Vridna tallar

Var på ett fantastiskt vackert Fulufjäll i helgen och fick, förutom nöjet att pulsa omkring i nysnö, se en mängd mycket gamla tallar, 500 år och mer. Många av dessa tallar är vridna i spiral medsols, bäst syntes det på de förtorkade, grå och döda stammarna. Jag känner igen det här fenomenet, men kan inte komma i håg vad som orsakar denna spiralvridning. Någon annan som vet?
 
Varför medsols

Varför träden vrider sig åt ett speciellt håll vet man inte. Teorier som jag har hört är att det kan vara Coriolie kraften eller att de följer solens gång. Det är nämligen så att de är vridna åt andra hållet på södra halvklotet. När man gjorde ett försök med att plantera tallar på södra halvklotet med frön från norra vred sig tallarna som de gör på norra halvklotet.
 
"Det levande vattnet"

Hedman; sa:
Var på ett fantastiskt vackert Fulufjäll i helgen och fick, förutom nöjet att pulsa omkring i nysnö, se en mängd mycket gamla tallar, 500 år och mer. Många av dessa tallar är vridna i spiral medsols, bäst syntes det på de förtorkade, grå och döda stammarna. Jag känner igen det här fenomenet, men kan inte komma i håg vad som orsakar denna spiralvridning. Någon annan som vet?
Jag har läst "Det levande vattnet" - en bok om Viktor Schauberger. Det var för minst 17 år sedan och där finns en teori om att det är det stigande vattnet i trädet som söker sig till skugga, sin anomaliepunkt - (plus 3,98 grader Celcius) vilket är den hyperkänsliga punkt på temperaturkurvan där vattnet har sin minsta volym, sin största täthet, sin högsta viktt - och därmed orsakar vridningen i solbelysta träd. http://www.proprius.se/vattnet.html Beställ och läs boken, den tar upp viktiga aspekter av vårt förhållande till naturen. // Roland
 
Vart?

Jag tänkte ta en tur i Fulufjällets nationalpark någon gång i sommar. Var det på någon speciell plats du såg de här trädformationerna?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.