När är bärsäsongen i Sarek?

Jeg har för mig att vandra ultralätt i Sarek/Stora Sjöfallet någon gång i sensommaren. Jag tänker då om man kan leva så mycket som möjligt på naturens tillgånger, så att man bara har med den viktigaste torrmaten/ris och sånt. Fiske är ju inte tillåtet, men det måste finns bär.

  • Sarek har få besökare. Finns det riktigt gott om bär?
  • Vilka - blåbär, odon, kråkbär och även hjortron?
  • När är bärsäsongen? Är början av augusti för tidigt?

Och en annan fråga: Finns det någon sort av mobiltäcking alls i några delar av nationalparken? Om man vandrar ensam vore det bra, men man klarar sig nog även utan.
 
Jeg har för mig att vandra ultralätt i Sarek/Stora Sjöfallet någon gång i sensommaren. Jag tänker då om man kan leva så mycket som möjligt på naturens tillgånger, så att man bara har med den viktigaste torrmaten/ris och sånt. Fiske är ju inte tillåtet, men det måste finns bär.

  • Sarek har få besökare. Finns det riktigt gott om bär?
  • Vilka - blåbär, odon, kråkbär och även hjortron?
  • När är bärsäsongen? Är början av augusti för tidigt?

Och en annan fråga: Finns det någon sort av mobiltäcking alls i några delar av nationalparken? Om man vandrar ensam vore det bra, men man klarar sig nog även utan.

Nja, vet inte om man kan säga att Sarek har få besökare. Det är snarare så att man slås av hur många andra man träffar, åtminstone längs de stora stråken ;).

Bär, det mesta är kalfjäll och björkskog, så blåbär kan finnas liksom hjortron. Lingon har jag sällan stött på. Säsongen är som överallt beroende på temperatur och väder, men sensommaren är en hygglig utgångspunkt.

...tror själv att bär får ses som ett gott tilltugg, att äta sådana mängder att det skulle ersätta energität vanlig mat är nog inte möjligt för djuret människa ;)...

Det finns i princip ingen mobiltäckning där, liksom i resten av fjällkedjan...små vrår i närheten av vägnätet möjligen, men räkna inte med det.

Lycka till!

//J
 
Går man nära Kungsleden så möter man mycket folk men jag har bara sett några få människor på de två åttadagarsturer jag gjort i Sarek. Dvs. kan nog gå en vecka utan att man ser en kotte om man har tur/otur beroende på hur man ser det.
 
Går man nära Kungsleden så möter man mycket folk men jag har bara sett några få människor på de två åttadagarsturer jag gjort i Sarek. Dvs. kan nog gå en vecka utan att man ser en kotte om man har tur/otur beroende på hur man ser det.

Det kan nog vara ganska beroende av årstid tror jag. Hög- och sensommar verkar populärt, för då har vi sett 20 talet personer redan första dygnet. Sedan avtar det lite när man kommer inom, för att tillta igen när man närmar sig utgången så att säga. Och nej, vi har aldrig varit i närheten ens av Kungsleden i Sarek, detta är västra och norra Sarek,...höstturerna kan vara ödsligare, men då rör vi oss med flit precis när allt stänger (saltoluokta etc).

Sen har ju Sarek en sådan topografi att det kan vara svårt att inte hålla sig i dalarna. På det sättet kan det vara svårt att hitta sin egen väg...och att undvika möten, om man så vill...i Jämtlandsfjällen har jag gått några gånger och förundrats över att inte se folk, bara genom att hålla mig några km från de stora stråken. Där är det ju ganska enkelt att ta sig fram överallt...

Vill man ha riktigt ödsliga fjäll så ska man ta i princip allt utom de områden som är kända tror jag. Gick en runda i närheten av Mavas t. ex, där såg vi inte en människa på hela turen (vi var på andra sidan sjön i förhållande till fiskecampen och gick bara på leden mot Padjelanta dag 1). Likaså västra Padjelanta, där får man verkligen känsla av ödslighet :).

//J