Språngsiktet

Hur kan man mäta upp språngsiktet? har provat med en trådlös temp men funka inte.
Man måste ju ner till ca 15m djup.
 
Ruttnerhämtare

Hej!

När jag tar vattenprover så är det av yttersta vikt att veta var språngskiktet för närvarande befinner sig. För mig är detta inget problem eftersom jag har tillgång till en så kallad ruttnerhämtare, som man sänker ner till olika djup. Den stänger inne en viss vattenvolym från aktuellt djup, i en glasbehållare. Då ser man tydligt var temperaturen ändrar sig. Men en ruttner är kanske inte så lätt att få tag på om du inte känner en limnolog.

Annars beror det lite på i vilken typ av sjö du ska kolla skiktet. Är det i en relativt grund sjö (10 - 15 m) kan man anta att skiktet nu ligger någonstans på 4 - 8 meter. Då borde man kunna göra någon sorts anordning med en vanlig vattentermometer och en tyngd som du sänker ner till olika djup. Drar du upp den igen fort som tusan så ger det ungefär den temperatur som uppmättes på det djup du hade sänkt ner den. Det blir inte exakt, men borde i alla fall ge en indikation. Ska du inte använda det till något vetenskapligt så att du behöver exakta siffror, utan bara veta på ungefär vilket djup det ligger borde det duga. Språngskiktet börjar nog för övrigt att tunnas ut nu när nätterna är kalla. Det behövs bara en blåsig dag nu så är det borta.

God fiskelycka!
Jens
 
Tempmätare

Hej
Det finns att köpa en pryl för mätning av temp. Jag tror det var Normark och den heter GTM 40. Den visar fler temperature och djupet likaså. Har varit med i någon fisketidning och fått bra kritik kostar ca 800 kr.
Anders
 
Hallå!

Vad jag förstått så kan det finnas ett språngskikt även på vintern. Vattnet cirkulerar på våren och hösten. Sommar och vinter skiktas det. Vår o höst cirkulationen beror på att vatten har högst densitet vid just 4 grader.

/Jörgen
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.