Danler Hornet

Köpte en begagnad european open förra vintern. Upptäckte lite senare att ena staget var böjt efter en vurpa :(. Beställde nytt plus transportsäck från Dannler. Fick två stag gratis !!! :):):).

Jag har en Hornet ett par gånger men har inte kört så fruktansvärt mycket att jag kan känna skillnaden. Det är 2.5 kilo skillnad och European Open är 2 cm högre.

Många av de som kör tävlingar och har lite fler hundar vill nog ha den lite större och stabilare. Med två hundar och för normalbruk är säkert Hornet ok. För oss var det inte modellen utan priset. Hade vi köpt en ny hade det nog blivit Hornet till våra 4 SH.
 
vad finns egentligen på marknaden när det gäller små , lätta och ihopvikbara hundslädar...
har inte hittat så många , danler hornet 9900:- , bewe alpi 17000:- ...
björkis, oinakka m.fl ?
 
Hej

Danler
Bewe (D)
Rotter (A)(danskt par i sevrige som importerar. kan inte stava till hemside-namnet dock.. petrucha typ.. länkas från sphk.se kanske? kan återkomma om det)

är de som har ihopfällbara

Har haft Bewe Alpi & den var helt ok som tävlingssläde, men de är ju så "klena" så det duger inte till annat.. (gäller alla ihopfällbara)

Har precis köpt en Rotter skall premiärköra imogon, får se hur det går!
 
Utmana dig själv!

bygg en egen släde!. Marknaden är begränsad för att slädhundskörning bedrivs med 4 hundar och uppåt. detta innebär att konstruktionens uppbyggnad är viktigare än vikten och möjligheten att fälla ihop den. Jag har skisssat på en ide själv som jag ska sätta i verket så småningom. Det är ofta roligt att bygga och trixa om man har tiden. Min släde kommer att bestå av två gamla slalom lagg och lite bockade alu eller stålrör. Måste räkna på hållfastheten först... Jag kommer att utgå från en traditionell släde och prova mig fram. Min förhoppning är att den ska gå att ta isär hyfsat lätt. vi får se vad det blir. kanske lägger upp den här när jag är klar. dvs till nästa vinter.
 
Från Österrike

Jag beställde till slut en släde av Markus Rotter .
En Rotter Sport , 636 euro inkl. frakt.
Lätt och smidig , men har inte kunnat köra pga. snöbrist
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.