Dokument innifrån: Vargkriget

Intressant fenomen

När jag såg detta så trodde jag knappt att det inte var sant, vem är så dum att man går till en journalist och berättar något sådant. Sen insåg jag att de ser sig själv som motståndsmän som kämpar för sin regions överlevnad, på flera ställen i filmen hävdar de i princip att om vargen finns i värmland kan inte människor leva där...

Och de tror verkligen att de gör en ädel sak och vill då visa världen hur duktiga de är...

Men hur kan de bli så här? Hur kan ett sådant hat skapas, vi har ju björn runt hörnet här men inte går folk runt och är rädda, naturligtvis lämnar jag inte min 10 månaders son ute på natten mitt ute i skogen, men vem skulle göra det på plattan i Stockholm!

När vi var i Yosemite såg vi både Coyote och Björn, men när man pratar med de Rangers som finns där inser man ju att det är ett oerhört litet problem. Vad jag vet finns det två fall i USA där varg/coyote har dödat människor de senaste hundra åren...

Här är en intressant berättelse från Yellowstone, vad hände när de flyttade varg till Yellowstone i USA.

http://natgeo.se/djur/vargkriget

Har även läst Yngve Ryds intressanta bok om Ren och Varg, och där var det mer ett problem som man fick lära sig att hantera, men inte kan jag se nått hat där...

Sen finns ju mycket intressant att läsa på skandulvs sidor, men min upfattning är att dessa personer inte direkt var pålästa på ekologi, djur och natur.

Jämför man med tex Vildsvin som finns i stora skaror i södra sveriges, som också är farligt för jakthundar, så verkar det inte finnas nått hat - fast de får man ju jaga och de äter ju inga älgar!
 
Senast ändrad:
Om man tror att programmet är fejk så är det väll bara att anmäla till granskningsnämnden!
Man kan göra det online här.

Jag tror att det är varghatarna som sprider dessa rykten om att programmet skulle vara fejk eftersom de i programmet framstår som kompletta idioter och fullblodsgalningar. De hade nog inte väntat sig en sådan vinkling på programmet.

Korkat eller inte från SVTs sida så är detta något som bör lyftas fram.
Dessa människor utgör ett hot mot demokratin.
 
Jag läste om dokumentärfilmaren i DN, och han sa att han hade fått en ny, mer balanserad, bild av vargmotståndarna. Jag såg bara slutet av dokumentären, men vad jag förstår så var det inte riktigt den bilden som målades upp...
 
Klippningstekniken har kommit till senare höjder efter Leni R........

I ren protest har vi börjat titta på filmer med minst 30s inställningar.
 
Jag tror knappast att det är påhittat, även om de som intervjuas säkert tar i lite extra för att framställa sig som fler och mer välorganiserade än de egentligen är. Snarare så trodde de nog att det skulle bli en helt annan vinkling på filmen.

Visst, man måste ju vara rätt korkad om man uttalar dödshot på film och tror att man ska framställas som en hjälte. Men å andra sidan har vi knappast något underskott på korkade människor.
 
Det såg mest ut som att de hittat ett par riktiga rättshaverister. Jag ställer mig mycket tveksam till att det finns nåt stort nätverk. Det kändes också ganska onödigt att visa exakt hur man förgiftar och preparerar kött.
 
Senast ändrad:
Svår fråga

Till och med mycket svår fråga. Som alltid är det förstås oklart hur starkt vinklat detta reportage är.
En kärna av sanning finns säkert, troligen en ganska stor kärna till och med.
Handlar det egentligen om vargar, jakthunder, älgar och får eller handlar det i grunden om avståndet mellan lagstiftare och "vanliga" människor i glesbygd?
Riksdagen stiftar ju lagar om det mesta. Finns det över huvud taget någon riksdagsman från skogstrakten och med rötterna i glesbygd? I så fall viner förmodligen partipiskan över denne (blå eller röd gör ingen skillnad).
Så länge som glesbygden människor av diverse bloggare och trendsättare m fl som sitter och "viftar med händerna" i diverse tv-soffor betraktas som mindre vetande, så kommer vi tyvärr att ha kvar denna djupa klyfta mellan människor och vargen (och annat) kommer att få sitta emellan.
 
Till och med mycket svår fråga. Som alltid är det förstås oklart hur starkt vinklat detta reportage är.
Vadå vinklat? De säger det de säger och de berättade vad de sysslar med. Det är en sak att påstå att det är fejk, och det bör man i så fall försöka styrka på något sätt, det räcker inte med att det man ser strider mot ens verklighetsuppfattning för att avfärda det som fejk, men man kan knappast vinkla fram påståendena i programmet.

Man måste inte ta alla påståendena för absolut sanning. De kan vara färre än de påstår, mindre våldsbenägna än de vill framstå, de spelar kanske tuffa, vad vet jag, men oavsett vinkling säger de det de säger och styrker sina påståenden med att visa upp illegala vapen, ge en trovärdig förklaring till vapnens ursprung, visar resterna av en varg och förklarar hur de hamnade där de ligger osv, Är det en fejk är det synnerligen utstuderat, men det finns vad jag kan se inga skäl att förutsätta det. Kan folk vara med i kriminella MC-gäng kan de också vara med i kriminella vargdödargäng. Samma andas barn, de skapar sitt eget reglverk som står över det som gäller oss andra.
 
Det finns en del som tyder på att historien skulle vara uppdiktad:

-Varför skulle flera personer gå med på ett tv-reportage?, ett stort risktagande.
-Varför skaffa speciella "anpassade" vapen? , ett besvärande bevismaterial.
Att någon skulle hitta kulan i skogen är mer osannolikt än att dom hitter vapnet.
-Avsågade pipor= sämre precision, högre knall, större mynningsflamma.
-Varför inte ljuddämpare?
-Tjuvjakt i spårsnö betyder att verksamhetsberättelsen ligger kvar i okänt antal dagar.
-"nätverk" kan betyda att någon till slut berättar....

Vad inbringar ett sånt här reportage i pengar?
 
Noob påstår att allt som sägs på TV är hela sanningen. Om en berättarröst säger en sak som sen följs upp av ett mycket kort klipp från en intervju, så kan det knappast vara vinklat:

Vadå vinklat? De säger det de säger och de berättade vad de sysslar med.

Med hänvisning till hur mycket tid och energi folk lägger ner i MC-gängen menar Noob vidare att det inte finns nån ursäkt för folk att inte delta i tjuvjakten:

Kan folk vara med i kriminella MC-gäng kan de också vara med i kriminella vargdödargäng.

Vidare skriver Noob att hon är imponerad av journalisters höga moral:

...de skapar sitt eget regelverk som står över det som gäller oss andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
raderad04 Dokument Laponiavargen Vilda djur 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.