Hundar i naturen.

Jag är allergisk själv mot en massa saker, men det får man ju ta eget ansvar för, inte begära att andra ska sköta. Jag blir jätterisig av prästkragar o liknande blommor, kolla varenda fik på sommaren, fullt sådana blommor. Ska jag känna mig kränkt och stämma dom?

På ett fik så är du gäst på ägarens villkor. Normalt så sägs det väl att om du inte gillar någon ekonomisk verksamhet så ta dina pengar och gå till en konkurent! Stämma dem för vad? Ingen lag inget brott.
 
@Björn
Inte ens naturvårdsverket har mage att påstå att lagen kräver ett generellt koppeltvång:

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti."

Jag kan inte se att deras tolkning skiljer sig stort från min.
 
Brukar gå i Muddus nån gång ibland. Laglydigt lämnat jycken hemma.
Sällan varit i kontakt med någon annan människa längs de stigar jag gått.
Till Fallstugan möter man ju en del ibland,en del med hund.
Då undrar jag varför jag varit så laglydig när vovven så gärna velat följa.
De flesta turer jag går träffar jag inte på nå folk.Knappast nån som skulle läsa lagtexten för mej.
Ibland ser jag nå djur,tex renar,de har inte haft ont av att ha sett oss heller.
Förresten är det ju samma djurart som håller till på vägar,skidspår,kring samhället på vintern.
Tycker inte argumenten om varför man inte får gå med kopplad hund på tur i nationalpark har nåt med renhållning etc att göra.
Man går definitivt inte bland vajor som ska kalva,eller nyss gjort det,man går inte i renflockar,men kan se dem på lite håll.
 
@Björn
Inte ens naturvårdsverket har mage att påstå att lagen kräver ett generellt koppeltvång:

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti."

Jag kan inte se att deras tolkning skiljer sig stort från min.

Jag förstår inte? Först så säger du att det inte finns ett generellt kopplingstvång enligt lagen sedan så säger du att du har i princip samma syn som Naturvårdsverket. Deras syn är att den absoluta majoriteten av hundarna måste vara kopplade för att lagen skall följas. Om inte detta är ett generellt lagkrav så vet inte jag.
 
Eh nej, ett generellt koppeltvång innebär att det står i lagboken att "hundar måste vara kopplade mellan datum x och datum y".
Jag citerade lagtexten, och skrev efter att "För många hundar kan detta naturligtvis vara det samma som koppeltvång, men knappast alla", naturvårdsverket säger också att majoriteten av hundar endast kan uppfylla kravet genom att vara kopplade. Ingen av oss säger att alla hundar måste vara kopplade.
 
Jag håller med. Blev med hund via sambon och så jäkla mycket roligt man har med i vårt fall en lagom stor, 23 kg och 57 mankhöjd, Gordon Setter så inser man vad man missat tidigare. Det är en ruskigt bra krydda i frilufsandet och livet i allmänhet. Jag upplever också att det är jävligt hundovänligt i Sverige. Folk tror från första stund att man inte plockar upp hundbajs, har den lös där man inte får, smutsar ner, lukatr illa osv. Dock så har man många bra stunder och det är roligt när man är ute och får höra barn och vuxna säga "vilken fin hund". Då blir man varm i hjärtat och glömmer de tråkiga typerna.
 
Eh nej, ett generellt koppeltvång innebär att det står i lagboken att "hundar måste vara kopplade mellan datum x och datum y".

Tycker att ordmärkning är tråkig men efter att ha kollat i ordboken så kom jag fram till att det du påstår är ett absolut lagkrav (=fullständigt)(det som gäller i många naturreservat eller nationalparker) ett generellt lagkrav är allmängiltigt där finns det rum för undantag.
Det som är viktigt för mig i den diskusjonen oss emellan är att få fram att i princip alla hundägare måste hålla sina hundar kopplade, där verkar vi vara överens. Jag tror inte att de flesta hundägare förstår eller har kunnskap om vad som gäller för deras del och vilka juridiska krav/skyldigheter som gäller för dem, baserat på min egen erfarenhet. Som är den att allt för många har sina hundar okopplade och de förmår inte att hindra sina hundar från att springa lösa i naturen. Det tycks snarare vara så att man vill ge sina hundar möjligheten att få vara fria och springa runt som de vill.
Vad gäller en vidare diskusjon om koppeltvång så kan inte jag se att det finns någon anledning för mig att fortsätta den ytterligare. Om det inte dyker upp något nytt.
 
Det är där många hundskeptiker missar. De tror att koppeltvång automatiskt innebär koppel runt halsen. Det gäller endast vid absolut koppeltvång, eller hette det kopplingstvång till och med. Att ha hunden lös utan att den jagar vilt eller hälsar på människor som inte vill bli hälsade bör väl vara OK för de flesta kan man tycka. Ändå kan man få onda ögat av någon som förstår reglerna fel. Har bara hänt två två ggr. Även i skidspår där det är helt tillåtet med hund så är det alltid någon surgubbe eller gumma som blir störda av att de blir omkörda så det visslar om det. Hunden är både för lätt för att förstöra spåren och springer heller inte i dem men de antar självklart det värsta.
 
