Erfaranheter av stadscykling

.. Det som hindrar framfarten för cyklister är många saker men inte bilister i första hand. Jag upplever det mera störande med parkerade bilar, vimsiga gångtrafikanter och stor trängsel av andra cyklister på cykelbanor som ofta är mycket dåligt planerade, trånga skymda ologiska etc.

+1

Et viktigt riktmärke när man skapar system som är starkt beroende på mänsklig interaktion för att fungera är att det ska vara lätt att göra rätt, något som trafikplanerarna ofta misslyckas med vad det gäller cykelbanor. Och tack vare cykelns stora smidighet så har ju den enskilda cyklisten väldigt lätt hitta på något kreativt (men regelvidrigt) för att ta sig dit han vill.
Det här är ett dubbelt problem, eftersom en kritisk egenskap i trafiken är förutsägbarhet. Det är inte så himla noga hur en specifik regel ser ut, så länge "alla" känner till den och agerar därefter.

Vardagen som cyklist är ungefär som situationen för en bilist en dag med översnöade filmarkeringar - fylld av improvisationer, fumliga filbyten och sena aha-upplevelser.
 
Jag tror att det Almgren kanske försöker få fram är att den där cyklisten i princip gör en omkörning till höger (d.v.s. kommer cyklande på vägrenen, inte en separat markerad cykelbana).

Ja , men de som tydligen tror att alla vägar har separata cykelbanor vill inte fatta det. Det visar tyvärr också att min ide om samspel och samarbete i trafiken kommer aldrig att fungera tyvärr.
Synd, men dock sant.
 
Ja , men de som tydligen tror att alla vägar har separata cykelbanor vill inte fatta det. Det visar tyvärr också att min ide om samspel och samarbete i trafiken kommer aldrig att fungera tyvärr.
Synd, men dock sant.

När jag tog körkort fick jag rådet att lägga mig så långt åt höger inför högersväng att cyklister inte kan smita förbi.

Annars vet jag ärligt talat inte vad som gäller. Normalt är det ju faktiskt fullt tillåtet att köra om andra fordon till höger i köer. Det gäller dock i "riktiga" filer, inte på vägrenen.
 
Normalt sett

så skall bilister hålla ut så att cyklister har vingelmån vid vägrenen. Men vid högersväng så har bilister och speciellt lastbilsförare en död vinkel på högersidan och det är en handfull cyklister som dör i olyckor där bilen/bussen svänger höger varje år.

Körskolerådet/rådet till körkortselev verkar hur som helst märkligt. Liknar mer prejning än att ta hänsyn.

Thure
 
+1

Et viktigt riktmärke när man skapar system som är starkt beroende på mänsklig interaktion för att fungera är att det ska vara lätt att göra rätt, något som trafikplanerarna ofta misslyckas med vad det gäller cykelbanor. Och tack vare cykelns stora smidighet så har ju den enskilda cyklisten väldigt lätt hitta på något kreativt (men regelvidrigt) för att ta sig dit han vill.
Det här är ett dubbelt problem, eftersom en kritisk egenskap i trafiken är förutsägbarhet. Det är inte så himla noga hur en specifik regel ser ut, så länge "alla" känner till den och agerar därefter.

Vardagen som cyklist är ungefär som situationen för en bilist en dag med översnöade filmarkeringar - fylld av improvisationer, fumliga filbyten och sena aha-upplevelser.

+1

Helt korrekt. Om det funkat smidigt att cykla hela tiden hade jag följa reglerna. Men cykelbnor som plötsligt tar slut, gångtrafikanter på cykelbana, bilar som prejas, svårt med plats och div andra grejer som tvingar än till improvisation gör att man är mindre benägen att följa regler när det faktiskt är möjligt.
 
När jag tog körkort fick jag rådet att lägga mig så långt åt höger inför högersväng att cyklister inte kan smita förbi.

Annars vet jag ärligt talat inte vad som gäller. Normalt är det ju faktiskt fullt tillåtet att köra om andra fordon till höger i köer. Det gäller dock i "riktiga" filer, inte på vägrenen.

