omkörningar

Hej.

Hur hanterar ni hundar som inte klarar en omkörning? Jag har en siberian husky och en samojed blandning som jag just nu har börjat köra barmarksdrag med. Allting flyter på bra, förutom omkörningar, dem springer hellre fram till dem andra hundarna än att fortsätta springa. Hur hanterar jag detta ? Undrar också om det finns någon nära Helsingborg som är intresserad av att träna tillsammans ?
 
Ett bra sätt är just att träna med andra och med andra hundar som är duktiga på detta, att sätta in dina hundar i ett litet spann med tex 4 andra och köra om och möta spann/hundar.

Hundar lär snabbt av varandra och genom att springa i samma spann som hundar som kan möta och köra om andra hundar tar förhoppningsvis dina efter detta beteende, Sedan är det viktigt det det du förmedlar till hundarna, de känner av minsta osäkerhet om du blir orolig att det inte ska gå bra...

Lycka till!
 
Ja, bästa sättet är att dina tränar ett tag i ett spann med en ledhund som bara går vidare.
Har samma problem själv med de äldre hundarna. Viktigt är också att den du kör om låter dig åka ifrån lite och inte lägger sig direkt i hälarna.

Du har säkert okså ett inpräntat berömmord som du ger när de drar ifrån. (det är lite svårt att springa ikapp med falukorvsbitarna)
 
Problemet är att jag inte vet någon som kör här nere som kan ta. med dem i sitt spann. Jag har heller ingen som kan hjälpa mig med det, så jag måste klura ut ett sätt att göra det själv på.
 
Ok, känner du de andra hundägare hundägarna som är ute där du tränar. Om inte lär känna dem och ta reda på när de går ut med sina hundar att träna på att dra förbi dem.

1 Du bör dock vara säker på att dina inte 'angriper' den andra hunden och
2. att den andra hunden inte 'angriper' dina.

Den andra hundägaren ska till en början stå på lite större avstånd från vägen där du åker förbi. Det du ska uppnå är att när dina hundar springer ska de inte bry sig om andra. Alteftersom hundarna vänjer kan avståndet minskas.

Regel är när hundarna har dragsele på sig är det bara drag som gäller. Inget lekande med andra, inget markerande bara frammåt.

Om de andra vet vad du gör och vill uppnå är de förhoppningsvis hjälpsamma.

Mina två yngsta är väldigt dragvilliga och reagerar 'inte så mycket' på omgivningen. Där törs jag untan vidare bara köra förbi när jag ser att den andra har koll påsin hund. Med mina gamlingar är det svårare.

Lycka till
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.