Forumet äter CPU-kraft

Har upptäckt på sistone att forumet här äter upp hela min CPU-kraft vilket gör att det blir väldigt trögsurfat. Ska man skriva ett inlägg så släpar bokstäverna efter ibland i fönstret, öppnar man flera flikar med forumtrådar så blir det till slut ohållbart. CPUn ligger och pendlar mellan ca 20-50% med minnesanvändning på ca 100MB. Dessutom verkar den bottan ur på exakt 50% CPU användning som om det låg nån spärr för det att använda mer.

Är detta något som någon anna har upplevt eller är det bara hos mig? Jag har upplevt samma sak på ett annat forum som ser ut att använda samma forummjukvara.

Är det pga att många är online samtidigt?

Jag sitter på en hyfsat snabb dator, Firefox 2.0, Windows XP.

/Kalle
 

talthoff

Forumvärd
Känt Firefox problem, den läcker minne.

Antagligen förvärras läckan av komplex/mycket HTML-kod, som bl.a forumet har.

-Thomas
 
För att inte tala om alla flash-annonser.... (Jag kör IE6 under XP och upplever också viss seghet, särskilt om jag har många fönster med forumet uppe (jag shift-klickar upp en näve trådar med nya inlägg och läser igenom)).

Men Utsidan är ju inte värst, Expressen är ljusår värre. På min sega burk hemma kan jag inte ens besöka Expressen, än mindre försöka öppna flera fönster.
 
Jag kör Firefox på XP och använder Adblock. Jag slog av Adblock och CPU-lasten svänger vilt mellan 10 och 80%

#%&* flashannonser...
 
Prövade att köra Utsidan på IExplorer istället och visst det är en viss skillnad i minnesanvändning och CPU-användningen gick ner marginellt. Men fortfarande trögt som satan.

Expressen har jag inga problem med att köra, det tuffar på utan några laggproblem med flera fönster öppna.

Än så länge är det Utsidan som är värst, följt av byggahus.se som stundtals också kör datorn i botten. T.ex. att texten laggar efter när man skriver inlägg, har aldrig varit med om det på några andra forum på nätet.

Ska väl inte behöva en monsterdator för att sitta på ett forum, det är ju absurt.
 
Här ser ni hur CPU-kurvan gick ner till nästan 0 när jag slog på Adblock!
 

Bilagor

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    62.8 KB · Visningar: 395

talthoff

Forumvärd
wow, och jag ser samma sak i Utsidan's plånbok....

Utsidan behöver reklamintätkerna för att överleva, alternativet är att fler blir betalande medlemmar (som dessutom kan stänga av dom större annonserna).

-Thomas
 
Jag är betalande medlem men loggar inte alltid in bara för att se de senaste foruminläggen.

Faktum är att just Utsidans (och Fotosidans) annonser är sånt jag egentligen gärna skulle se men jag tycker mig ändå vara "tvungen" att Adblocka. Mycket kanske åker med av bara farten på "*.doubbleclick.*" och liknande.

Jag är själv "webmaster" i mindre skala så jag förstår väl hur mycket arbete ni lägger ner.

Per

ps: Jag sk-ter väl i hur mycker CPU som går åt egentligen, när jag inte surfar mobilt på batterdrift.
 

talthoff

Forumvärd
Per, du är ju silvermedlem så det är väl bara att gå in i profilen och stänga av annonserna ?

Varenda gång jag ser ordet adblocker så kommer jag förtydliga effekten för Utsidan, jag har full förstålse för att annonser inte uppskattas i alla lägen. Fick jag välja så skulle vi köra utan annonser. Men då uppstår det ett ekonomiskt problem istället.


-Thomas
 
Gode gud va skönt!

Adblock gjorde susen!

Jag har också full förståelse för att det kostar en massa pengar och arbete att driva en sådan här sida, och jag accepterar även annonser som ett medel för att hjälpa till med detta. Men det finns någon kritisk massa för annonsernas omfattning då de börjar dra ner funktionen av resten av siten. Jag vet inte exakt var den går, jag har inte generellt sett stört mig på utsidans annonser, har till och med uppskattat en del. Men tydligen försvårade annonserna min surfning på utsidan väldigt mycket och det har gjort mig irriterad även om jag inte var medveten om orsaken innan. Så i mitt fall var den kritiska massa nådd och passerad iaf. Nu kan jag inte se några annonser på sidan men kan å andra sidan uppskatta resten betydligt mer.

Jag är mycket väl medveten om att mitt beteende genererar förluster för Utsidan, för det är jag ledsen. Kanske köper mig ett silvermedlemskap om tomten är snäll och ger mig tunna välfyllda kuvert till jul.
 
Varenda gång jag ser ordet adblocker så kommer jag förtydliga effekten för Utsidan, jag har full förstålse för att annonser inte uppskattas i alla lägen. Fick jag välja så skulle vi köra utan annonser. Men då uppstår det ett ekonomiskt problem istället.

Jag kör också Adblock men förstår att ni måste ha annonser.

Problemet är ju egentligen att annonserna är gjorda så att de drar så mycket kräm. Animerade flashgrejer osv. Det borde ligga i annonsörernas intresse att göra annonser som folk inte aktivt spärrar. Enkla bilder stör mig inte det minsta.

Om det är till nån tröst så kan jag på hedersord garantera att jag aldrig skulle lockas att köpa något av en annons på Utsidan, så ingen försäljare missar en kund.. :)
 
Känt Firefox problem, den läcker minne.

Antagligen förvärras läckan av komplex/mycket HTML-kod, som bl.a forumet har.

-Thomas
Aha, det hade jag missat, men det förklarar antagligen varför det emellanåt dyker upp ett meddelande om att systemet har för lite virtuellt minne. Då antar jag att det hjälper att starta om Firefox.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.