November?

Re: Re: Re: Jetströmmar

pausch; sa:
vss; sa:
Ja, det är ju temperaturskillnaden i de båda luftmassorna, som orsakar jetströmmen!

Ska man vara petig så är det temperaturskillnaden i kombination med jordens rotation som ger oss jetströmmarna (och passadvindarna).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:Earth_Global_Circulation.jpg
Om inte jorden roterade skulle vi troligen istället få en Hadleycell på varje halvklot från ekvatorn ända upp till polerna.

Jordrotationen gör att den i huvudsak blir västlig på norra halvklotet.

Och inte bara på norra halvklotet - även på södra halvklotet är jetströmmarna västliga.
Tack för petigheten! Håller med; och på södra halvklotet ändrar ju både temp.gradient/tryckfält och corioliskraft riktning, så då blir det västlig jet även där.
 
Re: Re: Re: Re: Jetströmmar

vss; sa:
...................
Tack för petigheten! Håller med; och på södra halvklotet ändrar ju både temp.gradient/tryckfält och corioliskraft riktning, så då blir det västlig jet även där.

Det är det krångliga sättet att beskriva det - det är enklare att bara konstatera att på bägge halvkloten roterar jorden från väster mot öster.

För jetströmmarna är mestadels luft som av värmecirkulationen vid ekvatorn transporterats mot högre latituder, nordliga som sydliga, och som behållit mycket av sin rörelsehastighet, samtidigt som jordytan under denna luft p.g.a. jordrotationen rör sig långsammare längre bort från ekvatorn. Vi som står stilla på jordytan vid högre latituder tycker då att det blåser förfärligt mycket högt uppe vid jetströmmen - från väster på bägge halvkloten, eftersom det är från väster som jorden roterar.

(Verkligheten är förstås mer komplicerad än så här -- jetströmmarna är t.ex. ganska smala och inte någon allmän kraftig vind på hög höjd över alla höga latituder. Dom blåser heller inte alltid exakt från väster mot öster. Men vindriktningens dominans, från väster mot öster istället för tvärtom, kommer ursprungligen från jordens rotationsriktning)
 
SUCK!

Nu kan jag inte längre sen någon kallare tendens på varken wetterzentrale eller någon annan långprognos. Säg att det inte stämmer eller att jag inte kan tolka bilderna!

/Anders
 
ajn; sa:
SUCK!

Nu kan jag inte längre sen någon kallare tendens på varken wetterzentrale eller någon annan långprognos. Säg att det inte stämmer eller att jag inte kan tolka bilderna!

/Anders

Jag håller med om din tolkning, tyvärr.

Enda trösten är att långtidsprognoserna är osäkra, och de blir osäkrare ju längre de sträcker sig. Den möjlighet till väderomslag någon vecka före jul jag tyckte mig se i långtidsprogonserna för några dagar sedan verkar nu vara borta. Men osäkerheten kan slå åt andra hållet också: den kyla som inte syns i dagens långtidsprognoser kanske trots allt kommer - men det vet vi inte säkert förrän vi är där.

Christer Fuglesang kom inte upp i rymden i natt -- nedräkningen avbröts 5 minuter före den planerade starten p.g.a. vädret. Nästa chans är på söndag.

Också vi kanske får lära oss en av astronauternas dygder: tålamod....
 
ajn; sa:
SUCK!

Nu kan jag inte längre sen någon kallare tendens på varken wetterzentrale eller någon annan långprognos. Säg att det inte stämmer eller att jag inte kan tolka bilderna!
Mycket tid till att pilla med utrustningen blir det iallafall...

Såg ljusblått 5-10 dagar framåt på http://wxmaps.org/pix/temp4.html igår. Ljusgrönt idag. Tyder nog på att prognosen är osäker, om det nu är en tröst. På Bizmet:s krönika igår slutar de med "... mot nästa veckas veckoslutet är tendensen att det blir kallare i hela landet. Så långt fram är allting förståss mycket osäkert.".

Det var det bästa jag kunde hitta.

En gång i somras tittade jag på film som jag spelat in på TV förra vintern. Innan filmen hade väderprognosen smygit sig med och de pratade om minusgrader, snö och sådant. Jag blev på något sätt väldigt glad. En väderprognos som lovar mycket kyla har ju ofta gett mig positiva erfarenheter. Jag funderar starkt på att spela in ett antal väderprognoser där de lovar mycket kyla och ha på ett band som man kan ta fram som tröst i sådana här lägen...
 
pausch; sa:
Christer Fuglesang kom inte upp i rymden i natt -- nedräkningen avbröts 5 minuter före den planerade starten p.g.a. vädret. Nästa chans är på söndag.

