Miljövänliga utomhuskök

Tror ni att det skulle finnas en marknad för miljövänliga utekök? Jag menar inte såna som eldas med ved, utan snarare sprit (lite mer praktiskt t.ex. på kalfjället). Spritkök fins ju, men hur miljövänlig är spriten?

Om man tillverkar spriten från biomassa kommer (teoretiskt) koldioxidusläppet att bli noll, dvs träden man använder vid tillverkningen av spriten suger i sig motsvarande mängd koldioxid från atmosfären då de växer. Hur tillverkar kemetyl sin sprit?

Frågan är altså om svan- eller krav-märkt sprit skulle gå att säja. Eller kanske biogas?

PS Varken gas (naturgas), bensin eller fotogen kan komma i fråga, eftersom dessa tillverkas från fossila källor. Gas går visserligen att tillverka från biomassa (biogas), men det är inte det vanliga.
 
Akylatbensin till bensinkök?

Hur pass miljövänlig är akylat-bensinen som finns att köpa som "gräsklippar-bensin" på bilmackarna?
Har använt den till mitt Primus-MFS i ett par år nu och är nöjd med bränslet! Är hyfsat billigt 20 kr/l, rent och ska inte ge ifrån sig så mycket "onyttigheter" som annat bränsle!
 
alkylatbensin

Alkylatbensin är ju ren på det sättet att den bara innehåller ren bensin, mängderna av svavel, bensen och andra ämen som förekommer i vanlig bensin är ungefär lika med noll i alkylatbensin. Detta ger en i princip fullständig förbränning där de enda slutprodukterna är koldioxid och vatten. Det gör att du inte bidrar till försurning, marknära ozon etc, men alkylatbensin är tillverkad av råolja, vilket gör att förbränningen av det kommer ge ett nettobidrag av koldioxid till atmosfären vilket i sin tur leder till den inte så okända växthuseffekten.

Förbränning av etanol, dvs i ett trangia ger ju om den är tillverkad av etanol från biomassa inget nettotillskott av koldioxid till atmosfären, men eftersom det är en ofullständig förbränning (det är gula lågor jämfört med de blå man ser på ett bensinkök) så får du sotpartiklar och andra restprodukter (jämför hur en kastrull som har använts på ett trangia och en som används på ett bensinkök ser ut under). All etanol blir inte koldioxid och vatten, utan du får annan påverkan på miljön. I och för sig mest lokala effekter till skillnad från bensinen som ger globala effekter. Det som nog skulle kunna vara bäst är om etanol kan förbrännas fullständigt i ett bensinliknande kök eller om den gas som används endast skulle vara biogas eftersom det här är enklare att få fullständig förbränning. Problemet idag är väl att "jag finns alltså förorenar jag".
 
Sotande trangia

Hur är det med Optimus Nova? Det ska ju gå att köra även på Etanol. Verkar det gå rent? Det borde ju sota mindre än ett trangia, eftersom temperaturen är högre.

Annars är ju enda alternativet att köra på biogas, som sagt.

Att man sen kör 120 mil för att komma till fjälls kan göra att koldioxidutsläppet från köket käns litet. Men frågan är om det inte vore intressant iallafall.
 
Skilj på hälso- och miljöeffekter

Man bör skilja på hälso- och miljöeffekter. Hälsoeffekter kan uppkomma om man eldar sitt kök i tält. Alla kök kan förväntas generera koloxid, mer om det står en kall kastrull ovanför lågan. Trangia som eldas med t-röd ger en stickande doft när det eldas i tält och det står en kastrull ovanför. Vad detta är vet jag inte riktigt. Det kan komma från denatureringsmedlet kanske eller från acetaldehyd som kanske bildas vid kontakt med den kalla kastrullen.

Bensin- och fotogenkök kan nog också misstänkas generera kväveoxider eftersom lågan är mycket het. Kväveoxider irriterar andningsvägar och känns stickande. Jag har ingen aning om vad koncentrationen blir i ett tält men det är känt att gasspisar kan förvärra läget för astmatiker.

Mitt trangia arctic har en viss tendens att osa fotogen, förmodligen pga läckage. Då blir det förstås kolväten i luften. Ju farligare ju sämre kvalité man använder. Helt klart är det irriterande efter en vecka på vintertur att allting är inpyrt med fotogenlukt.

