Skaffa vovve - tid och pengar

orkesterchefen; sa:
Detta inlägg var bland det mest rasistiska och diskriminerande jag läst på länge.

Klas
Jaså? Vad var det som var felaktigt?

Trots dina beskyllningar är det inte bara vi enkla lekmän som har reservationer mot den nuvarande utformningen av konceptet att föra in gatuhundar i Sverige. SVA har ett och annat att invända, t.ex. http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=331 , där man skriver bland annat:

"Många tror att de svenska införselreglerna är anpassade så att hundarna är garanterat friska när de kommer hit. Så är det inte. Regelverket syftar enbart till att förhindra att rabies och rävens dvärgbandmask förs in till Sverige."

"Det är därför fullt möjligt att de redan är smittade när de vaccineras i samband med omhändertagandet. Det är ofta mycket svårt att bota en hund som burit på smitta en längre tid, så det är inte självklart att hittehundarna kan bli friska ens om de kommer under veterinärvård i samband med omhändertagandet."

"Flera av de omplacerade spanska hundarna har blivit sjuka och fått uppsöka djursjukhus sedan de anlänt till Sverige. Exempelvis insjuknade en hund efter några månader med tecken på blodbrist, trötthet och avmagring. Vid undersökning på djursjukhus visade det sig att hunden var smittad med hjärtmask, leishmania och Ehrlichia canis. Det var de tre smittämnen man tog prov för, så det är okänt om hunden hade ännu fler infektioner. "

Allt är inte peachy i nuläget, även om ändamålet är nog så behjärtansvärt.
 
Köpa hund.

Aha..

Då förstår jag dig.

Efter att ha hittat en ras som passar in på vad man vill ha och lyckats välja ut en valp som verkar ha bra anlag så gäller det att ha gott om tid till att få valpen rumsren.

Jag har alltid kunnat ha med hundarna på jobbet så det har inte varit något problem för mig med tid till uppfostringen. Men att ta sin semester i samband med köpet är att föredra tycker jag. Då kan du verkligen få tid till att lära känna din hund och valpen blir trygg och lär sig snabbt vad som gäller.

Sen gäller det att ha koll på valpen och gå ut med den innan den kissar inne. Så många korta promenader är bra. Tänk på att en valp växer fort och kan få problem om man går för långa promenader de första månaderna.

Mvh,
Per Nyberg.
 
Ang import av gatuhundar

öringen; sa:
gundj; sa:
Vi vet inte heller alltid vilka övriga sjukdomar o parasiter dessa för med sig in.
Du tror inte det kontrolleras??

Från SOS animals hemsida:
"Även andra sjukdomar och parasiter än ovan angivna förekommer i länderna runt medelhavet varför vi vill göra alla uppmärksamma på att man inte kan lämna fullständiga garantier för att hundarna som kommer till Sverige är 100% friska.
Vi adopterar inga hundar hit till Sverige förrän vi har fått testresultaten godkända, men vi kan tyvärr ändå inte lämna några fullständiga garantier då vissa arter av parasiter kan ta flera månader på sig att bilda antikroppar."

Så det kanske finns risker ändå?
 
Sarvi; sa:
orkesterchefen; sa:
Detta inlägg var bland det mest rasistiska och diskriminerande jag läst på länge.

Klas
Jaså? Vad var det som var felaktigt?

Trots dina beskyllningar är det inte bara vi enkla lekmän som har reservationer mot den nuvarande utformningen av konceptet att föra in gatuhundar i Sverige. SVA har ett och annat att invända, t.ex. http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=331 , där man skriver bland annat:

"Många tror att de svenska införselreglerna är anpassade så att hundarna är garanterat friska när de kommer hit. Så är det inte. Regelverket syftar enbart till att förhindra att rabies och rävens dvärgbandmask förs in till Sverige."

"Det är därför fullt möjligt att de redan är smittade när de vaccineras i samband med omhändertagandet. Det är ofta mycket svårt att bota en hund som burit på smitta en längre tid, så det är inte självklart att hittehundarna kan bli friska ens om de kommer under veterinärvård i samband med omhändertagandet."

"Flera av de omplacerade spanska hundarna har blivit sjuka och fått uppsöka djursjukhus sedan de anlänt till Sverige. Exempelvis insjuknade en hund efter några månader med tecken på blodbrist, trötthet och avmagring. Vid undersökning på djursjukhus visade det sig att hunden var smittad med hjärtmask, leishmania och Ehrlichia canis. Det var de tre smittämnen man tog prov för, så det är okänt om hunden hade ännu fler infektioner. "

Allt är inte peachy i nuläget, även om ändamålet är nog så behjärtansvärt.

Jag reagerade inte i första hand så mycket på felaktigheter som på själva undertonen av att enbart renrasiga hundar som kan platsa på SBKs grenar är värda att satsa på.
Jag tror dom flesta blivande och nuvarande hundägare i Sverige fullständigt struntar i detta och lägger helt andra aspekter och värdering vid anskaffning av hund.

