Schäfer som draghund

Hej,alla glada hundägare! Jag har efter att ha haft diverse hundraser blandisar och andra nu sedan 6 år tillbaka min absoluta favorithund,ras långhårig schäfer.Det blev två bröder och det funkar faktiskt över förväntan bra det är bara lite "gruff"om rangordningen ibland då de"ligger" väldigt nära varandra.Tror det funkar tack vare att jag är Alfatiken:) och markerar detta tydligt för dem genom att avstyra direkt med ett lågt morrande eller en tillsägelse.Nu är det så att jag har skaffat en dragsele o en enkel träkälke som jag provat på min ena kille.Han drog som han inte gjort annat.Men HUR? skall man egentligen träna dem? Hur mycket kan de dra?Hur många dgr i veckan? Behöver de ngra speciella skor/tasskydd?annan utrustning?Nu drog han packningen halva sträckan ca 1km o han blev Jättetrött då han är lite för ivrig av sig sedan plockade vi av kälken o han gick fritt.På hemvägen ca 3 km fick han dra bara kälken tom efter sig.När vi rastade så lade jag på honom ett täcke så han skulle hålla sig varm.Efteråt så undrar jag om man skall skölja av benen smörja in liniment el dyl.för att undvika träningsvärk/sträckningar? Jag har"bara"erfarenhet med hur man gör med hästar..TACKSAM! för tips och råd då både jag,vi och framför allt hunden tyckte det var JÄTTEROLIGT!!att dra/jobba.
 
Jag utgår från att hundarna ifråga är minst ett år.

Låt dem dra, men försök att skilja på dra och promenera. Dra i riktig dragsele. Gå fot i koppel.

För att träna upp musklerna är nog kilometersträckan rätt bra till en början. Belöna natruligtvis efteråt. Om han gillar att dra tungt behöver du senare inte oroa dig för sträckan den kommer oftast automatiskt. Vill man träna hunden att bli stark får man inte hjälpa den för mycket. An någon outrundlig anledning gillar de hellre att dra fort när det är plant än långsamt när det är uppför :).

Kolla tassarna efteråt, det finns speciella tassalvor,tex från tre ess. Bootis är nog inte nödvändigt. Får hunden problem med tassarna så minska med träningen.

Vattna hunden innan (lite alufoliemat för knähundar utrört i vatten), han får dock inte vara nyäten.

Låt hunom kyla av sig ute innan du tar in honom. Erbjud vatten.

Träningsmängd, träna två (tre) dagar, vila en. Precis som hos människor behöver musklerna en vilofas.

När det gäller eventuella avelsrisker beträffande schäferns leder får någon annan svara.
 
Tack för svaret.Mina våra vovvar är 6 år gamla. De har INTE! behövt jobba så hårt för för"brödfödan"tidigare :) de har grundlydnad och husbehovsdressyr.de kan"gå vänster" o stanna och "gå på spår = hålla sig mitt på vägen/ stigen o inte stanna o nosa (har tränat in det när vi joggar tillsammans).De "lyssnar hyfsat bra.Vilken sorts hund har du erfarenhet av? Hur?vad ger man för kommandon ngra speciella? för att kommunicera bättre? Drömmen är att slippa koppel/lina mellan mig o hunden o den drar bara kälken, pulkan.Eller är det säkrare att ha det? Vad tycker du i så fall om att man använder midjebälte (joggingbälte) stör det hunden? minskar lusten att dra /jobba? man går åker skidor,joggar jämte hunden,vid sidan eller bakom.Annars så hade jag,vi INGA! problem med att få honom att dra det var snarare så att han förivrade sig hade för bråttom o blev trött på en gång.Hur tränar man bort sånt?.Ska man låta hunden ha kvar packningen eller ta bort lite vikt eller fattar den själv till slut att den måste fördela krafterna?Ta det lugnare? Och sedan undrar jag var man hittar bra pulkar kälkar selar gillar INTE! Baden grejerna ngt vidare(designen)Finns det alternativ?Sedan till sist..VAR FINNS SNÖN??? :) det är inget vidare med barmark o grus..Vi som just börjat ha så kul så smälter allt bort igen :(
 
Beroende på vart i Gävleborg du bor kan du få komma förbi hos mig och prova lite olika saker om snön dyker upp.
Har lite olika saker liggande här hemma, slädar pulka (segabaden trä), midjebälten, skrinda. Eller om du hittar snö kan vi mötas någonstans.
 
Vi har sedan 3 år en, sen två, sen tre och sen fyra Siberian Huskies inneboende hos.

