak.

Det gör det dessutom enklare att låna ut linan till långa linkombinationer om den inte sitter fast i bandet och vidare till bältet.

Kniv tror jag inte heller på när man väl ligger i vaken, men jag kommer att ha en lättillgänglig i fortsättningen för att kunna skära loss personer som kommit upp på isen, men fortfarande hänger kvar i något. Inte dumt med kniv heller om man inte får upp frusna kläder eller skosnören.
[Ändrat av skrinnare 2006-03-01 kl 09:00]
 
Med den utrustning (ryggsäck) som jag har, har jag också alltid valt att göra så som jag tror du menar.

Nackdelen med att vara beroende på en vanlig karbin är ju att den kan öppnas på lite olika, förvisso långsökta*, sätt.

Säkrare fastsättning får man med skruvkarbin eller twistlock-karbin.

Men att ta loss en sådan när man ligger i en vak med sjunkande kropptemperatur kan nog vara mycket svårt.




*grinden kan öppnas mot iskanten eller annnat som trycks mot den, linan kan lägga sig så att grinden öppnas när linan belastas.
 
Jag har alltid haft en kniv i packningen, men den når jag inte själv utan att ta av ryggsäcken. Sedan Askö, det var strul med livlinor då också, har jag kniv i byxorna. Nu funderar jag på en sån kniv som fallskärmshoppare har, frågan är var den ska sitta? På insidan av överarmen? Kanske på ryggsäcken vid nyckelbenet så att jag kan nå den i vaken utan att bli blöt om händerna och så att någon annan ser den och kan använda den (ifall jag inte kan).

Jag har en karbinhake fast i axelremmen i höjd med nyckelbenet, för att kunna fästa en livlina som kastas till mig. Kanske ska fästa min egen livlina där också, som beskrivs ovan? Ska hem och prova. Kabinhaken på ryggsäcken är lite svårt att få loss, har därför en extra som kan anvädas om livlinor ska kopplas ihop (som de gjorde vid olyckan vid Umeå och vid Ridön).
 
Mycket att fundera och släpa på

cykelstina; sa:
Jag har alltid haft en kniv i packningen, men den når jag inte själv utan att ta av ryggsäcken. Sedan Askö, det var strul med livlinor då också, har jag kniv i byxorna. Nu funderar jag på en sån kniv som fallskärmshoppare har, frågan är var den ska sitta? På insidan av överarmen? Kanske på ryggsäcken vid nyckelbenet så att jag kan nå den i vaken utan att bli blöt om händerna och så att någon annan ser den och kan använda den (ifall jag inte kan).

Jag har en karbinhake fast i axelremmen i höjd med nyckelbenet, för att kunna fästa en livlina som kastas till mig. Kanske ska fästa min egen livlina där också, som beskrivs ovan? Ska hem och prova. Kabinhaken på ryggsäcken är lite svårt att få loss, har därför en extra som kan anvädas om livlinor ska kopplas ihop (som de gjorde vid olyckan vid Umeå och vid Ridön).

Som jag skrev igår på inlägget om Ridöolyckan http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36644&pagenumber=2 i går så har jag en fallskärmskniv på kanotflytvästen.


Om jag ska ha en likadan fallskärmskniv även på skridskoutrustningen håller jag nu på att fundera på. Men ryggsäcken är redan full med grejer (lina, GPS, kamera) som alla ska vara lättåtkomliga men inte i vägen. Eftersom jag några gånger vurpat och landat på axeln vill jag inte ha något hårt på framsidan av kroppen.

Min fallskärmskniv väger 22 g med en liten förvaringspåse, så att sätta den runt handleden på vänster arm utanpå jackan är det jag funderar på just nu.
För alla som inte vet vad en fallskärmskniv är för något. Så här ser min ut.

240x240.jpg


Per
 
Ispiksmontage

Efter lite prov med fallskärmskniven på underarmen, överarmen, olika ställen på ryggsäcken och tillsammans med isdubbarna, så sitter nu fallskärmskniven på ispiken för en första utvärdering.

