Aga

Det var en gång en vän till mig som sa att det första man ska fråga en eventuell hundkurshållare är "är det någon gång är rätt att slå en hund?". Svarade han/hon "nej" så skulle man gå någon annanstans.

Vart går gränsen för att "aga" en hund? Är det mer rätt att nypa den i örat så att den skriker till än att ge den en smäll på sidan när den gör fel?

/Johan Sangby
 
Man kan få en hund att göra som du vill genom att få den att vara rädd för ett obehag. Sen kan man få den att göra som du vill för att den tycker det är kul att göra som du vill. Så det är bara att välja om man vill ha en familjemedlem som är rädd för obehag eller en som går runt och har kul. Inte så svårt val för mig!
 
Gör som vargarna

När det gäller hundfostran tror jag att man har mycket att lära av hur vargar fostrar och behandlar varandra - med respekt, tydliga markeringar och fysisk tillsägelse om det inte räcker med ex. en morrning eller blick.

Därför tycker jag inte det är helt fel att i vissa fall, i rätt läge bita hunden på hundars vis eller brotta ner den på rygg.

Det förutsätter naturligtvis att man känner hunden och vet i vilken grad man kan ta i.

Fel gör ont..


/Per
 
trolling?

Jag tror detta är ett troll!

Djurplågeri är förbjudet i Sverige. Den enda gången man får misshandla djuret enligt min mening är om den är på väg att skada något annat djur eller människa.

Observera att jag inte tycker att man ska låta hunden göra som den vill i alla situationer, men jag tycker många tar till våld omotiverat.

Om jag någon mer gång ser en hundägare som slår sin hund för att den vägrar att sitta (jag har upplevt detta), kommer jag att agera kraftigt.
 

avslutad210712

Gäst
Svårt att skriva ett inlägg utan att det misstolkas.

Tror inte på att spöa lydnad i hundar. Finns inget hemskare än att se en strykrädd hund. Däremot tror jag att man ibland är tvungen att tillrättavisa hundar mera handfast. Vad som dock är mycket viktigt är att kunna "läsa" en hund psyke. En del hundar är så veka att bara en tillrättavisning med alltför hård röst gör att de kryper ihop utan att för den skull ha fått stryk i uppfostran.

Försöker alltid rasta mina hundar så att de får vara lösa och rasa av sig i naturen. Skulle aldrig falla mig in att rasta en hund på det sättet att den alltid skall gå fot på promenaderna. Hundarna måste ha möjlighet att nosa under rastningen.
[Ändrat av avslutad210712 2004-04-20 kl 07:39]
 
avslutad210712; sa:
Svårt att skriva ett inlägg utan att det misstolkas.

Tror inte på att spöa lydnad i hundar. Finns inget hemskare än att se en strykrädd hund. Däremot tror jag att man ibland är tvungen att tillrättavisa hundar mera handfast. Vad som dock är mycket viktigt är att kunna "läsa" en hund psyke. En del hundar är så veka att bara en tillrättavisning med alltför hård röst gör att de kryper ihop utan att för den skull ha fått stryk i uppfostran.

Jag håller fullständigt med Björn, det finns olika nivåer av tillrättavisning även fysisk, men man skall aldrig någonsin misshandla sina djur.. Etabliserar man sig som otvetydig chef när hunden är valp så behöver man i princip aldrig hamna i konflikt med sin hund. Jag har en rottis hemma som aldrig skulle utmana min auktoritet eftersom den blev etabliserad väldigt tidigt i livet(utan våld)..

Titta på Sven Järverud, han får 65kg Rottis-hanar att gå som en Border Collie på lydnadstävlingarna.. Det e ett väl etabliserat ledarskap!!
 
Re: trolling?

barre; sa:
Jag tror detta är ett troll!

Djurplågeri är förbjudet i Sverige. Den enda gången man får misshandla djuret enligt min mening är om den är på väg att skada något annat djur eller människa.