Man kan även göra det motsatta, lägga sig så långt ut att inga bilar kan lägga sig på utsidan och göra högersväng i korsningar. Annars är det ju en stor del av bilisterna och även lastbilsförarna i vissa fall som gör just det.
 
Man kan även göra det motsatta, lägga sig så långt ut att inga bilar kan lägga sig på utsidan och göra högersväng i korsningar. Annars är det ju en stor del av bilisterna och även lastbilsförarna i vissa fall som gör just det.

Det är ju just det som är poängen med "cykelboxarna" vid en del rödljus. De gör att cyklister på väg framåt hamnar framför bilarna, i blickfånget, istället för bredvid och skymda.

...men som sagt, först ska man krångla sig fram till "boxen"
 
jag rör mig ofta både till fots, cykel och med bil i innerstan och måste säga att i den här konflikten är det knappast entydigt cyklisterna som är dom oskyldiga offren.

dom senaste åren har jag vid mängder av tillfällen bevittnat hur annars till synes väletablerade och civillicerade, vuxna människor, betett sig på ett sätt att om någon kommit till skada har dom med största sannolikhet blivit inburade något år för vållande till annans död /kroppsskada.

och då pratar jag inte om fängelse utan rättspsykiatrisk vård. beteende går enbart att förklaras med hjälp av någon form av psyksisk störning.

dagligen ser man situationer som är något mindre allvarliga men ändå i total brist på ansvarstagande och helt befriat från empati och hänsyn mot medmänniskor.

det är snudd på att jag börjar tro att cyklister ligger bakom flest incidenter i stockholmstrafiken, skulle inte förvåna mig om dom totalt sett, när det gäller antal olyckor, är ett större hot än alla rattfyllerister, taxichauförer och gamla gubbar tillsammans.

det som förvånar mig är att det oftast inte är 13åriga kids på downhill cyklar eller respektlösa cykelbud utan "väletablerade" 50 & 60 -talister på väg hem till bromma som är hänsynslösast. många har det där halvt sjuka psykopat-beteendet som man också kan se i längdspåret när samma grupp människor kan skrika i kull, alternativt köra av hälsenorna på, en 6åring som råka ha hamnat i det vänstar (snabba) spåret.

jag tycker man sett det mesta, allt ifrån kniv-rån till trafikolyckor, men dom här personerna, med deras cyklar och deras beteende har fått mig (tillsammans med andra ögonvittnen) att bli stående helt stum med öppen mun.

stockholms bilister är är ett härdat och tålmodigt släkte som i regel visar stor hänsyn och under årtionden fostrats i att "hjälpa" och underlätta för varandra. det tillämpas "blixtlås körning" och åsidosättande av förkörsrätt helt frivilligt, allt i syfte att trafiken ska flyta. motsvarigheten existerar överhuvudatget inte ens i cykelvärden.

största problemet med cyklisten är att han (och påfallande ofta hon) inte förstått att i trafiken har man alltid delat ansvar. det finns inget som heter jag hade 100% rätt, det är allas skyldighet att underlätta för medtrafikanter och se till att undvika att farliga situationer uppstår.
 
det som förvånar mig är att det oftast inte är 13åriga kids på downhill cyklar eller respektlösa cykelbud utan "väletablerade" 50 & 60 -talister på väg hem till bromma som är hänsynslösast.

Jag känner inte igen den här bilden. Där jag kör har neonpsykot blivit väldigt ovanligt, och den stora majoriteten cyklister kör med gott omdöme. Men cykelpendlarna (för det är dem det handlat om) kanske är annorlunda i Bromma, vad vet jag.

stockholms bilister är är ett härdat och tålmodigt släkte som i regel visar stor hänsyn och under årtionden fostrats i att "hjälpa" och underlätta för varandra. det tillämpas "blixtlås körning" och åsidosättande av förkörsrätt helt frivilligt, allt i syfte att trafiken ska flyta. motsvarigheten existerar överhuvudatget inte ens i cykelvärden.

Hoppsan, jag kan inte tycka att trafikkulturen i Sthlm präglas av generositet. Snarare ligger man tätt bakom för att inte släppa förbi någon snikare. Just det senare är viktigast av allt, cyklister och annat komplicerat kommer i andra hand.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.