Möjligen ska det blå bandet (som satt på fallskärmskniven när jag köpte den), vara lite längre så att det lättare går att greppa med tjocka handskar på händerna.

fallskarmskniv1.jpg


fallskarmskniv2.jpg


(jag ska klippa av buntbanden bara jag hittar sidavbitaren)
Per
 
Re: Mycket att fundera och släpa på

Brune; sa:
Som jag skrev igår på inlägget om Ridöolyckan ... i går så har jag en fallskärmskniv på kanotflytvästen.
Hej Per,
Var har du köpt den? (cirkapris?)
Rostar den inte när du har den i flytvästen?
Patric
 
En kniv till

Petzl Sparta kunde vara en bra kniv att knyta fast i lämplig snodd. Fällkniv med blad gjort för att kapa rep, går dessutom att skära korv med. Om man nu kan öppna den med vantar på...

Produit_Image_466.jpg


Funkar pikmontage egentligen? Trots att jag aldrig tappat piken när jag plurrat så känns det som om det ändå finns risk för att det blir så.
 
Karbinfunderingar

Jag vet att även Per Kågeson har funderingar på optimal karbinhakeanvänding tillsammans med räddningslinor med hänsyn till Ridöolyckan och tidigare incidenter.

Han hade två karbinhakar senast jag såg honom.

Personligen så har jag inte kommit fram till en lösning som jag tycker täcker alla situationer.

Jag har hittils valt att inte ha mina räddningslineändor fästa i min grenrem/ryggsäck utan vill kunna klicka i slutöglan i min karbin som sitter på axelbandet om det skulle behövas. Karbinen är däremot iklickad i grenremmens förlängning för att jag skall få ett fördelaktigt drag och för att det skall gå att frigöra mig från ryggsäckens grenband även liggande i vak.

Ligger jag i vak kan jag klicka i en räddningslina i min karbin utan att blanda in min egen lina. Är jag på isen och skall bistå någon så kan jag använda linan på många olika sätt utan att behöva lossa linändan från mig själv.

Thure
 
Knivar och karbiner

Jag tror personligen att man skall glömma alla fällknivar. Med vantar, kyla och stress vill jag ha något jag snabbt kan greppa och som funkar direkt.

Vill ej ha kniv med spets för sådant ändamål.

Gärna med böjt blad (eggen på insidan)

Tandat är alltid bra vid lin/tamp/tross-kap

Gärna med ihåligt skaft för att gömma "fångrem" typ persiennsnöre.

Självlåsande slida så att den kan hängas upp och ner, men ändå tas ut utan att man först måste "knäppa upp" någonting.


Jag söker även en karbinhake med vanlig grind i ena ändan och skothake i andra. Jag tror mig ha sett produkten men vet inte i vilket sammanhang

/Erik


Hur funkar det att hålla fallskärmskniven med vantar på?

Hur bred är öppningen för eggen? (Hur tjock tamp kan kapas)
 
Re: Re: Mycket att fundera och släpa på

olle11; sa:
Brune; sa:
Som jag skrev igår på inlägget om Ridöolyckan ... i går så har jag en fallskärmskniv på kanotflytvästen.
Hej Per,
Var har du köpt den? (cirkapris?)
Rostar den inte när du har den i flytvästen?
Patric


På Uffes hopp shop http://www.uffeshoppshop.se/index.php?dnode=204

Jag har cykelavstånd dit och priset var förmodligen 100 lappen jämnt (kanske mer, beroende på dollarkursen för några år sedan). Än har jag ingen rost, men jag har inte badat. Möjligen är det något rostfritt stål precis som på rakblad.

Är man rädd för rost kan man nog lägga på lite vaselin eller annat fett på bladet innan man stoppar in kniven i fickan.

Per


Edit: rättat skrivfel
[Ändrat av Brune 2006-03-01 kl 17:08]
 
Ny funktion på isdubben?

Om man skall ha en kniv för att kapa linor så borde det gå att bygga in knivfunktionen i isdubbar. Gärna då bägge för att inte försvåra i en nödsituation.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.