Observera att jag inte tycker att man ska låta hunden göra som den vill i alla situationer, men jag tycker många tar till våld omotiverat.

Vem har sagt något om att man ska misshandla en hund?
Inte är det väl att klassa som misshandel när hundmamman bannar valpen som gått för långt - Lika lite som att det är misshandel när man som människa säger till hunden på hundars vis.

En vanligt fel är ju att människor behandlar hundar som människor och det kan ju bli knepigt.

Det är dock något helt annat än att behandla djur rättvist och "humant".

Jag håller helt med dig om att man ska vara väldigt restriktiv med fysisk bestraffning och själv använder jag det bara när min trofaste vän vill ge sig på renar, älgar, katter, får osv... eftersom han har väldigt stark jaktinstinkt och då funkar inga ord.

Men ren och skär misshandel tror jag är extremt ovanligt... har jag bara hört talas om inom militärens utbildning av hundförare.

/Per
 
Innom bukshundsklubben utbildar man idag inte med fysisk tillrättavisning utan med "avledning" vilket inte fungerar på alla hundar, tyvärr.. Det går ut på att om du har till exempel en Malle som illmorrar åt dig så ska du inte klappa till den utan kasta en boll eller nått sånt... höhöhö, funkar så där bra..
 

avslutad210712

Gäst
-Patric-; sa:
Innom bukshundsklubben utbildar man idag inte med fysisk tillrättavisning utan med "avledning" vilket inte fungerar på alla hundar, tyvärr.. Det går ut på att om du har till exempel en Malle som illmorrar åt dig så ska du inte klappa till den utan kasta en boll eller nått sånt... höhöhö, funkar så där bra..

Hade en hyfsat stor och kraftig vorstehanne förut som kunde vara lite vaksam ibland och jag tror inte att det knepet hade fungerat om han skulle ha morrat åt någon :)

Och vem tusan går omkring med en boll i fickan....
 
avslutad210712; sa:
tror inte att det knepet hade fungerat om han skulle ha morrat åt någon :)

Och vem tusan går omkring med en boll i fickan....

haha.. nu var det ett e x e m p e l för att visualisera avledning.. Jag må ha fel men skulle någon av mina hundar morra åt mig av fel anledning så hade jag direkt gjort klart för hunden vad priset för det beteendet är, vill hunden sedan öka insatsen så är det något fel på hunden.. Jag tror iofs att avledning kan fungera ypperligt i många situationer, har själv många gånger användt den tekniken med valpar och unghundar o.s.v. men inte alltid i alla situationer..
 
-Patric-; sa:
Innom bukshundsklubben utbildar man idag inte med fysisk tillrättavisning utan med "avledning" vilket inte fungerar på alla hundar, tyvärr.. Det går ut på att om du har till exempel en Malle som illmorrar åt dig så ska du inte klappa till den utan kasta en boll eller nått sånt... höhöhö, funkar så där bra..
Avledning är en metod som funkar bra på vissa hundar men i ditt exempel så är det kanske inte så lyckat alltid. Här är det lite mer hundpsykologi. Man får göra en liten utredning på vad morrningen handlar om. Hur morrar hunden? Hur visar det mungipor? Huvudhållning? öron mm? Man får ta några steg tillbaks som man gör som hundpsykolog. Man jobbar inte direkt med morrningen för det är vad som händer. Man jobbar istället med orsaken till det. Tex om hunden morrar av rädsla och ,som jag gissar att du menar att man skulle göra, slår till hunden så var det som hunden trodde något farligt och då blir det morrning nästa gång också. Kunskap ger resultat.
 
Nypa i örat låter som djurplågeri. En smäll är ok i extrema fall som om hunden skäller på främmande folk eller dylikt. Det kan väl knappast vara värre än ett ryck i kopplet. Det viktiga är att verbalisera missnöjet samtidigt. Då räcker det i framtiden med endast verbalisering. Men det där vet ni hundägare.

En som aldrig ägt hund.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.