Stoppa varghatarna!!!

Hej allihop som liksom jag anser att vargen både har rättigheten att existera och att vargen behövs i vårt ekosystem. Jag tog just del av den senaste inventeringen av varg, och det är en sorglig läsning.
Nedanstående förteckning visar vad som har hänt med vargarna sedan 1996 till och med idag och är saxat från http://www.nordulv.org


"Januari 1996 En hanvarg bildödas utanför Borås. Han har skottskadador av hagel i bakre delen av kroppen.

1998 Hela flocken i Fredriksbergsreviret försvinner.
Januari 1999 Den med sändare behängda alphahannen i Hagforsreviret försvinner.

Augusti 1999 Alphatiken i Hagforsreviret försvinner. Även hon bär sändare.

November 1999 Ännu en varg dödas i trafiken. Kerstinbotiken - född 1998 i Filipstadsreviret och sändarförsedd – upptäcks ha en gammal skottskada i käken.

December 1999 En varg som blir påkörd utanför Hällefors i Örebro län och senare avlivad med tillstånd av polisen har en tre till fyra veckor gammal skada efter en gevärskula som hade träffat rakt under ena örat, krossat flera tänder och fortsatt ut genom underkäken.

1999 Alphahannen i Dals Ed/Haldenreviret saknas.
Januari 2000

Utanför Torsås i Kalmar län dödas illegalt en sändarförsedd varg.

Oktober 2000 En vargtass blir av någon slängd på trappan hos polisen i Aurskog-Høland, Østfold fylke. DNA-test visar att det var varg.

November 2000
En varg som påkörs utanför Jumkil i Uppsala län har en gammal skottskada i sin ena framfot.

November 2000 Vid pejling av den sändarförsedda alphatiken i Grangärde mister man kontakt med sändaren mitt under pejlingen men kroppen hittas aldrig.

Hösten 2000 "Slarver" - hanvalp från Grangärdereviret - försvinner spårlöst.

Vintern 2000/2001 Alphahannen i Gravendalsreviret försvinner.

Juli 2001 En sändarförsedd tikvalp försvunnen i Årjäng/Kongsvingerreviret..

December 2001 Samtliga valpar födda 2001 i Gråfjellreviret plötsligt försvunna under kort tid.

Vintern 2001/2002 Den med pejlingsbar sändare försedda alphahannen "Farbror" i Moss/Vålerreviret är spårlöst borta och flocken i upplösning. Av elva spårade flockmedlemmar återstår med säkerhet enbart spår efter två, nio saknas.

Januari 2002
I trakten av Grangärdereviret i Dalarnas län har man säkerställt spår som tyder på att någon där försökt skjuta en varg.

Våren 2002 Den sändarförsedda alphahannen i Årjäng/Kongsvingerreviret saknas.

Maj 2002 "Blyger", alphahannen i Tyngsjöreviret - radiomärkt sedan 2000 - försvunnen spårlöst.
Juni 2002

En illegalt skjuten varg full med hagel hittas utanför Skärplinge i Uppsala län

2002 Alphahannen i Glaskogsreviret försvunnen.

2002 En sändarförsedd hanvalp född 2000 i Glaskogsreviret försvunnen.

2002 "Malte", sändarförsedd hanvalp från Grangärdereviret försvunnen spårlöst. Senast observerad i Norge.

2002 "Camilla", tikvalp från Grangärde som stationerat sig i trakten kring Malung försvinner plötsligt. Hon är sändarförsedd.
September 2002 Alphahannen i Leksandsreviert plötsligt försvunnen och sändaren har tystnat.

2002 I Ockelboreviret har de konstaterade elva vargarna oförklarligt under kort tid minskat till två.

Oktober 2002 Ett varghuvud hittas uppspikat på en busskur i Åmot, Østfold fylke.

December 2002 En sändarförsedd 2-årig hanne skjuts i trakterna kring Åmål i Glaskogsreviret under förevändning att man trodde det var en räv. Han har redan då några månader gamla skottskador av hagel spridda över kroppen.

Januari 2003 En varg som försetts med radiosändare nära Tåssåsen i Jämtlands län försvinner efter bara två dygn. Man finner det ännu sändande avskurna halsbandet på botten av Ljungan.

Februari 2003 Inom Glaskogsreviret i Värmlands län har någon preparerat ett vargdödad rådjur med ett halvt kilo köttfärs uppblandat med råttgift.

Mars 2003 Den sändarförsedda alphatiken i Ulriksbergsreviret i Dalarna misstänks - efter fynd som gjorts av forskare - ha tjuvskjutits.

Mars 2003 Den ensamme Leksandhannen bedövas för byte av sändare. Han väger hela 10 kg mindre än förväntat. Vid försök till väckning dör han. Han har blödningar i hela tarmkanalen som tyder på förgiftning med råttgift eller något annat kemiskt ämne, enl. Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Leksandsreviret är tomt."

