Haglöfs watatait mapcase

Har spanat lite på ett haglöfs watatait mapcase, någon som har erfarenheter av det?

Använder idag ett sea to summit fodral men då jag oftast har det nedstoppat i väskan tycker jag det är lite klumpigt att vika/rulla ihop. Är haglöfs bra till det?
Funkar halsremmen bra?

Eller finns det kanske några fodral som är ännu bättre?
 
Ziplocpåse funkar faktiskt helt okej, lätt är det också! :)

Är man inom ett litet område kan man skriva ut kartor och laminera i lagom fickformat, riktigt smidigt faktiskt :) Då slipper man även slita ut kartor som är med ut på tur, och man behöver inte ta med deltar man inte behöver..

ett "riktigt" Kartfodral har jag aldrig riktigt sett poängen av om man inte är till sjöss.. :)
 
Nackdelen med ziplock är att man inte kan titta på kartan i påsen. Jag brukar skriva ut precis den bit av gröna kartan jag behöver för den specifika turen och har alltså kartan på vanlig bläckstråleutskrift som ju är ganska vattenkänsligt.
Dessutom håller väl inte ziplock hundra tätt om man har den vid paddling.

Att laminera är förstås en fyndig ide men de turer jag funkar dåligt med fickformat eftersom jag skulle få ha oerhört många eller oerhört utzoomat. alternativet att ha ett helt a4 laminerat blir ju ganska otympligt.

Men kul med lite annorlunda tankar å lösningar helt klart, tack.
 
Haglöfs kartfodral har ju kombinerad ziplock och rullstängning.
Ziplockgrejen sprack sönder för mig efter kanske två år, inte jättemycket användning. Hade den aldrig hängandes runt halsen. Brukade ha den nedstucken i nätfickan på sidan av ryggsäcken, säkrad med en karbinhake, lätt till hands. Köpte ett seal-line-HP-fodral förra året, gillar att det är genomskinligt på båda sidorna...
 
Jag har sedan många år Ortliebs i A5 och A6, de är helt genomskinliga och stängs med kardborre. Väldigt bra! Klicka på Document and Map nånting: http://ortlieb.com/index_black.php. Jag har de som "bara" kallas document bag. De är 100% vattentäta mina har hållit i många år utan att gulna/vitna eller spricka.

Ortlieb-Document-Bag.jpg


För de tripper där jag återkommer ofta har jag scannat och skrivit ut på superbra färglaser-skrivare och sedan plastat. Väldigt smidigt med en dubbelvikt A5 i byxfickan. Har hela kartan inne i ryggsäcken.

Nyligen köpte jag min första Tyvek-karta. Hemma på kammaren verkar det sjukt bra. Känslan är som papper men är vattensäkert och mycket rivtåligt. Kanske time att byta ut flera kartor nu...
 
Ortliebs fungerar utmärkt efter det att jag fann dem har ego inte behövt några andra. Det finns stora för sjökort och A4 som passar bra till fält och fjällkartor. Vikbarheten gör att den blir än mer hanterbara. Rekommenderas
 
Köpte ett seal-line-HP-fodral förra året, gillar att det är genomskinligt på båda sidorna...

Jag har sedan tidigare ett seal-line fodrall, inte just den modellen iof men tycker det är så tjock å klumpig plast. Jag vill helst kunna rulla ihop fodralet med kartan å trycka ner det i väskan när jag inte behöver ha kartan framme.

Har tyvärr inte haft möjlighet att klämma å känna på haglöfs watatait ännu men bara de faktum att de väger nästan 50gram mindre än det du skriver om och ändå rymmer betydligt större kartor talar ju för att det borde vara tunnare plast.
Någon som vet?
 
Mitt Seal Line HP-fodral väger 82 gram på min hushållsvåg, Haglöfsfodralet 91g. Jag har iofs tagit loss remmarna från båda kartfodralen, men det kan inte handla om mycket mer än 10g.
Dom är ungefär lika breda, men Haglöfs är ca 40cm långt, och mitt Seal Line "bara" drygt 30cm. Haglöfsfodralet har en kant på 2,5cm runt om som inte är genomskinlig, vilket gör att den synliga ytan blir nästan lika stora. Och då kan man ju se genom på baksidan av Seal Line ocskå...

Undrar var GetOut fått 142g ifrån...
 
Senast ändrad:
Jag brukar inte vara gnällig men Haglöfs Watatait är riktigt dåliga. ZipLock-stängningen spricker och då är det inte vattentätt längre. Jag har sett tre Watatait-produkter trasiga på precis samma sätt. Jag tror att det var kylan som gjorde att plasten i zip-materialet blev hårt och sprack. Det kanske funkar på sommaren, men inte på vintern.

Sen köpte jag ett Aquapac http://www.aqua-life.se/index.html fast det är för mobilen inte för kartor. Har inte hunnit utvärdera det än.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.