Folk tror från första stund att man inte plockar upp hundbajs, har den lös där man inte får, smutsar ner, lukatr illa osv.

Är personer på tå häv när du låter din hund utföra sina behov så kan det ju vara så enkelt att de har en dålig erfarenhet av att personer före dig inte har plockat upp. Har själv trampat i hundbajs. Det är först i år som det blivt ett lagbrott att inte plocka upp efter sin hund.Tycker inte att det är hundovänligt. Tror att de flesta tycker att det är självklart och respektfullt mot sin omgivning att plocka upp efter sin hund.

Har själv personlig erfarenhet av att hundar springer lösa när de inte får eller där de inte får vara lösa. Har vid många tillfällen fått den helt bizarra frågan: Du är väl inte rädd för hundar? Vad skall man göra som hundägare om jag svara ja? Vid alla dessa tillfällen så har hunden inte kommit på inkallning eller slutat skälla på mig. Något som faktiskt kan uppfattas som ett aggresivt beteende.

Ibland så kan faktiskt hundar lukta illa, det är inget jag direkt har upplevt som problematiskt. Hade jag åkt kollektivt och råkat ut för det, då hade jag inte uppskattat det!
 
@Björn
Skillnaden mellan vad du påstod (att alla hundar måste vara kopplade mellan den 1 mars och 20 augusti) och den faktiska regeln, är att du i det första fallet kan anta att alla du möter med lösa hundar gör fel, medan du i det andra fallet måste anta att alla som har en lös hund har koll på den (och alltså är väl inom lagens råmärken) tills de bevisat motsatsen. Jag skulle påstå att det är en jäkla skillnad och inte alls bara frågan om ordmärkeri.

Vad gäller den eviga hundbajsdiskussionen vilken alltid dyker upp så här års finner jag den lätt tröttsam. Jag bor i norrland, så snön har legat sedan november nån gång och försvann nyss. Även den mest korkade av människor borde kunna räkna ut att det i princip är ett halvårs produktion av bortglömd hundskit som kommer fram nu, och att det med detta i åtanke uppenbarligen är *väldigt* få som inte plockar upp efter sin hund.
 
laglydig just idag

Då snön inte bär här på skoterspår och sjöarna är osäkra och blöta kommer jag idag laglydigt att gå med kopplad frustrerad hund längs landsvägen efter att ha kört bil en bit så jag slipper ha en gigantisk lös bajshög att ta rätt på för att ej förarga nån.
Vet inte vem som tycker det är tristast,jag eller draghunden som vill få galoppera i full fart.
En annan(och många andra dagar framöver) kommer jag att köra ut rätt långt där inga andra människor rör sej och låta hunden få galoppera i sin takt.
Ytterst hänsynslöst och lagbrytande.
Finns ingen 100%ig garanti att den inte "jagar" nån,men området är väldigt dött,det har dock hänt att vi mött en björn där,och tillfälligt sett färska renspår,då har jag ju kopplat den omgående.
 
SJälvklart. Det är ju ganska tråkigt för oss som sköter oss och är väldigt noga med att ta supermycket hänsyn till sådana som dig som kikar snett på en innan något ens hänt. Jag visar alltid ganska tydligt att jag har hunden i kort koppel vid möte i stan med tanke på hundrädda osv. Det finns runt 800000-900000 hundar i Sverige så det är ganska självklart att det finns dåliga hundägare. Det där med tå häv är ju lite som att jag skulle pusta ut om du som okänd inte ger mig en dansk skalle. Jag tror att de som är så jävla slöa att de inte plockar upp smyger med det så det är nog ganska liten risk att komma på dem på bar gärning. Jag har sagt till när någon blankt struntar i att ta upp efter sig. De blir sällan glada.

Hundar finns i samhället och man har rätt att åka buss och tåg m.m. Om du är superallergisk eller väldigt avogt inställd till hundar så är det även den personens skyldighet att förvissa sig om var det finns "risk" för hund. Menar att det finns kupéer och vagnar där hundar är tillåtna.

Försök att förstå att det är en försvinnande liten del av hundägarna som inte sköter sig.

Är personer på tå häv när du låter din hund utföra sina behov så kan det ju vara så enkelt att de har en dålig erfarenhet av att personer före dig inte har plockat upp. Har själv trampat i hundbajs. Det är först i år som det blivt ett lagbrott att inte plocka upp efter sin hund.Tycker inte att det är hundovänligt. Tror att de flesta tycker att det är självklart och respektfullt mot sin omgivning att plocka upp efter sin hund.

Har själv personlig erfarenhet av att hundar springer lösa när de inte får eller där de inte får vara lösa. Har vid många tillfällen fått den helt bizarra frågan: Du är väl inte rädd för hundar? Vad skall man göra som hundägare om jag svara ja? Vid alla dessa tillfällen så har hunden inte kommit på inkallning eller slutat skälla på mig. Något som faktiskt kan uppfattas som ett aggresivt beteende.

Ibland så kan faktiskt hundar lukta illa, det är inget jag direkt har upplevt som problematiskt. Hade jag åkt kollektivt och råkat ut för det, då hade jag inte uppskattat det!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.