Naturområden Ditt eget favoritområde?

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2007-05-11, 17:45
kristofer_wallmark kristofer_wallmark är inte uppkopplad

Alla känner vi nog igen den. En sötaktig och ljuvlig doft som luktar sommar. Den påträffas vid/på eller nära myrar.

Jag är nyfiken på vad det är som luktar så gott. Är det någon växt som finns där? Det luktar hela säsongen vår/sommar/höst.

Myrar är ju annars så oförutsägbara och leriga förutom just denna doft.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 17:58
Saltis Saltis är inte uppkopplad

En växt

Skvattram

http://linnaeus.nrm.se/flora/d ... rhodtom.html

Håller med om doften!
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 18:24

Re: En växt

Citat:
Ursprungligen postat av Saltis;

Skvattram

http://linnaeus.nrm.se/flora/d ... rhodtom.html

Håller med om doften!
Tack för svar, mysteriet är löst!

Otroligt att de där små rackarna kan lukta så mycket och så gott.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 18:55
Avslx Avslx är inte uppkopplad

Häromkring brukar det finnas pors kring mindre tjärnar och sjöar, och en och annan liten myr, och det luktar också gott.

http://linnaeus.nrm.se/flora/d ... myrigal.html
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 19:31
joru joru är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kristofer_wallmark;
Alla känner vi nog igen den. En sötaktig och ljuvlig doft som luktar sommar. Den påträffas vid/på eller nära myrar.

Jag är nyfiken på vad det är som luktar så gott. Är det någon växt som finns där? Det luktar hela säsongen vår/sommar/höst.

Myrar är ju annars så oförutsägbara och leriga förutom just denna doft.
Sötaktig och aromatisk doft, då skulle jag rösta på pors. Doftar det "kärvare", lite syrligt och jordigt, då skulle jag säga skvattram .

Doftar gott gör det i alla händelser runt myrar .

//J
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 20:00

Jag bor i Örnsköldsvik (som visserligen ligger längs kusten där pors ska finnas) och nu har ni fått mig att fundera. Det är svårt att beskriva lukten och kan därför heller inte avgöra vad det är för växt.

De enda blommor man ser runt myrar här upe hos mig är hjortronblommorna och de är inte heller fy skam.
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 20:14
joru joru är inte uppkopplad

Citat:
Jag bor i Örnsköldsvik (som visserligen ligger längs kusten där pors ska finnas) och nu har ni fått mig att fundera. Det är svårt att beskriva lukten och kan därför heller inte avgöra vad det är för växt.

De enda blommor man ser runt myrar här upe hos mig är hjortronblommorna och de är inte heller fy skam.
Just när du skriver svårt att beskriva, så gissar jag skvattram, den är mer komplex tycker jag. Pors är kryddig och söt men skvattram har flera nyanser (inte söt tycker jag).

Du får väl fota den .

//J
Svara med citat
Gammal 2007-05-11, 20:19
Saltis Saltis är inte uppkopplad

Citat:

Om du hittar knappt knähöga "stänger" med långsmala blad som luktar kraftigt när man gnuggar dem är det skvattram. Pors ger med "buskkänsla" och har blad som ligger åt lingon/blåbärhållet... Men visst ger båda en omisskännlig sommardoft!
Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 00:42
Lunar Lunar är inte uppkopplad

Doft under vinterhalvåret?

.
Kan en myr dofta
även på vintern?
T.ex. att myren även då avger en typisk myrmarksdoft
men som inte kommer från blommande växter?
Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 04:38
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lunar Visa inlägg
.
Kan en myr dofta
även på vintern?
T.ex. att myren även då avger en typisk myrmarksdoft
men som inte kommer från blommande växter?
Jag känner ingen lukt från myren vintertid, men den är fortfarande vacker att se på.
Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 09:20
Stadan Stadan är inte uppkopplad

Skvattram är vintergrön, det är bladen som doftar. Så visst kan det dofta (om än mindre starkt) även på vintern, om växterna inte är begravda under snö. Pors får blad i mitten/slutet av maj i södra och mellersta Sverige, så den doftar inte på vintern.
Svara med citat
Gammal 2015-04-04, 11:04
Sewen Sewen är inte uppkopplad

Krydda med skvattram

Har alltid svårt att gå förbi porsen utan att låna med mig några blad hem. Fantastisk ju att krydda brännvin med! Gärna tillsammans med lite kummin och honung. Men hur är det med skvattram? Har hört att det är giftigt och att man kan få huvudvärk av det, men vilken snaps ger inte huvudverk?!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.

Logga in