Skaffa vovve - tid och pengar

Har funderat länge på att skaffa vovve nu, och framåt nästa sommar kanske det börjar vara dags. Har hunderfarenhet som medelsvenson men utan att ha haft valp i familjen förut. Vill inte fatta några förhastade beslut och framför allt vill jag vara säker att jag har tid och råd att ta hand om min valp.

Hade tänkt mig en hund i medelstorlek, som i första hand ska vara en kompis och sällskap både i stan och skogen och får varken vara känslig för snö eller rädd för lite vatten. Det ska varken vara en prydnadshund eller jakthund, utan någonstans mittemellan. Har funderat på Labrador, Golden, Röd Irländsk Setter, Gordonsetter och några olika vallhundar utan att egentligen komma fram till något. Är helt kär i en bekants Rottweiler, men det känns som en lite för kraftig hund (både kroppsligt och mentalt). Hittade tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23953&pagenumber=1 och det var åtminstone bitvis vettig läsning.

Hursomhelst, vad jag egentligen ville fråga om var:

Hur får man tid att uppfostra en hund? Jag har ett relativt flexibelt jobb, och jobbar bara fyra dagar/vecka, mestadels kvällstid. Jag kan inte ha valpen med mig på jobbet, men kan titta till den hemma två-tre gånger per dag. Ändå känns det inte som att jag har tillräckligt mycket fritid att uppfostra en valp. Dessutom kan ju jobbsituationen ändras.

Behöver en valp dygnet runt-övervakning? Hur länge då i så fall? Självklart skulle jag kombinera ett valpköp med min semester, men räcker det verkligen? Vad är viktigt att tänka på i början, och hur tränar man en hund på att vara själv (och när börjar man med det)?

Jag inser att det antagligen finns bättre forum för vovvefrågor, men det känns som att det finns tillräckligt duktigt hundfolk här. :) Och jag behöver väl inga spaltmeterssvar heller..

Men huvudproblemet är alltså hur man ska ha tid att uppfostra sin hund när man måste jobba för att ha råd att skaffa den?


(och om det skulle råka finnas nån med rastips så tar jag gärna emot dem också..)
 
Kanske ska förtydliga min motions/friluftsnivå för de som tänkte ge sig på att ge rasrekommendationer:
Jag är före detta orienterare. Promenerar ofta, joggar då och då och har börjat cykla MTB igen efter ett flerårigt uppehåll. Bor mitt i Norrköping men drömmer om (och planerar för) att flytta till ett ställe som fortfarande får snö på vintern så man kan börja åka skidor igen.

Det händer att det blir tremilaturer i skogen med cykeln om söndagsvädret är fint, men till vardags rör det sig om 30-60 minuter motion i taget.
 
Det är klassiska och viktiga frågor som du har och jag gissar
att det finns många olika svar. Ger min erfarenhet av det hela.
Vi har själva en valp, en borderterrier på snart 5 månader, vi
jobbar båda heltid men sambon börjar ibland sent, jag jobbar
ibland hemifrån och för det mesta så kör jag hem på långlunch.
Brukar sikta på att han inte skall vara hemma mer än 4 timmar
själv, började succesivt lämna honom själv när vi körde handlade
etc för att så småningom lämna h en honom hemma med katterna under
tiden vi är på jobbet. I början märktes tydligt att han var påverkad av att vara själv när jag kom hem, men det har
blivit mycket bättre. Visst, har man lagt en tidning olämpligt
så får man naturligtvis räkna med att ta fram dammsugaren.

Hur får du tid? Du får ta dig tid, är du friluftsintresserad så
bär det ju inte emot att gå ut längre promenader. Om du på den
lediga tid du har inte känner du har tid, skaffa ingen hund, du skaffar ett nytt intresse, det som var 100% MTB innan är nu bara 40% MTB. Använd
ditt sunda förnuft. Många hund-förstå-sig påare och kennlar
tycker man skall tillbringa 150% av sin tid med hunden, dvs vara
arbetslös, pratar ivrigt om hur viktigt det är med aktivering,
jakt etc och sen är deras egna huvudsakliga verksamhet att ställa ut
hundarna på utställning...