Ju längre bort från dig hunden drar (lina plus eipage som du står bakom) desto viktigare är det att de kan gå till höger, vänster, och rakt fram på kommando. Då mina också ska springa får de när det tränar drag inte hälsa på andra eller irra runt och lukta på andra hundars kiss. Lättare sagt än gjort.

Du måste kunna bromsa ekipaget med din kropp eller broms så att det inte åker in i hunden om du kör lindrag. Med skaklar vet jag inte, men antar att det är desamma där.

Något annat än midjebälte fungerar inte för mig. De får alltid dra, 'nästan'. Undantag är när jag går nerför då måste de gå bakom mig. Gäller även trappor upp och ner.

Kallare tid / Vintertid går jag bara korta promenader. Då är det träning med vagn som gäller eller med släde. När varamare än 15 - 17 grader har de treckingsele och jag går med dem. Långa promedader med tid till att hälsa och lukta.

Ja, normala promenader minskar draglusten men det håller mig i form och hundarna gillar det. Men de får dra mig, undantagen nämnda ovan.

Om hunden bara ska dra ska du altså sluta med promanderna, men det är väl rätt dummt tycker jag.

För de som är väldigt tävlingsinriktade är det knappast möjligt med några promenader under lågsäsong.

Nej, hunden fattar inte att den ska da det lugnare, du måste dela in tränigen.

Träning, styrka, uthållighet och snabbhet tränas på samma sätt som hos människor. När du inte tränar försvinner dina muskler. Om du rör dig mycket och tungt otränad får du ont, hunden också.

För mina hundar är det viktigt att de kan dra tungt i ca 7-8 km kuperad teräng, ca 40 min. Altså försöker jag motvera dem att dra med last uppför. Mig plus vagn på 4 hjul. Ca 110 kg. Jag kan minska vikten genom att ta ett hälpsteg emllanåt eller ha ett barn i vagnen och jag går spriunger bakom/brevid. På 1,3 km har jag ca 90 höjdmeter där jag bor. I börja av säsongen kan jag gå brevid vagnen utan att bli alltför anfådd. Nu kan jag ha ett ett barn som kör och jag orkar inte hålla tempot löpande brevid. Kanske dåligt betyg för mig ;)

Vill du träna styrka ska du alltså inte avlasta utan hellre gå kortare sträcka. Styrkan måste tränas, se till att hunden inte överbelastas till en början. Det låter alltså som om du ska minska på vikten.

Utrustning, kolla länkar för draghundsport och för nordiska hundar.
 
TACK! för alla bra tips och råd.NU! har ju snön kommit tillbaka och vi kan fortsätta där vi slutade senast.Ha det bra nu och god fortsättning på det nya året. Lotta
 
Billy 1; sa:
Hur mycket kan de dra?Hur många dgr i veckan? Behöver de ngra speciella skor/tasskydd?annan utrustning?
Halva sin egen vikt, flera dagar i veckan, är inga problem för en dragtränad hund. Har du bra höftleder på hundarna? Om inte; glöm ovanstående.
Vid skarsnö och isiga underlag får man vara speciellt uppmärksam på hundens tassar. Tasskydd under träning, och salva efteråt, kan med fördel användas då.
Billy 1; sa:
Nu drog han packningen halva sträckan ca 1km o han blev Jättetrött då han är lite för ivrig av sig sedan plockade vi av kälken o han gick fritt.På hemvägen ca 3 km fick han dra bara kälken tom efter sig.
Att köra med tom pulka är sällan bra. Pulkan kastar lättare hit och dit. En ovan hund kan skrämmas av slikt. Lite vikt i pulkan är att föredra för balansens skull.
Billy 1; sa:
Efteråt så undrar jag om man skall skölja av benen smörja in liniment el dyl.för att undvika träningsvärk/sträckningar? Jag har"bara"erfarenhet med hur man gör med hästar..TACKSAM! för tips och råd då både jag,vi och framför allt hunden tyckte det var JÄTTEROLIGT!!att dra/jobba.
Liniment har jag aldrig använt på en hund. Släpp hunden lös efter dragpasset så att den får möjlighet att "strutta" omkring lite. Ett bra sätt för den att varva ner och samtidigt göra sig av med slaggprodukter i musklerna.
Billy 1; sa:
Hur?vad ger man för kommandon ngra speciella? för att kommunicera bättre? Drömmen är att slippa koppel/lina mellan mig o hunden o den drar bara kälken, pulkan.Eller är det säkrare att ha det?
Hunden måste kunna "STANNA" på kommando.
Du "slipper" aldrig linan mellan dig och pulkan. Med en lastad pulka i en kraftig utförslöpa är du "bromsen". Skaklarna räcker inte alltid till för att hunden själv ska kunna bromsa ekipaget när tyngden skjuter på. Linan är till för både din och hundens säkerhet.