Det är ju helt enkelt förjävligt. Det verkar som att det finns en grupp människor som systematiskt och organiserat pejlar in och skjuter vargarna. Jag uppmanar alla att skriva till naturvårdsverket (hemsida http://www.environ.se) och be dem att sluta märka vargarna och ta bort de sändarhalsband som många är märkta med. Det ska tydligen komma andra typer av sändare, mer sofistikerade, som bara sänder när en viss signal aktiverar dem. Mem vem vet, det kanske går att fixa sådan utrustning också. Jag förstår syftet när det gäller vällovlig forskning men det börjar få motsatt effekt. Vargarna, som annars vore svårjagade, serveras ju på ett fat för den här totalt ignoranta gruppen av, jägare(???). Och om ni ser, hör något som bara luktar illegal vargjakt; sätt åt dem. Jag blir så jävla upprörd så det är bäst jag slutar skriva nu.



[Ändrat av Raskesven 2003-03-16 kl 14:25]
 
Det är nya sändare på väg och dessa skall bara sända då de slås på. Att inte märka dem alls ger bara att vi kommer att veta mindre om vargen och får svårt att föra en debatt om hur pass utbredd den är.

De nya sändarna är bland annat sponsrade av Svenska Rovsdjusföreningen.

mvh Christian
 
Nog vore det rättvist med skyddsjakt...

... på problemjägare. Men jag nöjer mig med att hoppas på att en sådan diger lista får de som vet något att anmäla förövarna till polisen.
 
Det är bråttom

chralm; sa:
Det är nya sändare på väg och dessa skall bara sända då de slås på. Att inte märka dem alls ger bara att vi kommer att veta mindre om vargen och får svårt att föra en debatt om hur pass utbredd den är.

mvh Christian
Hej. Jo, jag är medveten både om de nya sändartyperna och om vikten av forskning. Men om du studerar utvecklingen under förra året och hittills år så framgår att det är bråttom. Väntas det för länge på de nya sändarna finns inte mycket kvar att märka. De som pejlar in och skjuter vargarna är ju också medvetna om att sändarna kommer att bytas, och väsentligt försvåra deras verksamhet.
 
Re: Nog vore det rättvist med skyddsjakt...

Duracellkaninen; sa:
... på problemjägare. Men jag nöjer mig med att hoppas på att en sådan diger lista får de som vet något att anmäla förövarna till polisen.
Jag hoppas också det. Men för dem som det inte räcker för kan jag upplysa om att organisationen Nordulv har utlyst en stående belöning på 30100 kr, till dem som kan lämna sådana tips att de som ägnar sig åt tjuvjakt på varg grips och lagförs.
 
Tragiskt.

Hej igen Raskesven!
Det glädjer mej att du liksom jag känner så starkt för att av dom Kanske vakraste, klokaste och mest sociala rovdjur som vi har här i vårat land. Vi mäniskor ju måste ju lära oss att leva tillsammans med naturen och inte mot den!!! Jag får alltid stå upp och försvara vargens rätt till sitt liv och revir när någon mindre kunnig person börjar yra om att Vargen tar så många jakthundar. Men ingen talar om hur många hundar som vådaskjuts till döds av jägarna själva!!!
Vi som känner för vargen måste kämpa vidare för vargens existens ( och alla andra djur åxå)!
 
Straffen måste bli högre när det lagförs. Det är på förslag om det inte redan klubbats igenom.

Jag kan rekomendera alla att gå med i Svenska Rovdjursföreningen.

Jag är självklart med.
 
Fler vargar

Självklart ska det vara fler Vargar, men jag tror att det måste till fler områden där vargarna "placeras" ut.
Jag menar att man kan försöka flytta Vargpar till andra områden efter ha hjälpt dom som har djurhållning i närheten med vargstängsel.

Själv vill jag ha ett vargpar här runt Rudans friluftsområde i Haningen perfekt miljö för varg.

Någon som har ett Vargpar att placera ut så säg bara till. *ler*
MVH
KIM
 
....

Skulle inte sverige kunna importera lite sibiriska tigrar, det är också välldigt fina djur.
P.S: Det är nog farligare med folk en med rovdjur.
 
Re: ....

Nej jag tror inte vi ska ta in vilda djur som inte är anpassade för vårt land.
Australien har under lång tid gjort detta misstag med allt från giftiga paddor till dingos & mm mm.
Men vi ska bevara de djuren vi har här och stoppa mördarbin, Amerikanska gulmyror och dyl.
MVH
KIM
sfrge; sa:
Skulle inte sverige kunna importera lite sibiriska tigrar, det är också välldigt fina djur.
P.S: Det är nog farligare med folk en med rovdjur.
 
Re: ....

sfrge; sa:
Skulle inte sverige kunna importera lite sibiriska tigrar, det är också välldigt fina djur.
P.S: Det är nog farligare med folk en med rovdjur.
Kan bara stryka under vad Kim1 ovan säger. Sibiriska tigrar har inte deltagit i evolutionen och aldrig ingått i Skandinaviens ekosystem. Det gör däremot vargen.
 
Raskesven; sa:
Hej allihop som liksom jag anser att vargen både har rättigheten att existera och att vargen behövs i vårt ekosystem. Jag tog just del av den senaste inventeringen av varg, och det är en sorglig läsning.
Nedanstående förteckning visar vad som har hänt med vargarna sedan 1996 till och med idag och är saxat från http://www.nordulv.org
[Ändrat av Raskesven 2003-03-16 kl 14:25]

Varför blir jag inte förvånad när jag läser att du bor i Stockholm?
Gillar inte att lapparna skjuter varg heller, men vad vet du hur det känns när de gör skada, har du många vargar i Sthlm?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.