Personangrepp

Oj.. Hegel, minsann. Gillar hans tes om att tanken genom sin egen inneboende kraft kan utvecklas till verklighet. Känns hoppfullt på nåt sätt. Bäst att kamma sig lite när man är i så fint sällskap. Undrar vad han tyckte om lättpackning egentligen? ;-)

(Intressant kille att ha med i just "Utsidan -framtid" då hans kanske mest kända citat är "Historien lär oss att vi ingenting lär oss av historien.")
/RJ
 
Tumbleweed; sa:
Oj.. Hegel, minsann. Gillar hans tes om att tanken genom sin egen inneboende kraft kan utvecklas till verklighet.
Oj tusan... Hegel och jag alltså...
Jag har nämligen "alltid" hävdat att
Det blir som man säger! respektive
MAN blir som man säger!

HåkanF
 
Tumbleweed; sa:
Bäst att kamma sig lite när man är i så fint sällskap. /RJ

Tror inte det behövs... (hegel verkade inte bry sig sà mycket om just kamningens vásen..), däremot som sagt (tack, Vikipedia)

"Dialektik (grek. dialektike, av dialegein, "plocka isär", egentl. "samtalskonst", jfr retorik), filos., ett regelmässigt logiskt förfarande, varvid satser utvecklas till begrepp och dessa i tänkandet sätts i motsats mot andra. I denna betydelse övade eleaten Zenon dialektik, och den utvecklades av sofisterna till en spetsfundig bevisningskonst.

Hos Platon fick termen en ny betydelse, och användes som beteckning för det filosofiska sanningssökandet, varvid man genom begreppens inbördes motsats till varandra sökte komma till uppfattning om tingens väsen, idéerna.

Aristoteles kallade för dialektik det bevisningssätt, då man utgår från givna satser.

Kant använde termen i förklenande bemärkelse, betecknande därmed en falsk logik, en "skenets logik", enligt vilken man icke lär något över kunskapens innehåll, utan genom den tomma logiska formen av tänkandets samstämmighet inom sig skaffar sig skenet av sann kunskap.

Därför vill Kant använda termen dialektik i sitt system endast för att därmed beteckna "en kritik av det dialektiska skenet", och han kallar därför "den transcendentala dialektiken" den del av "Kritik der reinen Vernunft", vari han söker uppvisa, att förnuftet i betydelsen av en osinnlig tankeförmåga ej kan på den gamla metafysikens sätt skänka några verkliga kunskaper.

Johann Gottlieb Fichte kallar dialektisk den metod, med vilken han i motsatta begrepp uppsöker det gemensamma.

Friedrich Hegel utvecklar närmare denna metod och tillägger den därjämte en real betydelse. Det ligger enligt hans åsikt i tänkandets natur att genomlöpa de dialektiska stadierna, tes, antites och syntes, och då "varat är tänkandet", så tror han sig därmed ock ha kommit all verklighets innersta väsen på spåren. Dialektiken blir därför för honom sammanfattningen av allt verkligt vetande."


Detta har - slutligen - â andra sidan - inget med rena personangrepp att göra.

[Ändrat av Malindo 2007-06-14 kl 14:17]
 
Malindo; sa:
Detta har - slutligen - â andra sidan - inget med rena personangrepp att göra.

[Ändrat av Malindo 2007-06-14 kl 14:17]

Säg inte det.. kan du tänka dig resultatet av att släppa ovan nämnda filosofer lösa på ett modernt diskussionsforum? Tangentbord skulle reduceras till smälta pölar av plast! ;-) För övrigt håller jag med om att tråden blivit lite sladdrig.
/RJ

Ps. En diskussion är inte att betrakta såsom hetsig om inte minst en av deltagarnas mammor blivit förolämpad och ett par tre stycken blivit kallade "lutfisk"... Ds.
 
Jag kan inte annat än hålla med.

Finns en negativ och en positiv tolkning av vad någon skriver, välj den positiva. Både du, och övriga forumet, kommer att bli bra mycket gladare av det.

Sen är det så att i skrift kommer inte alla nyanser fram. Ironi är jättesvårt och kan lätt misstolkas.

Nä debattera glatt och ha kul.


Jösses vad fnaiv jag måste ha varit. Jag börjar snart ansluta mig till ideen att det förråats. Särskilt som en av de som på senare tid get utrryck för en ganska rå ton är en medlem som funnits förut men som avslutade sitt medlemsskap och sen återkom med just den råa ton han kritiserat andar för.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.