Vargsafari - vargspårning

Inför vinterns skidresa har vi börjat bli sugna på att komplettera med att försöka få en glimt av varg, alltså typ guidad dagstur, ev med enstaka övernattning. Företrädes vis i Dalarna - Värmland - Hälsingland. Vi har förstås kollat på olika företag på nätet och fått en del idéer, men vill också gärna höra med någon har egna konkreta erfarenheter av detta.
/Nisse/
 
Inför vinterns skidresa har vi börjat bli sugna på att komplettera med att försöka få en glimt av varg, alltså typ guidad dagstur, ev med enstaka övernattning. Företrädes vis i Dalarna - Värmland - Hälsingland. Vi har förstås kollat på olika företag på nätet och fått en del idéer, men vill också gärna höra med någon har egna konkreta erfarenheter av detta.
/Nisse/

För att få en glimt av varg bör du ha en mottagare för sändarvargar. Sändarvargar finns inte i Dalarna.
Sen bör du även komplettera med en helikopter för att få en rimlig chans att se något.
Färska spår känner vargspårare till, men dom vill inte lämna ut dessa till allmänheten.
Färsk information om detta går endast ut till berörda jägare.
Slagna älgar är även ett bra ställe, men detta hålls hemligt eftersom folk kommer att störa vargarna.
Du får nog nöja dej med ett ev. ylande eller gå på skansen.
 
varg

Herregud så avancerat, men du har förmodligen i sak rätt för dig.

Mitt inlägg är väl förstås mest en fråga om någon här har egen erfarenhet av någon av de företag som saluför upplevelser av detta slag. Brukar det bli "napp" eller mest snack och frisk luft?

Sändare och helikopter tycker jag vi ska glömma och givetvis Skansen också.

Och Skånes djurpark sköt alla sina vargar för ett tag sedan!
 
Skicka ett PM till mig där du berättar lite mer om önskad tidpunkt osv så kanske jag kan hjälpa dig. Som privatperson. Norra Värmland i så fall.
 
?

För att få en glimt av varg bör du ha en mottagare för sändarvargar. Sändarvargar finns inte i Dalarna.
Sen bör du även komplettera med en helikopter för att få en rimlig chans att se något.
Färska spår känner vargspårare till, men dom vill inte lämna ut dessa till allmänheten.
Färsk information om detta går endast ut till berörda jägare.
Slagna älgar är även ett bra ställe, men detta hålls hemligt eftersom folk kommer att störa vargarna.
Du får nog nöja dej med ett ev. ylande eller gå på skansen.

Vad har jägare att göra med färska vargspår? Berörda?
Seriösa vargspårare ägnar nog inte sin tid till att rapportera evntuella spår till jägare.
Varför skulle de?
Vilket svammel!
Vargar med sändare finns i flera län, bla Dalarnas, läs på!
Erik.

P:s I tidigare inlägg i andra trådar menar du att vargen inte går undan och inte visar någon skygghet.
 
Vad har jägare att göra med färska vargspår? Berörda?
Seriösa vargspårare ägnar nog inte sin tid till att rapportera evntuella spår till jägare.
Varför skulle de?
Vilket svammel!
Vargar med sändare finns i flera län, bla Dalarnas, läs på!
Erik.

P:s I tidigare inlägg i andra trådar menar du att vargen inte går undan och inte visar någon skygghet.

Jag och mina kollegor får färska upplysningar om observationer -någon timme gamla.
Och varför skulle vi få detta? har du inte hört talas om vargrivna hundar?
Vi rusar inte dit och snokar som allmänheten skulle göra, därför får ni inga..
Skulle vi göra detta så stryks vi från nätverket.
Berätta om sändarvargen i Dalarna..!

Vargen har vissa rovdjurs-egenskaper, spårar du efter så får du aldrig se den.
Men den är inte rädd för dig, om det finns anledning att stanna, mat t ex
 
Jag och mina kollegor får färska upplysningar om observationer -någon timme gamla.
Och varför skulle vi få detta? har du inte hört talas om vargrivna hundar?
Vi rusar inte dit och snokar som allmänheten skulle göra, därför får ni inga..
Skulle vi göra detta så stryks vi från nätverket.
Berätta om sändarvargen i Dalarna..!

Vargen har vissa rovdjurs-egenskaper, spårar du efter så får du aldrig se den.
Men den är inte rädd för dig, om det finns anledning att stanna, mat t ex

Jag har hört talas om vargrivna hundar likaså tjuvskjutna, förgiftade och avsiktligt påkörda vargar.
Sändarvargen kan du väl kontakta ditt "nätverk" för att få information om.
Av mig får du ingen info av förståeliga skäl.
Vargen har inte bara vissa rovdjursegenskaper utan alla, den är ju ett rovdjur.
Erik.
 
Jag har hört talas om vargrivna hundar likaså tjuvskjutna, förgiftade och avsiktligt påkörda vargar.
Sändarvargen kan du väl kontakta ditt "nätverk" för att få information om.
Av mig får du ingen info av förståeliga skäl.
Vargen har inte bara vissa rovdjursegenskaper utan alla, den är ju ett rovdjur.
Erik.

Du vill alltså antyda mig om att vara kriminell? Jag brukar inte göra det med folk som jag inte känner. I detta fall är vi inte lika. Men jag kan ha överseende med detta, -du kanske har sett på tv, läst tidningar och inte är så gammal?

Sändarvargar brukar offentligvisas på en ruta som är 1x1 mil. Rapporten kan vara 1 dygn gammal.
Vi får den exakta positionen- i bästa fall 10-20 min gammal.
Vi och mina kollegor går då åt andra hållet, eller kallar in och kopplar hunden och åker hem.
Skulle nån av oss ca 300 försöka skjuta den, så släcks omedelbart nätverket ner.
Ej heller kan vi ta bilen för att "titta" på den.
Och varför skulle vi göra det, det räcker väl med att den finns där?
Det skulle aldrig funka för dig, så du får nöja dig med den "hemliga" sändarvargen.

Här är en länk till dom hemliga sändarvargarna:
http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp
-Vilken visar att 2 st nyligen gått in i Idre-området, vilket ger dig rätt ang Dalarna.
Dock ca 25 mil bort från vårt revir. Alltså ointressant för mig.
 
Senast ändrad:
Grabbar, tråden började med en fråga om vargsafari. måste ni göra alla trådar till samma debatt?

Nåja, ingen ger ju garanti. och i Sverige är chansen sämre än tex i Finland där de åtlar. I Finland har du flera ställen med gömsleverksamhet som ger nästan 100% träffsäkerhet om du är där några dagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A150 Vargspårning i Värmland i mellandagarna? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.