Men OK då

Det påstås i inlägget att
"vi inte vet med säkerhet att vi kan stoppa rävens dvärgbandmask att komma med till Sverige."
Vilka är vi i detta fallet?
Som du själv refererar så skriver SVA att
"Regelverket syftar enbart till att förhindra att rabies och rävens dvärgbandmask förs in till Sverige."
Jag tolkar det som att risken för att rabies och dvärgbandmask, med existerande regelverk, skulle kunna föras in är tillräckligt låg.
Och uttalande som
"Och jag vet att det inte alltid kontrolleras och jag vet att det fuskas med veterinärintygen för det "är sâ dyrt".
är inte att "påtala fakta"

Sen står det ju var och en fritt att tycka mer synd om svenska herrelösa hundar än utländska. Men att en statlig institution som SVA i sin rekommendation
"Glöm heller inte bort att det redan finns många hundar i Sverige som också skulle behöva ett nytt hem!"
uttrycker samma diskriminering tycker jag är anmärkningsvärt.
 
Klas, du verkar läsa som det passar dig.
Jag har en lång aktiv tid inom SBK och har sett så många besvikna blandrashund-ägare som upptäcker att dom inte får tävla enl bruksprovsreglerna.
Som jag påtalade så finns det andra aktiviteter att göra med sin hund om man blir tävlingssugen och dessa är lika kul.

Värdet är för mig lika oavsett hund, men det är tråkigt om inte en intresserad och informationssökande person får veta alla sidor av hundvalet innan han bestämmer sig.

Beträffande hurvida det fuskas med veterinärintyg och importpapper så står det var o en fritt att tro vad man vill. Jag vet att det fuskas och jag vet hur det fuskas. Om du vill blunda för det så är det OK för min del.
Ett annat exempel, har du sett alla bilder på ihoptejpade vavvor i kartonger bak i bilar från forna öststaterna, tror du dessa är veterinärbesiktigade och avmaskade etc? Dom och deras ödeskamrater dyker upp på Blocket som "omplaceringar" med tårdrypande ursäkter om skilsmässor och allergier.
Tror du att dessa säljs registrerade o klara med papper från SKK?
 
gundj; sa:
Klas, du verkar läsa som det passar dig.
Jag har en lång aktiv tid inom SBK och har sett så många besvikna blandrashund-ägare som upptäcker att dom inte får tävla enl bruksprovsreglerna.
Som jag påtalade så finns det andra aktiviteter att göra med sin hund om man blir tävlingssugen och dessa är lika kul.

Värdet är för mig lika oavsett hund, men det är tråkigt om inte en intresserad och informationssökande person får veta alla sidor av hundvalet innan han bestämmer sig.

Beträffande hurvida det fuskas med veterinärintyg och importpapper så står det var o en fritt att tro vad man vill. Jag vet att det fuskas och jag vet hur det fuskas. Om du vill blunda för det så är det OK för min del.
Ett annat exempel, har du sett alla bilder på ihoptejpade vavvor i kartonger bak i bilar från forna öststaterna, tror du dessa är veterinärbesiktigade och avmaskade etc? Dom och deras ödeskamrater dyker upp på Blocket som "omplaceringar" med tårdrypande ursäkter om skilsmässor och allergier.
Tror du att dessa säljs registrerade o klara med papper från SKK?

Jag tolkar och läser ditt första inlägg som ett ställningstagande för rasrena hundar och emot import av herrelösa hundar från andra länder.

Det glädjer mig att du tycker värdet av hund är lika oavsett ras och ursprung, där är vi överens, och att en som står i valet inför att skaffa hund bör få all tänkbar info håller jag också med om.

Men du svarar fortfarande inte på frågan om hur du vet att man inte med säkerhet kan stoppa dvärgbandmasken. Där har då SVA regelverket en annan uppfattning? Och att om masken kom in i Sverige skulle det därmed vara slut på svamp och bärplockningen tycker jag låter väldigt överdrivet. Menar du att man inte kan plocka bär och svamp utan risk för smitta utanför Sverige?

Det är klart att smuggling av djur existerar och det är självklart olyckligt. Men det jag talar för är den rätt och möjlighet man har att lagligt, och idag utan långa karantäner, införa hundar från EU.

Vår familj har själv genom en organisation importerat en liten helt fysisk frisk gatuhund från Grekland och vi betraktar det som långt ifrån idiotiskt att ha givit en herrelös hund en nytt rimligt liv.

Klas
 
Först och främst så är det inte likhetstecken mellan herrelös och lycklig hund.
En människa är inte en förutsättning för hundens välmående. Ofta tvärt om, tyvärr.

Beträffande rävens dvärgbandmask så förutsätter SVA och SJV att reglerna följs för att man ska kunna hindra spridnigen av parasiter och sjukdomar. Tyvärr så följs inte dessa regler alltid, inte heller är all preventiv behandling verkansfull.
Som du säkert sett i tidigare citat så är det dessutom fler sjukdomar än dessa som ger problem här, jag tog några exempel.

