Använda stavar?

Tjena!
Har ej provat inlines, men det verkar kul. Jag skulle vilja använda det som ett träningsredskap, men det vore ju trevligt om man kunde få med lite armträning samtidigt. Därför undrar jag om det går att använda längdstavar tillsammans med inlines, eller är det rullskidor jag ska satsa på då? Jag har provat rullskidor (klassiska), men tyckte det var svårt och lite tråkigt.

Mvh Stefan!
 
Självklart!

Inlines med stavar är kanon! Jag har kört det som träning ungefär en gång i veckan i tre års tid, och det är lika kul fortfarande. Snabbare och roligare än rullskidor. Man kommer lätt upp i 25-30 km/h.

Tänk på att ha tillräckligt långa stavar. Man kommer upp 5-10 cm högre på inlines än på skidor och rullskidor. Jag är 1,82 och kör med 165-stavar. Egentligen är de lite korta, jag skulle vilja ha 170.

Använd riktig hårdmetallspets och slipa ofta så att du håller skärpan i spetsen. Spetsarna är förbrukningsvara. Jag sliter ut flera par varje år.

Peter
 
Typ av stavar?

Jag har ny testat med ett par gamla turstavar på 150 som jag hade hemma, och det var kul! Tyvärr är spetsen inte utbytbar och dessutom i något plåtmaterial så den kommer inte hålla länge.

Nu funderar jag på att köpa ett par "inlinesstavar" som går att köpa på Intersport (typ 600kr). Dom har rejäl gummiplutt+hårdmetallspets. Är det någons som testat sådana eller är det bättre med enbart hårdmetallspets? Och finns det någon bra rekommendation på stavlängd för mina 176?


/Andreas
 
Stavar......

Jag har bytt spetsarna på mina Swix stavar till "rullskidespetsar" med hårdmetallspets. På Swix hemsida (swixsport.com) finns det ländrekomendationer. Tänk på att du kommer upp gissningsvis 5 cm extra (har ej mätt). Jag ska med mina 177 förmodligen köra med 162 stavar.
 
Kör metall. Gummipluttar är nog bara för stavgång och andra suspekta utövningar.

Kom ihåg att det inte bara handlar om stakåkning med stavar. Ren diagonalåkning funkar faktiskt riktigt bra, men ett litet motlut krävs eftersom det annars är för lättrullat. Man kommer på tekniken efter ett litet tag, ett litet knyck i slutet på skäret krävs för att sparka ifrån. Jag har blivit utskrattad en gång utanför Uppsala av en pensionär jag mötte vid praktiserande av denna teknik...

Niklas
 
HUr bär du dig åt för att diogonala med inlines? Måste vara väldigt tungt för armarna ifall du inte har någon bakspär i dom.
 
Stavlängd

För skejtåkning på skidor brukar man räkna med 0,9 ggr kroppslängden. I och med att man kommer upp ca 5 cm högre på inlines bör man nog lägga på ca 5 cm på det. 176 x 0,9 + 5 = 163,4 cm. Själv tycker jag att den högre hastigheten på inlines jämfört med skidor ( i alla fall för mig!) motiverar aningen längre stavar än vid skidåkning. I alla fall inte kortare.

Stavlängdskalkylator finns på:
http://www.skidsport.com/utrustning/stavlangd_1020.htm

På Exels hemsida kan man läsa om "nordic blading":
http://www.nordicblading.org/english/etusivu.php
Deras stavlängdskalkylator tycker jag ger för kort längd för inlinesåkning.

Jag kör med vanliga skidstavar (Exel Centra) med hårdmetallspets. Det finns bättre och dyrare stavar, men frågan är om jag skulle våga använda dem på asfalt. Det är ganska lätt att fastna spetsen i en gatubrunn eller i järnvägsspår och då kan staven knäckas. Även en "vanlig" vurpa utsätter nog stavarna för större risk än vid snöåkning.
 
mblund; sa:
HUr bär du dig åt för att diogonala med inlines? Måste vara väldigt tungt för armarna ifall du inte har någon bakspär i dom.

Som sagt, det krävs en knyck i slutet av skäret.
Kör alltså vanliga hockeyskär, vrid till skridskon lite extra i slutet och försök få med stavarna i diagonaltakt. Det krävs lite träning innan man slutar trassla in sig...
Man får faktiskt så bra skjuts så egentligen klarar man sig utan stavarna, men teknikmässigt är det ju bra träning.

Niklas
 
Inlinesstavar

Det finns speciella inlinesstavar. Bl.a. har A.C.C. sådana stavar. De har reglerbar längd samt en inbyggd fjäder. Detta gör att det inte blir så stumt när man sätter i staven och man får helt klart lite "snökänsla". Till att börja med skall staven nå till axelhöjd (när det man har inlines på då förstås). När man sen är mer vältränad kan man öka längden något. Kan garantera att hela kroppen får sig en rejäl genomgörare dessutom är det ruskigt kul.

MVH

Mattias Olsson
 
Kindereggen!

Jag har använt ACC-staven och vill dela med mej av mina erfarenheter. Det finns för-och nackdelar nämligen.
+ Fjädringen gör att det blir en mjuk stavisättning trots det hårda underlaget.
- Fjädringen gnisslar som en gammal militärsäng (kanske snarare ett + för den nostalgiskt lagda).
+ Staven är teleskopisk med ställbar längd upp till 165 cm vilket räcker för de flesta.
- Teleskopmekanismen "fäster" inte längre på min ena stav (efter ca 40 mil), och enligt generalagenten finns inga reservdelar.
+ Staven är hållbar (aluminium förmodligen).
- Den är lite för tung för att man ska få rätt "pendel".
+ Spetsen är rund, ganska bred och formad som en liten skål, vilket gör att den sällan fastnar.
- Spetsens grepp är inte optimalt, men duger.
+ Bra som vandringsstav (om man inte föredrar 3-delad som tar mindre plats under transport, tex på flyget)
- Plastförbindelsen mellan aluminiumstaven och spetsen har långsamt böjt sej, av utmattning tror jag. Känner inte till om det finns reservdelar.

Nu har jag tagit mina kolfiberförstärkta glasfiberstavar, som är styva och lätta och som jag använder för skating på vintern, och satt en hårdmetallspets på. Hittills är jag mer nöjd med den lösningen, även om spetsens grepp på asfalten är en aning sämre än jag väntade mej. Det kan släppa om man gör en mjäkig stavisättning.
Men det kanske man kan slipa till, dock verkar inte den enkelgradiga filen vara rätt verktyg. Risken är väl att man fastnar lite i mjuk asfalt.

Staven kostar det dubbla mot ACC, men den har ju två användningsområden (jfr Kinderegg!).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ektorp stavar Inlines 3
museo12 Inlines med stavar på sämre väg Inlines 2
Burt Stavar och handledsskydd Inlines 7
Trasig strumpa Köpa stavar till inlines Inlines 7
llko Fäste för stavar Inlines 3
Lightwave Gummisko till stavar? Inlines 5
storeric Inlines, handledsskydd och stavar? Inlines 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.