STOPPA EU:s DÖDSTESTER!

EU-kommissionen vill testa 30,0000 kemikalier som redan är testade vissa t.o.m. fullkomligt onödiga och dubblerade. Förbundet Djurens rätt Mot Plågsamma Djurförsök har gått till tufft angrepp mot EU-förslaget:

Dom har starka vetenskapliga studier kring meningslösheten med dessa djurförsök, där finns avancerad dator och utvecklandet av mänskliga cellkulturer som kan nå avsevärt mer tillförlitliga resultat än vad fjättrade och plågade kaniner med helt andra genetiska nycklar kan bjuda på.

Över tio miljoner djur kommer att plågas och förgiftas till döds om detta förslag går igenom.
 
monka; sa:
EU-kommissionen vill testa 30,0000 kemikalier som redan är testade vissa t.o.m. fullkomligt onödiga och dubblerade. Förbundet Djurens rätt Mot Plågsamma Djurförsök har gått till tufft angrepp mot EU-förslaget:

Dom har starka vetenskapliga studier kring meningslösheten med dessa djurförsök, där finns avancerad dator och utvecklandet av mänskliga cellkulturer som kan nå avsevärt mer tillförlitliga resultat än vad fjättrade och plågade kaniner med helt andra genetiska nycklar kan bjuda på.

Över tio miljoner djur kommer att plågas och förgiftas till döds om detta förslag går igenom.
Hej monka.
Har du någon länk/referens utöver din hemsida så man smidigt kan sätta sig in i olika fakta?

Mvh Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2003-05-04 kl 03:22]
 
Propaganda

Jag har arbetat en del med simulering inom andra områden och har svårt att tro att man ännu kan ersätta djurförsök med simuleringar. Visst får man ut mycket information från en datormodell men det finns en mängd komplexa samband som är omöjliga att efterlika i en datormodell...

Min personliga åsikt är att djuraktivistpropaganda kan du sprida var du vill men det känns lite fel på Utsidan.

/Mikael
 
"All sentient beings have the right to live. It is obvious that mammals, birds and fish all feel pleasure and pain, and that therefore they do not like pain any more than we do. When we abuse animals simply for a profit motive, even if we leave the Buddhist point of view aside, such action contradicts elementary moral views."
-- His Holiness the Dalai Lama, from "365 Dalai Lama: Daily Advice from the Heart", now available from Snow Lion Publications
--
Vilken propaganda skall vi tillåta på utsidan? För jakt, fiske men inte mot? Djurförsök hör hemma här bland alla andra åskikter. Ovanstående citat kanske räknas som religiös propaganda? Eller som smygreklam för Snow Lion? Föttesten är citatet ett massutskick och faller inte under PUL eller annat. // Roland
 
walk_alone; sa:
Vilken propaganda skall vi tillåta på utsidan? För jakt, fiske men inte mot? Djurförsök hör hemma här bland alla andra åskikter.

Jag försöker inte censurera någon men när en ny användare dyker upp och direkt slänger in två stycken diskussioner om någonting som jag personligen inte anser har med det övriga materialet på Utsidan att göra (I policyn står det "Materialet på Utsidan ska i huvudsak handla om friluftsliv och äventyr...") påpekar jag att det inte intresserar mej.
Det finns säkert andra forum på nätet där dessa frågor kan diskuteras...
 
granbom; sa:
Jag försöker inte censurera någon men när en ny användare dyker upp och direkt slänger in två stycken diskussioner om någonting som jag personligen inte anser har med det övriga materialet på Utsidan att göra (I policyn står det "Materialet på Utsidan ska i huvudsak handla om friluftsliv och äventyr...") påpekar jag att det inte intresserar mej. Det finns säkert andra forum på nätet där dessa frågor kan diskuteras...
Säket finns det djurättsforum på nätet men forum drar tills sig likasinnade och det gäller att nå nya målgrupper ;-) Man behöver väl inte lappa till nykomlingar direkt va? Jag är inte heller intresserad av ämnet men av ditt inlägg och nu håller detta på att helt plötsligt handla om annat än djurrätt.. så det kan gå... förresten behöver man inte bläddra länge för att hitta andra diskussioner som handlar om annat än friluftsliv och äventyr på denna utsida // Roland
 
Inte fel...

av Monika att i EU-valtider informera en grupp människor som kanske mer än andra älskar/respekterar djur och natur, om EU:s inställning till plågsamma djurförsök.

Bla svenska statens och EU:s sanktionerade utrotningsfiske i Östersjön och Nordsjön, har tidigare debatterats i flera trådar, inte fel det heller.
 
