Notiser

Paddelkompis Nån att paddla med?

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-08-06, 01:28
Henrik_Aspis Henrik_Aspis är inte uppkopplad

glad Nelo Hawk - Hur rank?

Hej!

Jag ska ta upp motionspaddlingen som jag sysslade med som tonåring, och ska köpa mig en kajak. Innan jag åker iväg och provpaddlar undrar jag om jag skulle kunna få lite hjälp med att bedöma hur rank Nelo Hawk, som ligger på blocket är. Jag har inte hittat någon info om den modellen på hela internet. Kanske är den jättegammal.

https://www.blocket.se/stockho ... ast=1&last=1

Jag hittade en lista över hur ranka 100 kajakmodeller är.
Du som har paddlat Nelo Hawk, eller har annan info jämför gärna med andra modeller som Nelo Classic, Nelo Viper51, VKV101 och Struer Tracer

Stort tack för hjälpen
/ Henrik
Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 09:57
Arneri Arneri är inte uppkopplad

Jag kan ha fel, men jag tror att Nelo Hawk är en kopia av Van Dusen Hawk från ~90 talet. Det är alltså en 25 år gammal tävlingskajak och stabilitetsmässigt har det inte hänt så mycket sedan dess. Kanske en gnutta stabilare än de absolut rankaste tävlingskajakerna och rankare än de kajaker du listar.
Svara med citat
Gammal 2016-08-06, 10:24
85662 85662 är inte uppkopplad

Jag tävlade racerkanot fram till 2003 eller så och reagerar på priset. Den här modellen var ganska gammal redan då och växlade ägare för betydligt lägre summor.

Stabilitetsmässigt skulle jag säga att det är en enorm skillnad mellan denna och en VKV101. Övriga har jag inte suttit i. Sedan beror det ganska mycket på hur viktklassningen är i förhållande till din vikt. Kommer man ner ordentligt i vattnet blir det stadigare. Är du för lätt för kanoten blir det jobbigare
Svara med citat
Gammal 2016-08-11, 08:27
kajakhampus kajakhampus är inte uppkopplad

Dyrt och rankt

Ja precis, en sån ska du inte ge så mycket pengar för. 3000:- är billigt 4-5000:- normalt, om det är kolfiber. Men den är rank som tusan. Kolla på kanotförbundets hemsida: http://www.kanot.com/kop-ochsaljmarknad/ eller på någon av facebookgrupperna med motionskajaker säljes.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:03.