FR Sarek Reinforced vs Vidda Pro

Jag går i funderingarna på att köpa ett par nya vandringsbyxor. Jag har ett par T&P Vildmarksbyxor från från Itab, men sömnaden var inte direkt på topp (bland annat sprucken söm redan då jag fick dem, samma sak även på nästa par jag köpte) men det jag mest vill ha nya byxor för att jag vill ha benfickor med bälgfunktion vilken inte finns på Itab-byxorna. Där är det bara ett tygstycke påsytt vilken gör att man inte får plats med något skrymmande. Själv föredrar jag att packa fullt i benfickorna (dasspapper, handsprit, kompaktkamera mm.).

Jag funderar mellan VIdda Pro och Sarek Reinforced. Jag har inte lyckats hitta någon bra jämförelse gällande deras för- och nackdelar. Jag har tänkt ha dem till vandring samt allmänt skogsliv / bushcraft lite) Jag gillar G1000 (och allt vad polycotton kallas) som materiel och vill ha de byxorna som är hållbarast / har längst livslängd. Kan någon ge mig rekommendation gällande valet mellan dessa två, alt. en recentsion om någon har ett par Sarek Reinforced. Hur står sig dessa kvalitetsmässigt jämfört med de horribelt dyra Numbers-byxorna?

Mvh Askel
 
Hej!

Går själv i exakt samma funderingar, så lånar din tråd lite..

Har inte hittat Sarek i någon butik nära mig så inte kunnat "känna" på dem, men Vidda har jag testat och de känns mycket bra. Det är ju dock svårt att göra en jämförelse utan att prova båda..

Observeringar och funderingar så långt:
Vidda har "bälgfunktion" på sina benfickor. Är dock tveksam till att Sarek har det (utifrån de bilder jag sett), vilket är synd! Däremot har Sarek fickor på baken, vilket inte Vidda har. En annan nackdel med Sarek verkar vara att de inte har något "vristlås" nere vid skorna, lösningen här förefaller vara en mindre omkrets på byxslutet. Någon kanske kan kommentera om hur det funkar, med tanke på insläpp av fukt/smuts om man rör sig i sankmark etc? Sen undrar jag om det är någon skillnad i hur kraftiga tygen är i respektive modell. Vidda känns relativt tunna, undrar om Sarek kanske är lite kraftigare? Har också läst att ventilationen i Vidda inte är den bästa när det blir varmt ute, hur fungerar Sarek här?

Vore mycket tacksam om någon som har (eller har provat) ett par Sarek kunda svara!


//A
 
Jag har inte heller kunnat prova Sarek Reinforced men jag mejlade Fjällräven om storleken på benfickorna. Fickorna i Viddan är större än de i Sarek. Jag köpte till slut ett par Vidda Pro. Tyvärr hade de bara grå/svart i butiken så jag beställde istället. Skulle inte benen varit så extremt långa på gaiterbyxan skulle jag ha köpt dem istället. Kvalitetskänslan var super. Men plånboken tackar mig att jag köpte dessa istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.