Jag försöker inte censurera någon men när en ny användare dyker upp och direkt slänger in två stycken diskussioner om någonting som jag personligen inte anser har med det övriga materialet på Utsidan att göra (I policyn står det "Materialet på Utsidan ska i huvudsak handla om friluftsliv och äventyr...") påpekar jag att det inte intresserar mej.
Det finns säkert andra forum på nätet där dessa frågor kan diskuteras... [/QUOTE]

Du anser då att jakt, där man dödar djur, är friluftsliv och äventyr. Men när man arbetar för att rädda djuren så har det inget med friluftsliv att göra!?! Är du inte lite förvirrad nu. Utsidan är ett perfekt ställe att diskutera detta, med tanke på att många som älskar friluftsliv och äventyr också älskar djur av alla slag. Jag anser personligen att vi borde diskutera mer hur vi ska rädda utrotningshotade djur, minska djurmisshandel mm, än att prata om vem som har skjutit flest älgar. Det är upp till var och en att välja vilken diskussion denne vill delta i. Med tanke på att hon skrev i "Miljö" forumet så anser jag att det är helt rätt. Vad ska vi anars diskutera under rubriken "Miljö"? Sen att hon är ny här så har du absolut ingen rätt att kritisera henne för det. Bara för att du har lagt in över 100 inlägg på det här forumet så betyder det inte att du är en bättre utsidan-medlem än hon är. Jag anser att aktioner för att rädda djur är en minst lika stor friluftsaktivitet som att skjuta djur, så då ska vi väl få diskutera det.

Mvh
Admir
 
Tjena Graip

Kan du förklara för mig hur du lyckades koppla en djurrätts fråga till EMU valet?
/
Johan
 
Svar: Läs första inlägget.

Jag förstår av din snabba kontring, att du är förespråkare till EMU.

Min personliga uppfattning om EU:s syn på djur och natur och allemansrätt, är att den går stick i stäv med min etiska och moraliska känsla i ämnet.

Fiske och jakt anses suspekt samtidigt som enorma/plågsamma djurbesättningar för matproduktion och plågsamma/dödliga djurtransporter subventioneras med skattemedel.

Mul och klövsjukan, Galna kosjukan, Sars osv är säkert bara början.:(
 
A.S.; sa:
Du anser då att jakt, där man dödar djur, är friluftsliv och äventyr. Men när man arbetar för att rädda djuren så har det inget med friluftsliv att göra!?! Är du inte lite förvirrad nu. Utsidan är ett perfekt ställe att diskutera detta, med tanke på att många som älskar friluftsliv och äventyr också älskar djur av alla slag. Jag anser personligen att vi borde diskutera mer hur vi ska rädda utrotningshotade djur, minska djurmisshandel mm, än att prata om vem som har skjutit flest älgar. Det är upp till var och en att välja vilken diskussion denne vill delta i. Med tanke på att hon skrev i "Miljö" forumet så anser jag att det är helt rätt. Vad ska vi anars diskutera under rubriken "Miljö"? Sen att hon är ny här så har du absolut ingen rätt att kritisera henne för det. Bara för att du har lagt in över 100 inlägg på det här forumet så betyder det inte att du är en bättre utsidan-medlem än hon är. Jag anser att aktioner för att rädda djur är en minst lika stor friluftsaktivitet som att skjuta djur, så då ska vi väl få diskutera det.

Mvh
Admir

Oj, nu var det nån som blev arg...

Att kalla mej förvirrad för att jag inte likställer älgjakten med djurförsök är nog bland det dummaste jag hört men är det din uppriktiga åsikt så måste jag väl respektera den.
Dock anser jag fortfarande att detta INTE har särskilt mycket med friluftsliv att göra, eller ska vi kanske börja att diskutera "hur man bränner en Scan-bil" eller "Bästa färgen för att klottra på McD fönster"...?

Som jag påpekat i tidigare diskussioner anser jag att det är betydligt trevligare om vi på utsidan slipper läsa om feminism, djurtransporter och annat som kanske bäst diskuteras på annat håll, oavsett vem som startar diskussionen och hur många inlägg denne har.

/M
Som också älskar djur, helst lättrökta med mammas potatisgratäng till :)
[Ändrat av granbom 2003-05-04 kl 12:35]
 
Tjena Graip

Jag är inte har tagit ställning i EMU frågan och är ganska neutral möjligtvis ngt mer mot det negativa hållet. Däremot tycker jag att det ofta är mycket snack om EU djuregler är fruktansvärda (vilket även jag tycker). Frågan är bara om Sveriges är så mycket bättre? Skulle djuren i sverige få det bättre om vi inte var med i EU? Vad är det som hindrar den svenska regeringen från att införa hårdare djurskyddsregler? Personligen tycker jag att mycket med EU suger men det skulle knappast bli bättre om vi gick ut. Enligt min mening är det bättre att vara med och försöka påverka än att sitta på avbytarbänken o gnälla.
/
Johan
(som även jag tycker att denna diskussion inte hör hemma på utsiden, men som aldrig kan hålla käften)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.