Och det är faktiskt så att i stora delar av europa så plockar man inte bär och svamp av just den anlednigen att dvärgbandmasken finns och orsakar ett antal dödsfall i varje land årligen.
 
gundj; sa:
Först och främst så är det inte likhetstecken mellan herrelös och lycklig hund.

Nej, men något säger mig att en herrelös gatuhund från ett medelhavsland får ett rätt så mycket bättre liv hos en adoptivfamilj i Sverige.

En människa är inte en förutsättning för hundens välmående.

Konstigt påstående som jag inte alls förstår. Släpp hundarna fria menar du då?

Och det är faktiskt så att i stora delar av europa så plockar man inte bär och svamp av just den anlednigen att dvärgbandmasken finns och orsakar ett antal dödsfall i varje land årligen.

Ett påstående utan referens. Får i alla fall inte mig att generellt sluta plocka bär och svamp i Europa.
 
Från http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=1072

"Hantering av smuggelhundar
Den debatt om hanteringen av smuggelhundar som pågått i Veterinärtidningen visar att veterinärkåren är engagerad i ansträngningarna att behålla Sverige fritt från både rabies och rävens dvärgbandmask. Redan idag görs skillnad i hantering av smuggelhundar beroende på om de kommer från länder som finns listade i sällskapsdjurförordningen eller inte, där hundar från ej listade länder sätts i karantän eller avlivas. Efter att SVA överlämnat första delen av den riskvärdering Jordbruksverket beställt i frågan har hanteringen förändrats så att den anpassas till mer individuella bedömningar av enskilda fall, eftersom det framkommit att risken varierar stort beroende på ursprungsland. SVA har i ett yttrande framfört att man anser att länder med inhemska fall av rabies på tamdjur bör betraktas som högriskländer, oavsett hur de listas i sällskapsdjursförordningen. Dessutom menar SVA att korrekt rabiesvaccinering och avmaskning är de absolut viktigaste införselkraven som måste vara uppfyllda. I vissa fall kan hemisolering av sociala eller medicinska skäl vara olämplig varvid andra åtgärder vidtas. Trots att risken för att en genomsnittlig smuggelhund är rabiessmittad får betraktas som mycket låg, är det viktigt att landets veterinärer fortsätter att uppmärksamma fall av misstänkt smuggling och anmäler dessa till Jordbruksverket, så att åtgärder för att begränsa smittrisken kan vidtas. Praktiserande veterinärer är den främsta källan till information om hundsmugglingens förekomst och mönster, vilket är ovärderligt för bedömningen av risker och lämplig hantering av dessa. Veterinärkåren har också en viktig uppgift att informera djurägare om smittrisker vid
införsel, särskilt i de fall då inte införselreglerna uppfylls."



Det handlar alltså om insmugglade hundar
 
hundar finns i alla sorter som sagt...

Vilken som passar bäst till just Dig kan du bara själv känna. Men se till individen, inte bara rasen. Föräldrarna är också viktiga. trots allt så är generna å uppväxten rätt så styrande i hundens hela liv...

Du skrev att du gillade rottis. Men jag tror inte att den passar till löpning etc... Finns för stora hälsoproblem med HD/AD... Men friska linjer finns nog.?

om du funderar på vallras. Så välj inte BC eller WK. (border collie resp. working kelpie) Dessa skall bara säljas till aktiva vallnings-hem...

Andra vallraser är belgarna. -kan ej stava till rasnamnen dock.. lakenois ? å så den poliserna har heter malonois... ngn ting. (svårstavet) Dessa är aktiva och ganska friska fortfarande.
Finns även australiensare: som aussie, kelpi & cattledog. Den sistnämnda är ganska grov ifall du gillade den typen?

http://www.brukshundklubben.se/templates/Dog____1404.aspx
http://www.skk.se/o1dSKK/lankar/rasspecklubb.htm


Men mitt hjärta ligger ju i polarhundarna... Dem är friska och hänger definitivt med på träningen!

http://www.sphk.se
eller min hemsida http://www.ylajarvis.se

& är det så att du vill ha massor med svar både bra & dåliga så finns vovve.net Men räkna med att få det klassiska svaret. "aussien" är bäst...-till allt... men där finns massor med brukshundsfolk & en del andra...


Jag har en 9v finsk-spetsvalp hemma nu. Hon är med på jobbet och sover/gnager ben i bilen när jag jobbar. Hon är "ensam" max 3h. Men jag har 30m till bilen & så har min arbgivare barn som är där och hälsar.... Jag jobbar delat skift & min sambo "normalt". Så vi har helt olika tider & det passar hundarna perfekt! Hon är burtränad från första dagen. Så det rekomenderas. alltid bra att ha det gjort asap. man behöver det i framtiden... (hotell, hemma, bil etc)

lycka till i valet iaf!

och det är inte många som planerar i så god tid... Så det är ett gott tecken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.