Dygnet runt bevakning behövs inte för valpen sover en hel del,
var hemma i 4 veckor och sen jobbade jag hemifrån ca 2 veckor
till varpå vi började lämna honom hemma när vi var på jobb. Du
tränar hunden i att vara själv successivt i längre perioder.

Sen underlättar det om man är två i familjen som tar hand om hunden.
Vad gäller ras, du skriver du inte vill ha någon jakthund, Labrador,
Golden är detta, men givetvis beroende på föräldrarna och hur du
väljer fostra din hund. Vi valde en borderterrier för jag ville ha
en hund med fart, temperament, en frisk ras, lagom format att ta med
sig och vara användbar för olika sorters jakt. Vad jag tycker du
absolut skall titta på är mamman och pappan, välj kennel med
omsorg och ta reda på vad mamman och pappan har för meriter och
vad de använts till.
 
Tack för ett bra svar!

Om du på den lediga tid du har inte känner du har tid, skaffa ingen hund, du skaffar ett nytt intresse, det som var 100% MTB innan är nu bara 40% MTB. Använd ditt sunda förnuft. Många hund-förstå-sig påare och kennlar
tycker man skall tillbringa 150% av sin tid med hunden, dvs vara arbetslös, pratar ivrigt om hur viktigt det är med aktivering, jakt etc och sen är deras egna huvudsakliga verksamhet att ställa ut hundarna på utställning...

Ja precis. Jag är inne på att hunden ska kunna vara med på de flesta fritidsaktiviteter jag sysslar med, och är såklart inte ute efter att varken skaffa ett utställningsexemplar eller att träna den som sådant.

Vad gäller ras, du skriver du inte vill ha någon jakthund, Labrador, Golden är detta, men givetvis beroende på föräldrarna och hur du väljer fostra din hund. Vi valde en borderterrier för jag ville ha
en hund med fart, temperament, en frisk ras, lagom format att ta med sig och vara användbar för olika sorters jakt.

Jo, jag kanske var lite otydlig. Jag menade att den i första hand ska fungera som "socialt sällskap" eller hur man ska säga, inte jaktkompis. Även om det i grunden är en jaktras vill jag att det ska vara en hund som går att ha utan att använda till jakt, om man säger så. Att jaktbeteendet till stor del går att träna bort.
 
Om du är osäker på hur mycket tid du har för en valp, och kanske framförallt; det som senare blir en unghund, överväg alternativet att köpa en vuxen hund. Annonsmarknaden är (tyvärr) full av hundar som behöver nytt hem. Du kan också kolla den lokala djurskyddsföreningen eller hundstallet http://www.hundstallet.se/ de tar hand om hundar som av olika anledningar behöver omplaceras.
/Tord
 
Hej,

Innan min fru och jag bestämde oss för att skaffa hund hade vi många intensiva disskusioner om vilken ras vi skulle välja. Hon hade goda erfarenheter av Boxer från sin uppväxt och jag ville absolut ha en Husky. Det slutade med att vi fick en underbar blandras (pappan är schäfer/samojed och mamman en blandning av lab/golden/hoffe och berner sennen!)som uppfyller alla våra önskemål och förväntningar.
Vi fick henne som valp i slutet av sommaren vilket vi upplevde som en fördel under arbetet med att göra henne rumsren.
Hon är nu 2 år och jag har henne med på alla mina aktiviteter såsom löpning, längdåkning (hon älskar att dra mig runt i skidspåren)skidbestigningar i fjällen och, tro det eller ej, vid klätterklippan! Jag har en speciell sele som gör att jag kan både fira upp och ned henne vid behov!
Jag upplever inte att en hund är behöver vara speciellt dyr i drift. Det dyraste vi har kostat på henne är ett hundpass som gör det möjligt att resa runt i Europa.
Vi började med ensamträningen nästan på direkten. Det är så klart viktigt att man i början inte är borta långa stunder (kanske bara 5 min åt gången i början), men dygnet runt övervakning behövs bara dom första par veckorna (vi fick Nikita när hon var 6 veckor). Det vi upplevde som viktigaste var inte hur länge vi var borta men att vi inte lämnade henne många gånger under samma dag.
Det borde räcka med en normal semester för att vänja hunden till en normal vardag.