Billy 1; sa:
Vad tycker du i så fall om att man använder midjebälte (joggingbälte) stör det hunden? minskar lusten att dra /jobba? man går åker skidor,joggar jämte hunden,vid sidan eller bakom.Annars så hade jag,vi INGA! problem med att få honom att dra det var snarare så att han förivrade sig hade för bråttom o blev trött på en gång.Hur tränar man bort sånt?.Ska man låta hunden ha kvar packningen eller ta bort lite vikt eller fattar den själv till slut att den måste fördela krafterna?Ta det lugnare?
Hunden ska kunna gå före och dra. Den kommer också att lära sig hushålla med krafterna. Det är farten som gör hunden trött. Lite tyngd i pulkan är bara bra.
Vattna INTE hunden innan körning. Vattnet kommer bara att ligga och skvalpa i magen till ingen nytta. Det bör ha gått minst två timmar efter mat och vattning innan du tränar hunden. Du har en ras behäftad med problem som akut magomvridning. Då är sådant extra viktigt att tänka på. http://www.hunditjanst.com/Magomvridning.pdf
Samma gäller efter träning. Sparsamt med vatten är ok, att bälga i sig är det inte. Och definitivt ingen mat den närmaste timmen efter!
Härligt att du har hundar med dragvilja.
/Tord
 
osse; sa:
Vattna INTE hunden innan körning. Vattnet kommer bara att ligga och skvalpa i magen till ingen nytta. Det bör ha gått minst två timmar efter mat och vattning innan du tränar hunden. Du har en ras behäftad med problem som akut magomvridning. Då är sådant extra viktigt att tänka på. http://www.hunditjanst.com/Magomvridning.pdf
Samma gäller efter träning. Sparsamt med vatten är ok, att bälga i sig är det inte. Och definitivt ingen mat den närmaste timmen efter!
/Tord
Hallo Tord

Att hunden inte ska äta innan är helt klart men när det gäller drickandet tycks det förekomma olika åsikter/uppgifter. Vid draghundstävligar är det vanligt att ge några dl ljummen 'soppa' en timma innan loppet, efteråt får de ligga i boxen ca 30-40 minuter och när de sen tas ut innan loppet brukar det kissas. Jag har inte något mer substansiellt än denna erfarenhet och då du har en längre tidgräns vill jag gärna veta mer över bakgrunden till denna.

Magnus
 
Hej! igen.KUL! att diskussionen fortsätter flera tips kommer fram.I går var vi ute med båda vovvarna en i taget då snön ju ÄNTLIGEN! kommit tillbaka.Följer råden så gott jag kan och det där med vattnet rådet det tydligen många olika åsikter om.Jag vet att det är svåtr att "tvångsvattna" en hund(innan då) i alla fall funkar det INTE! på våra.Däremot efteråt så vill de ha MKT! vatten men jag får väl ge lite i taget och då rumsvarmt.det är SVÅRARE det där med vatten under tiden man tränar stannar och rastar,vi grillar osv.Ska han bara få lite då eller helst inget alls? Vi rastar ca 1.5 timme ca o han vilar då också.

I går jobbade den första hunden jag började träna med hårt! enligt mig (Billy alltså) jag skulle hämta mina barn vid bussen ca 1km härifrån de skulle ha tung packning med sig så jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle till träning o snön, föret var perfekt.Han drog som en galning som vanligt då "ner " med tom kälke,JA! jag ska ha last på ,lite, hela tiden då kälken som det sades krängde för mkt hit o dit tom.. På hemvägen drog han en tung bag ca 20kg + mig 52 kg alltså ca 70!kg och det var INGA! som helst problem tydligen.Skall tilläggas att han är störst o kraftigast av de båda.Han drog ju inte så lång sträcka heller bara hem tillbaka igen.

I dag ska den andra vovven få jobba.det ska bli kul o se vad han tycker om det.Vi har bara tränat honom en kort sträcka hittills med kälken o lite packning.Han är är lite mera nervöst lagd lite"harig" ibland och han fick lite panik o trasslade in sig i linorna en kort stund men jag, vi lyckades lugna honom igen.Det var lite knöligt o kälken lät lite läskigt i hans öron..Efter den lilla incidenten så var det inga problem sedan han lärde sig snabbt.Han drog min fästman ca 65kg en kort bit o det gick hur bra som helst.I dag ska han få jobba lite längre sträcka med lite lagom tung last.Ha en fortsatt bra vecka alla.Lotta
 
MW; sa:
Hallo Tord

Att hunden inte ska äta innan är helt klart men när det gäller drickandet tycks det förekomma olika åsikter/uppgifter. Vid draghundstävligar är det vanligt att ge några dl ljummen 'soppa' en timma innan loppet, efteråt får de ligga i boxen ca 30-40 minuter och när de sen tas ut innan loppet brukar det kissas. Jag har inte något mer substansiellt än denna erfarenhet och då du har en längre tidgräns vill jag gärna veta mer över bakgrunden till denna.

