Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hittade en trevlig kniv på loppis, är dock inte på det klara med vad den är tänkt till. Den är väldigt lik Bergo tools så kallade seaman's knife, men jag har svårt att tänka mig att Iisakki Järvenpää skulle göra något så nischat. Det andra jag kommer att tänka på är fiskekniv då sågtandningen ser ut ungefär som en fiskfjällare, men då bladet saknar spets så kunkar den säkert inget vidare som fiskkniv, dessutom har de en annan kniv för det ändamålet http://iisakki.valmiskauppa.fi/kalapuukko-p-789.html
En annan tanke är att den skulle vara nån sorts kökskniv, typ för stekning, smörkniv eller liknande, för kniven saknar helt en vass egg som den är nu, men troligtvis har den bara blivit vårdslöst använd. Bladet är även relativt smalt. Antagligen är det väl nån typ av allroundkniv som inte är bra på nåt :)
Bilder på mysteriet:
12495730383_25d3806b4e.jpg

12495731173_c97de6c069.jpg

12495606205_a8d385620c.jpg

12495729073_aebff23757.jpg
 
Black Jack är ett legendariskt amerikanskt märke som liksom Marbles tillverkat kvalitetsknivar fram till 1990-talets mitt. Därefter följde några struliga år med ägarbyten och rekonstruktioner. Sedermera började man tillverka knivar igen dock under annan regi.

Den aktuella kniven är fin men lite dyr med tanke på materialvalet.

~Paul~
 
Gör BlackJack Knives, bra knivar? Har titta på den här:http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=8212. Lite dyr kanske.

Den kniven är i allt utom namnet en Bark River. De Black Jack som tillverkas i USA tillverkas av Bark River. Det är helt säkert en väldigt bra kniv men jag tycker att en Bark River Bushcrafter är ett bättre alternativ om du är villig att lägga dom pengarna. Ett betydligt billigare alternativ är Casströms Skogskniv. Jag har både en Bark River Bushcrafter och en Casström och använder min Casström oftare.
 
Den kniven är i allt utom namnet en Bark River. De Black Jack som tillverkas i USA tillverkas av Bark River. Det är helt säkert en väldigt bra kniv men jag tycker att en Bark River Bushcrafter är ett bättre alternativ om du är villig att lägga dom pengarna. Ett betydligt billigare alternativ är Casströms Skogskniv. Jag har både en Bark River Bushcrafter och en Casström och använder min Casström oftare.

Har läst på lite på nätet och jag förstod att Black Jacks knivar var tillverkade av Bark River. Har själv en Casström Skogskniv och det är en riktigt bra kniv. Vill ha en bushcraftkniv från USA och har köpt på mig från TOPS. Bra knivar, men dom har levererats med värdelösa nylonslidor. Meningen med en bushcraft/skogsknivslida är att det ska vara lätt och säkert att ta ur och sätta tillbaks kniven och inte hålla på med spännen eller lock.

Hittade den här:). http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=8249
 
Har läst på lite på nätet och jag förstod att Black Jacks knivar var tillverkade av Bark River. Har själv en Casström Skogskniv och det är en riktigt bra kniv. Vill ha en bushcraftkniv från USA och har köpt på mig från TOPS. Bra knivar, men dom har levererats med värdelösa nylonslidor. Meningen med en bushcraft/skogsknivslida är att det ska vara lätt och säkert att ta ur och sätta tillbaks kniven och inte hålla på med spännen eller lock.

Hittade den här:). http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=8249

Ok, då är jag med! :)

Jag tycker att bushcraftslidorna som Bark River (och Black Jack Bushcraft) levereras med är lite sisådär. Dom sitter ganska högt och kvaliteten är ok men inte så mycket mer. Jag har en "handi scandi" på min som gör om slidan till en "dangler". Det funkar helt ok.
 
Ok, då är jag med! :)

Jag tycker att bushcraftslidorna som Bark River (och Black Jack Bushcraft) levereras med är lite sisådär. Dom sitter ganska högt och kvaliteten är ok men inte så mycket mer. Jag har en "handi scandi" på min som gör om slidan till en "dangler". Det funkar helt ok.

Gillar heller inte när knivslidor sitter för högt. Den där Handi Scandin verkar vara en intressant sak. Vart har du fått tag på den?

Har kollat på Bushcraftknivar med priser mellan 1200kr till 2300kr men jag tycker att runt 1300kr är maxpris om det inte är customkniv och dom har jag inte tålamod att vänta på. Min utesäsong börjar nu till vårvintern.

Och nu efter lite surfande så har Camillus Bushcrafter seglat upp som intressant kniv:).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.