Miljöpåverkan (= skada på naturen) från ovannämnda föroreningar är fullständigt försumbar. Hälsoeffekterna kan dock vara stora, det finns ju gott om exempel på folk som avlidit av koloxidförgiftning. Det gäller alltså att vara försiktig och givetvis släcka allting innan man går och lägger sig! Den största risken man tar när man eldar i ett tält är nog ändå brandfaran. Jag avråder från all eldning med trangia eftersom en omkullvält brännare innebär att brinnande bränsle rinner ut i tältet.

Till miljöeffekter hör förstås också global uppvärmning orsakad av bla koldioxid.

Vill man använda "koldioxidfria" bränslen så finns det i stort sett etanol och RME att välja på. Etanol (t-röd) framställs i Sverige av jordbruksprodukter även om det på många håll i världen framställs från olja. Etanol har bara halva värmevärdet per kg jämfört med kolväten som bensin och fotogen. Du måste alltså bära med dig dubbelt så mycket bränsle. Metanol som är giftigt (men ej miljöfarligt eftersom det är lätt nedbrytbart) och ingår i bla tenol tror jag framställs från olja.

RME framställs av rapsolja och metanol och kallas ofta för "biodiesel". Går att använda i många bensin- och fotogenkök. RME är helt oflyktigt och oxideras med tiden av luften så att spill förvandlas till gegga som är svår att tvätta bort. Spill alltså inte RME i ryggsäcken!

Den största insatsen för att minska koldioxidutsläppen från din tur gör du om du åker tåg och buss till fjällen! En flygresa mellan tex Stockholm-Kiruna tor innebär förbränning av ca 130 liter fotogen per person!

Jämför lite! Har du en bil? Låt den stå någon vecka så kan du elda några liter fotogen istället...

Det här var inte tänkt som några pekpinnar utan mer som en uppmaning att jämföra och debattera!

hälsningar från Mathias som åker både flyg, tåg och bil.
 
:)

Självklart så är det en viss skillnad på att göra av med en liter bensin under en veckas tur i fjällen och att köra bil till fjällen, eller till jobbet. Men man får också skilja på riktiga miljöeffekter och "samvetliga" miljöeffekter" :) Om jag ändå åker tåg och kör så lite bil som möjligt så känns det inte bra att sätta upp bensinköket och fyra på, dåligt samvete.

Hälsoeffekterna är väl den viktigare faktorn, men det som skadar mig behöver inte nödvändigtvis skada naturen ;)

Mmm, jag glömde bort NOx-gaserna, antligen bildas det en hel del. Det är ju oftast inte dålig lufttillförsel till köken... Man får konstruera en katalysator liknande den på bilar och ändra luftförhållandet så att man får bort NOx ;)

/Martin
 
mera Koldioxid och NOx från kök

Visst. Var och en måste nog avgöra vad som känns rätt.
I mitt fall börjar jag med att åka mer tåg. Jag kan elda några liter fotogen per år med hyfsat samvete.

Om kväveoxider NOx

Jag har ingen koll på hur NOx påverkar hälsan vid eldning i tält men jag har själv märkt att mitt Trangia-Arctic efter en tids eldning gör att luften i tältet känns rätt stickande.

För NOx-bildning är temperaturen den viktigaste faktorn. NOx bildas från luftens kvävgas om temperaturen är hög och syreöverskott råder. RME som säljs som biodiesel innehåller någon kvävehaltig tändförbättrare. Denna kan förstås ytterliggare öka NOx-bildningen. Jag har ingen som helst aning om detta är signifikant.

Det är nog mycket svårt att sia om vilka kök som är värst. Tex kan ett kraftigt syreöverskott som i Dragonfly 'XGK mfl leda till lägre förbränningstemperatur och mindre NOx än i ett tystare kök. Detta är förstås bara spekulation.

Katalytisk förbränning är förstås ett alternativ. Det finns katalytiska kaminer för gasol förmodligen för att hålla ner NOx-bildningen eftersom förbränningen kommer att ske vid relativt låg temperatur.

Jag misstänker dock att det inte är tekniskt möjligt att konstruera en katalysator för friluftskök, man vill ju trots allt ha en öppen låga som värmer. Däremot kanske en ren värmare. En skorsten för mobilt bruk håller vi på och spånar på.

Det vore kul om brännartillverkarna hade råd och intresse att testa sina kök. Dylika mätningar är inte billiga.

Å andra sidan är man nog livrädd för att ens antyda att man kan använda köken i tält. Åtminstone för amerikanska kök. Det brukar följa med femtioelva olika varningar för allt möjligt...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.