En annan mycket viktig sak att tänka på om du siktar på att ha med hunden på fysiska aktiviteter är att låta valpen eller unghunden utveckla muskulatur och leder i ett lungt tempo. Alltså inga långa löppass eller drag det första året. Ju lugnare du tar det i början ju bättre för hunden på sikt.

Hoppas att du hittar en livskamrat. Livet är bättre med hund!

Klas
 
Tid och val av hund

Vi skaffade en labrador valp strax innan semestern, och hade liknande krav som du på en hund. Tjejen kunde ha valpen på jobbet de två första veckorna, sen kom 3 v semester. Efter det lämnade vi vovven ensam ca 4 tim som längst. Nu är han halvåret och är själv upp till 5-6 timmar per gång.
Detta upplägg har funkat kanonbra, men hunden kräver engagemang när man väl är hemma.
Som någon annan skrev, så får övriga fritidssysslor ge vika. Hunden tar mycket tid i anspråk. Vi har dock filisofin att hunden ska vara med på de flesta aktiviteter vi gör. I sommras paddlade vi både kanot, och kajak med jycken, och det funkade kanonbra. Nu när han är lite äldre så ska vi börja vandra med honom.

Valet av labrador ångrar vi inte. De är mycket arbetsvilliga, lättlärda och har bra kynne.

Lycka till med hundköpet
 
osse; sa:
Om du är osäker på hur mycket tid du har för en valp, och kanske framförallt; det som senare blir en unghund, överväg alternativet att köpa en vuxen hund. Annonsmarknaden är (tyvärr) full av hundar som behöver nytt hem. Du kan också kolla den lokala djurskyddsföreningen eller hundstallet http://www.hundstallet.se/ de tar hand om hundar som av olika anledningar behöver omplaceras.
/Tord
Håller med. Titta gärna efter seconhand hundar. Vi har tre och är mycket nöjda. Nödfallskenneln som vi hade kontakt med hade en mycket bra rådgivare som hjälpte oss med en hund vilkens karaktär passade oss utmärkt. Den andra hunden var ett sorgebarn, vilket vi också visste. Det har gjort det hela mer spännade då hon utveklat sig fantastiskt i positiv riktning. Den tredje blev vi erbjuden av samma kennel och den passade också bra. Andra hade visat intresse men han hade då hammnat som ensam hund vilket inte hade varit bra.

Det som var viktigt var att kenneln inte försökte bli av med hundarna utan verkligen försökte förmedla rätt hund till rätt familj. De avrådde oss också starkt i ett fall vilket vi följde.
 
En liten fråga som jag bara måste passa på att ställa!
En del säger att man inte ska skaffa sig en omhändertagen hund om man mindre barn hemma. Stämmer detta eller får man så pass bra hjälp att det funkar ändå?
Självklart klart vet jag att det också beror på hur barnen är.
 
Om du bor i Norrköpingstrakten nu sâ skulle jag föreslâ att du âker ut till Brukshundsklubben i Norrköping och pratar med folk.
Kolla när det är tävlingar t ex (lydnad eller agility är mest besökta) titta pâ olika raser och prata med ägarna, alla vill prata om sin hund :)
Tyvärr sâ är ju säsongen pâ väg att ta slut men lite aktiviteter brukar ju hâlla pâ.
I Gistad mellen Nrkpg o Lkpg har SKK länsfilial, kolla efter deras hemsida, dom kör en del aktiviteter som du kan ha nöje av.

Lycka till i letandet efter en bra kompis.
 
BillyLindqvist; sa:
En liten fråga som jag bara måste passa på att ställa!
En del säger att man inte ska skaffa sig en omhändertagen hund om man mindre barn hemma. Stämmer detta eller får man så pass bra hjälp att det funkar ändå?
Självklart klart vet jag att det också beror på hur barnen är.
Hundar tas omhand, eller säljs, av så många olika orsaker och alla har naturligtvis inte farit illa i sitt tidigare liv. Att hitta en "begagnad" hund som är trygg med barn är inte svårt om man ger det lite tid. En valp som köps på kennel efter konstens alla regler kommer också att bli ett problem om den inte får regler att leva efter, eller respekteras som individ. Hunden speglar alltid sitt ledarskap, eller frånvaron av ett.
/Tord
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snuttanli Kan en fästing sitta kvar på katt i flera veckors tid Hundsport 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.