Magnus
Hallo Magnus

Anledningen till en försiktigare och längre tidsgräns för schäfer länkade jag till!
Vår egen schäfer-hane, som tyvärr inte längre finns med oss, hade just en känslig mage. Nu drog han inte pulka (vägrade) men fick ändå jobba hårt på våra skidturer. Vi märkte att iakta en stor försiktighet, just gällande mat och vattning, före och efter hård ansträngning. Han kastade helt enkelt upp alltihop annars! Flera andra schäfrar jag känner kastar också upp om vattning läggs för nära, före eller efter, hård ansträngning.
När jag tävlade med slädhundar vattnade jag dock efter samma mönster som du beskrivit och hade aldrig några problem med dåliga hundmagar.
Billy 1; sa:
Däremot efteråt så vill de ha MKT! vatten men jag får väl ge lite i taget och då rumsvarmt.det är SVÅRARE det där med vatten under tiden man tränar stannar och rastar,vi grillar osv.Ska han bara få lite då eller helst inget alls? Vi rastar ca 1.5 timme ca o han vilar då också.
Självklart måste de få dricka när ni rastar och vilar. Men med vissa raser får man helt enkelt iakta en viss försiktighet, hunden gör det inte själv. Klokt det där med ljumet vatten.
Härligt med din och dina hundars vinterglädje :)
/Tord
 
Hej! TORD och Magnus och alla andra hundvänner.Tänkte inte skriva mer denna vecka men jag kunde bara INTE! hålla mig MÅSTE! bara få berätta..

Min äldsta dotter som är 21 är just nu på besök hos oss, mig KUL! Hon har extremt bra hand med hundar MEN! Herrarna i det här huset har ju sina egna ideer ibland vad man skall o inte skall göra och med vem :) Hon är också "eld o lågor" över det här med kälkes- dragningen då vi pratat om det i flera år men det har inte blivit av.

Sagt o gjort i dag på eftermiddagen, det hade redan böjat mörkna lite så jag var lite skeptisk inför ide`n så tänkte hon tolka efter Billy med Trickskidor i vår slinga i närheten.Vi har en tolklina som vi i vanliga fall har till hästarna som vi, hon tänkte använda vi kortade upp den reält först till ca 2m.
Hon fixade iordning sig o tog på hunden selen o skidorna under armen och på mina order också sin mobil ifall det skulle hända något och knallade iväg.

I vanliga fall så avgudar vovvarna henne hon är ju den snällaste av oss i deras värld..gosar o leker och ställer inte så höga krav är så sträng som mig.De viker inte 1 millimeter från hennes sida i onödan utan ligger vid hennes fötter.

Men! det har ju sina nackdelar det också speciellt med schäfrar då de fort som "attan" tar kommando o fjäskar till sig ledarskapet (det tillfälligt inbillade då) matte brukar rätta till det rätt snart..:) Skall tilläggas att de ALDRIG! gör det på ett aggressivt sätt eller är elaka de bara struntar i att lyssna helt enkelt.
I alla fall så var jag både orolig och nyfiken på hur det gick för dem.Efter som jag tyckte ett bra tag så ringde jag hennes mobil, det hade blivit mörkare nu.. Hon svarade inte MEN! 5 sekunder stod de på trappan här hemma igen.MKT! lättad blev jag.

Synen som mötte mig var en blöt LYCKLIG! hund en TRÖTT! URFÖRBASKAD!och svettig o lite mör dotter. Jag fick veta att Billy inte gjort annat än JÄKLATS! Tvärstannat, pinkat och nosat stup i ett, dragit ut henne mot skogen så hon ramlat huvudstupa som tur var, är på mjuk snö o han hade TVÄRVÄGRAT! att lyssna på henne.Kort sagt HON! hade verkligen fått nog av honom o hans fasoner för den här dagen.

Det är ju bara en liten "glimt" av hur och med vem hunden lyssnar på/jobbar för när de är på det humöret.
Nästa gång skall jag vara med o sätta upp lite regler(stränga sådana) han kommer att blänga surt på mig :) men han vet vad som gäller. Med detta vill jag ha sagt att det finns fördelar med att vara den (elaka?!) ledaren också. Kan väl erkänna att de kan hitta på en del bus hyss och vara olydiga med mig också men INTE! lika ofta. Lotta
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.