Om man bortser från just denna 75-åring, som jag tycker synd om, så finns det ju en del humor i att detta djur som de flesta uppfattar som så fridfullt med jämna mellanrum är inblandade i såna här situationer.

Jag tror många inte fattar hur stor en älg är. Och att det är ett villt djur, inte tamdjur.

Christian
 
För att älgar som skaffat sig som vana att gå in i samhällen och attackera människor inte ska fortsätta med det. Samma argument som skyddsjakt på rovdjur.
 
Gubben kanske varit jägare o skjutit ihjäl älgens släktingar, och det va därför han gav sig på gubben ?
Eller vad tror ni ?
 
Tro och veta

Om älgar tror jag inte... men jag vet att ålgar gått in i trädgårdar, käkat frukt som jäst att de blivit på gasen och aggresiva. Avlivning var lösningen då och bör nog vara det i framtiden.
Den som vill roa sig med älghistorier kan ju läsa när konung Carl försökte sätta upp ett älgkavalleri....det gick oxså åt skogen....
//J
 
Älgar är ju som regel skygga och "snälla". Men jag har haft älgar i trädgårn som ätit äpplen och sedan betett sig lite märkligt när man försökt schasa iväg dem. Likadant med älgen på bilden i mitt fotoalbum här på utsidan; den jagade mig lite när jag blev närgången och både fotograferade och började vifta med en kvast och schasa bort dem. Fast inte var det ju älgar som blivit människoätare och efter detta härjade och terroriserade grannskapet. Jag såg dem troligen aldrig igen - och de tyckte troligen att upplevelsen var långt läskigare än vad jag tyckte. Inser inte varför dessa älgar skulle avlivats...
Har dock hört talas om älgar som vanemässigt jagat folk i t ex motionsspår och visst, det är ju lite skillnad - och i längden lite opraktiskt.
 
Jag räcker genast upp handen, viftar ivrigt och vill svara!
Jag tror så här:

Man orkar ju inte varna för vilda djur särkskilt ofta, eftersom det på det hela taget är en rätt onödig syssla. I det läget gäller det att prioritera; så att när man väl varnar så gör man det för det djur som är farligast. Älgarna är ju faktiskt rätt farliga. Deras beteende i trafiken t ex leder ju till en hel del dösdsoffer. Jag vet inte nån människa som senaste året dött på grund av en varg (bortser här ifrån de allvarligaste fallen av vargfrossa).
 
älgar är farliga och ska behandlas med respekt som ett så stort vilt djur kräver, det är inga snälla hästar med horn.. glöm det.. en älg är väldigt kapabel att försvara sig när behov finns och den kommer att göra det.. om ett djur i den här storleken får vana att springa runt i tätbebyggt område så ska den avlivas..
 
Hur många känner ni till som fått en älgspark och kan berätta om det?

Ja Nej Plats och datum

Känner till två personer som har fått det. En av dem var min farfar och den andra hans bror och det hände i Åsljunga men datumen kan jag inte hitta. De hade en halvtam älg som kom på besök varje dag i trädgården och de matade den. Har sett kort när de sitter på ryggen på den men den måste hållas. Det var troligtvis vid något av dessa tillfälle den fick in en spark... Tyvärr är båda personerna döda idag och kan inte berätta om det. Fick höra många historier om denna älg :)

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediafotograf Älgar i sthlm Vilda djur 5
Reibel Vita älgar Vilda djur 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.