Också vi kanske får lära oss en av astronauternas dygder: tålamod....
Läste också att man väntar till bara några minuter innan uppskjutningen innan man blåser av. Kanske även det vore något att lära sig av. Man kanske skulle lägga sig i startgroparna på lördag. Det skulle ju kunna hända att någon Brownsk rörelse eller liknande såg till att det blev -100 grader tillfälligt över vår premiärsjö så att det blev 7 cm is över hela sjön plötsligt...
 
Ligga i startgroparna

kr-val; sa:
Man kanske skulle lägga sig i startgroparna på lördag. Det skulle ju kunna hända att någon Brownsk rörelse eller liknande såg till att det blev -100 grader tillfälligt över vår premiärsjö så att det blev 7 cm is över hela sjön plötsligt...

Jag var i Stockholm häromdagen och beställde en paddel till nästa sommar. I Stockholms city jag mötte en person som låg i startgroparna för omedelbar kyla. Fullt påklädd med en Fjällräven Expedition dunjacka. Jag brukar ta fram min Fjällräven Expedition när temperaturen kryper nedåt –15 -20 grader. Förra gången jag använde jackan så ”hittade” jag en 2 år gammal bussturlista i jackfickan, så det är inte så ofta jag har behov av jackan.

80600-252_170x170.jpg


OT jag har fått jackan av syrran då hon ”vuxit” ur den.

Per Brune
 
kr-val; sa:
pausch; sa:
Christer Fuglesang kom inte upp i rymden i natt -- nedräkningen avbröts 5 minuter före den planerade starten p.g.a. vädret. Nästa chans är på söndag.

Också vi kanske får lära oss en av astronauternas dygder: tålamod....
Läste också att man väntar till bara några minuter innan uppskjutningen innan man blåser av. Kanske även det vore något att lära sig av. Man kanske skulle lägga sig i startgroparna på lördag. Det skulle ju kunna hända att någon Brownsk rörelse eller liknande såg till att det blev -100 grader tillfälligt över vår premiärsjö så att det blev 7 cm is över hela sjön plötsligt...

Har man förberett uppskjutningen så mycket att astronauterna sitter på plats/etc så väntar man förstås in i det sista innan man blåser av. Men är väderprognoserna alltför dåliga så går man inte så långt. Rent banmässigt skulle en ny uppskjutning vara möjlig både idag och på lördag - men väderprognoserna för Florida dessa dagar är så dåliga att dom inte tänker försöka. På söndag ska vädret bli bättre, då försöker dom igen.

Men att vänta till sista minuten innan man eventuellt avblåser lönar sig ibland. I mars 2004 var jag ute och åkte på Lockvattnet. Sjöarna hade varit insnöade några månader men nu hade det äntligen blvit så varmt så snön smälte. Men hade all snö smält bort? Var isytan för mjuk? Ett osäkerhetsmoment var också ett intensivt regnområde på väg norrut (att åka i hällregn är ju inte så kul), men som tur var stannade det ungefär vid Norrköping och låg stilla där innan det vek av rakt österut. Vi chansade och åkte iväg - jo, snön var borta, och isytan var tillräckligt hård. Vi fick en härlig tur, först i dimma, sedan i lätt duggregn, och till slut med uppsprickande molntäcke. Frånsett några pimplare var vi helt ensamma på sjön den söndagen.
 
Det händer en hel del

på prognoskartorna från Tyskland kring 19-24 december även om kalluften norrifrån just nu inte ser ut att bli så långvarig. Jetströmmen ändras och en högtryckscell bildas över Mellansverige och åker sakta österut.

Borde kunna ge en nypremiär i varje fall hoppas

Thure
 
Äntligen?

Ur dagens Bizmet

"Den långvarigt milda perioden ser ut att gå mot sitt slut om en vecka och om det vill sig kan julveckan bjuda på både kyla och snö i stora delar av landet. Alla modeller, som igår inte var överens, visar nu denna omläggning i vädret."

/Anders
 
Re: Äntligen?

ajn; sa:
Ur dagens Bizmet

"Den långvarigt milda perioden ser ut att gå mot sitt slut om en vecka och om det vill sig kan julveckan bjuda på både kyla och snö i stora delar av landet. Alla modeller, som igår inte var överens, visar nu denna omläggning i vädret."

/Anders

Fan tro't... :/
 
Citat:
"Under veckohelgen ser det ut som om kalluft börjar utbreda sig söderut över landet." SMHI Utfärdad: 2006-12-10 kl 10:22

Äntligen! :)
Hoppas det blir så! :cool:

//Gustav\\
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.